Można powiedzieć o nim, że rodziło się w bólach. Najpierw prace nad nim przerwała wojna, potem rząd PRL nie mógł się zdecydować, czy powiedzieć mu ''TAK'' czy ''NIE''. Niezdecydowanie spowodowało, że jego budowa ruszyła w poprzednim ustroju, a zakończyła się w nowym. Tak można opisać historię Metra w Warszawie, którego pierwszy odcinek otwarto 7 kwietnia 1995 roku.
O godzinie 12.35 pociągi warszawskiego metra – jeden w kierunku stacji Kabaty, drugi w kierunku stacji Politechnika, ruszyły po raz pierwszy w trasę. Uroczyste otwarcie odbyło się na stacji Wilanowska. Gospodarzem uroczystości był ówczesny prezydent Warszawy Marcin Święcicki. Na inauguracji obecni byli też premier Józef Oleksy oraz prymas Polski kard. Józef Glemp.
Początkowo warszawskie metro funkcjonowało na liczącym 11 km odcinku Kabaty-Politechnika, łącząc Ursynów ze Śródmieściem. Trasę tę obsługiwało 14 pociągów 3-wagonowych. Prace nad tym połączeniem trwały w sumie 12 lat. Po kolejnych 13 latach zakończono budowę pierwszej linii metra.
Metro w Warszawie to jak dotąd jedyny w Polsce system kolei podziemnej. Składa się obecnie z dwóch linii: M1 (21 stacji) i M2 (7 – stan na 2018). W 2011 roku otrzymało nagrodę główną w kategorii Najlepiej udoskonalane metro w międzynarodowym konkursie Metro Awards. Jak wynika z danych ZTM, z warszawskiego metra dziennie korzysta średnio 640 tys. pasażerów.
Partnerem akcji #100momentów na 100-lecie niepodległości jest Kulczyk Investments. Wspólnie pokazujemy 100 gospodarczo-biznesowych wydarzeń z ostatnich 100 lat, które były istotne dla naszego kraju