Mały, ale wariat: Fiat 126p często mierzył się z wyzwaniami ponad swoje siły
Mały, ale wariat: Fiat 126p często mierzył się z wyzwaniami ponad swoje siły Fot. Pixabay.com / Iwona_Olczyk
Reklama.
logo
Produkcja Fiata 125p ruszyła 6 czerwca 1973 roku. Na przestrzeni 27 lat jego produkcji z taśm fabryk w Tychach i Bielsku Białej zjechało ponad 3 mln sztuk tego modelu. Status przedmiotu pożądania nadawał mu zwłaszcza fakt, że Maluch był pierwszym masowo produkowanym samochodem dostępnym dla przeciętnego odbiorcy na wyciągnięcie ręki. Niemal na wyciągnięcie ręki.
Jego początkowa cena wynosiła 69 tysięcy złotych, przy czym przeciętne miesięczne zarobki w roku 1973 wynosiły niecałe trzy tysiące.
Popularność malucha sprawiła, że z czasem pojawiły się pomysły produkowania go w różnych wersjach. Jednak ani Maluch combi, ani pick-up nigdy nie wyjechał na polskie drogi - w przeciwieństwie do Malucha cabrio: modeli “bez dachu” wyprodukowano pół tysiąca.
Mimo, że na tle dzisiejszych osiągnięć Maluch wypada blado, to na tle innych modeli ze swojej epoki oceniany był bardzo wysoko: uważany był za jeden z najtańszych zarówno w zakupie, jak i eksploatacji pojazdem z kategorii małych aut.
Ostatni, wyprodukowany w 2000 roku model Fiata 126p trafił do muzeum w Turynie. Egzemplarz z ostatniej historycznej już serii ma również w swoich zasobach Muzeum Techniki w Warszawie.
Fiata 126p produkowali również Włosi. `W tamtejszych fabrykach powstało 1,3 mln Maluchów.

Partnerem akcji #100momentów na 100-lecie niepodległości jest Kulczyk Investments. Wspólnie pokazujemy 100 gospodarczo-biznesowych wydarzeń z ostatnich 100 lat, które były istotne dla naszego kraju.