11 proc. - tylko tyle dorosłych osób z pełnym przekonaniem stwierdza, że w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia, potrafiłoby udzielić pierwszej pomocy, Trochę mało, biorąc pod uwagę, że co najmniej część z pozostałych 89 proc. również będzie kiedyś musiała zmierzyć się z podchwytliwymi dziecięcymi pytaniami pod tytułem: “A jak się robi oddychanie usta-usta?”.
Powyższe wyniki ujawniło badanie przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia w grudniu 2016 na zlecenie firmy Volkswagen Polska. W ankiecie udział wzięły osoby w wieku 35-44 lata, czyli właśnie te, które z największym prawdopodobieństwem mogą odprowadzać co rano maluchy do przedszkoli lub pierwszych klas podstawówki.
W innym badaniu, tym razem przeprowadzonym przez Kantar TNS, 85 proc. rodziców stwierdziło, że dzieci powinny znać zasady pierwszej pomocy. Odpowiedź twierdząca na tak postawione pytanie raczej nie dziwi, w przeciwieństwie do wysokości słupka procentowego. Pytania dodatkowego, o to dlaczego pozostałe 15 proc. uważa umiejętność niesienia pomocy innym za rzecz mniej istotną, ankieterzy, niestety, nie zadali. Pocieszające jednak, że w ankiecie skierowanej do dzieci, aż 97 proc. z nich uznało, że znajomość zasad pierwszej pomocy jest potrzebna.
Na mizerne wyniki dorosłych uwagę zwrócili przedstawiciele marki Volkswagen oraz Fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Potrzeba stworzenia programu popularyzacji wiedzy o pierwszej pomocy wśród dzieci wydawała się w ich świetle oczywista. Pozostawało pytanie, jaką formę powinny mieć szkolenia, tak aby zasady pierwszej pomocy nie kojarzyły się najmłodszym z kolejną nudną formułką do wyuczenia. Twórcy programu postanowili zapytać więc dzieci, kim jest dla nich osoba, która potrafi pomagać w najtrudniejszych sytuacjach? Odpowiedź była prosta: superbohaterem. Tak powstała koncepcja “Małych ratowników”.
Jak tłumaczy Patryk Tryzubiak, koordynator ds. PR & Corporate Affairs, dzieci podczas szkoleń dowiadują się, że pierwsza pomoc to nie tylko niezbędna umiejętność, ale prawdziwa “supermoc”:
Dzieci mogą zdobywać supermoce podczas szkoleń, prowadzonych przez Instruktorów Programu Edukacyjnego Ratujemy i Uczymy Ratować, który realizowany jest przez WOŚP od 2006 roku w szkołach podstawowych. W ramach programu "Mali Ratownicy" zasady pierwszej pomocy poznało już ponad 8 tysięcy dzieci z całej Polski.
W tym roku, tak jak w poprzednim, Małych Ratowników będzie można spotkać na finale Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. 13 i 14 stycznia w Warszawie na Placu Defilad powstanie specjalna strefa Volkswagena, w której dzieci dowiedzą się, jak skutecznie nieść pomoc tym, którzy jej potrzebują. Organizatorzy zapraszają również rodziców -
będzie szansa, żeby się podszkolić.
Uczenie dzieci od najwcześniejszych lat pierwszej pomocy to skarb. Nie tylko ze względu na ich bezpieczeństwo, ale także w odniesieniu do poczucia odpowiedzialności społecznej i wrażliwości. Dziecko, które potrafi pomóc postrzega siebie jako osobę sprawczą, samodzielną, ważną dla innych, a w konsekwencji ważną też dla siebie.
Patryk Tryzubiak
koordynator ds. PR & Corporate Affairs
Misją Volkswagena jest nauczenie dzieci w Polsce zasad udzielania pierwszej pomocy. Poprzez przekazywanie tych umiejętności, wraz z Fundacją Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, chcemy dać pewność siebie i wiarę w swoje możliwości dzieciom. Dzięki programowi „Mali Ratownicy” Volkswagena i Fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy każde dziecko może zostać superbohaterem posiadającym umiejętność ratowania życia.