Luxtorpeda na dworcu kolejowym w Zakopanem w Polsce w 1936 r. Jeden z takich wagonów pasażerskich przeszedł do histori, ustanawiając rekord na trasie Kraków-Zakopane
Luxtorpeda na dworcu kolejowym w Zakopanem w Polsce w 1936 r. Jeden z takich wagonów pasażerskich przeszedł do histori, ustanawiając rekord na trasie Kraków-Zakopane Narodowe Archiwum Cyfrowe / Wikimedia Commons
Reklama.
logo
Mianem Luxtorpedy określano wyposażony w dwie kabiny sterujące wagon spalinowy, który kursował w ramach szybkich międzymiastowych połączeń kolejowych w latach 30. XX wieku w Polsce. Inspiracją dla jego projektantów był aerodynamiczny wagon marki Austro-Daimler-Puch. Polskie ''torpedy'', które okazały się tańsze w eksploatacji od austriackiego pierwowzoru, wyprodukowały zakłady Fablok w Chrzanowie w 1936 roku.
Szybkie i eleganckie wagony były obiektem adoracji całego polskiego społeczeństwa i uchodziły za cudo przedwojennej kolei państwowej. Niestety nie przetrwał żaden z oryginalnych egzemplarzy. 4 z 6 zostały zniszczone na początku II wojny światowej, dwa pozostałe, eksploatowane podczas okupacji Polski przez Niemców, przejęli Rosjanie. Oba pocięto na złom w 1954 roku.

Partnerem akcji #100momentów na 100-lecie niepodległości jest Kulczyk Investments. Wspólnie pokazujemy 100 gospodarczo-biznesowych wydarzeń z ostatnich 100 lat, które były istotne dla naszego kraju