Bank namówił chorego 70-latka na długą lokatę. Prosimy o wyjaśnienia. Nowy cykl [Wasze sprawy]
redakcja naTemat
27 lipca 2012, 10:54·3 minuty czytania
Publikacja artykułu: 27 lipca 2012, 10:54
Minęło pięć miesięcy naTemat. Dziękujemy za wszystkie dyskusje, spory, komentarze i informacje, które do nas przysyłacie. Dziś zaczynamy nowy cykl. Nazwaliśmy go [Wasze sprawy], bo chcemy w nim zajmować się tematami, które do nas przysyłacie. Mogą to być prośby o interwencje, uwagi do firm, albo instytucji publicznych. Dziennikarze naTemat będą w Waszym imieniu prosić o wyjaśnienia. Swoje sprawy przysyłajcie na mail: waszesprawy@natemat.pl
Reklama.
Dziś zaczynamy od listu, jaki dostaliśmy od Pana Krzysztofa z Gdańska. Sprawa dotyczy jego ojca i oferty z jakiej skorzystał w Getin Banku. Poniżej publikujemy list Pana Krzysztofa do nas oraz pełną odpowiedź, jaką otrzymaliśmy od rzecznika banku.
Witam, nazywam się Krzysztof M.(dane do wiadomości redakcji). Czytam z zainteresowaniem o ostrzeżeniach KNFu wobec działalności firmy Amber Gold. Szkoda , że KNF nie chce zadbać o interesy obywateli i nie ostrzega przed działalnością Getin Noble Banku, który uchodzi za spory bank , który z racji osiąganych wyników , powinien budzić zaufanie.
Sprawa ciągnie się od początku roku, gdy na skutek zmiany przepisów, zniknęły lokaty antybelkowe. Wtedy tzw. "opiekunowie klienta " otrzymali zadanie sprzedaży struktur, zastępujących lokaty antybelkowe. Wiązało się to z namawianiem klientów Getinu , a także np. przejętego Allianz Banku (tak było w przypadku mojego ojca) , do nabywania struktur składających się w 50% z pozornie korzystnie lokaty i w 50 % z quazi ubezpieczenia na życie . Tzw . doradcy sprzedawali pięknie opakowany produkt Kwartalne Zyski , Kwartalny Profit i Światowe Rynki. Mechanizm oszustwa polegał na tym , że pracownicy Getinu w pogoni za wykonaniem limitów sprzedaży i własnych premii , przedstawiali fałszywe warunki dotyczące w/w produktów.
Mój ojciec, 71-letni schorowany rencista , trzymający dorobek życia w Allianz Banku dał się namówić "opiekunowi klienta" na produkt Światowe Rynki . Ojciec będąc bardzo poważnie chory , swój czas liczy w miesiącach , a więc wyraźnie zaznaczył , że jego horyzont inwestycyjny nie przekracza 6-7 miesięcy . Interesowały go jedynie bezpieczne formy oszczędzania. Pan opiekun, w naszym przypadku niejaki Adam Z. wcisnął schorowanemu starcowi , produkt którego beneficjentem może on być po 10 latach !!! Zaznaczył , że produkt jest objęty 100% ochroną kapitału i po 6 ciu miesiącach nie ma żadnych opłat za odstąpienie od umowy. Ojciec, będąc człowiekiem "starej daty", uwierzył naiwnie przedstawicielowi banku.
Mój ojciec składając do Getinie 135 000 pln , po pięciu miesiącach , notuje stratę w wysokości ponad 20 000 pln. Słyszałem o oszukanej rekordzistce z Warszawy , której strata wynosi ponad 300 000 pln !
naTemat poprosiło o reakcję rzecznika Getin Banku. Wojciech Sury przysłał nam następujące wyjaśnienie:
„Światowe rynki” są 10-letnim produktem inwestycyjno-oszczędnościowym, łączącym w sobie cechy depozytu z możliwością inwestowania w koszyk indeksów akcyjnych i surowców. Klient może podzielić swoje środki pomiędzy część depozytową i inwestycyjną w proporcji 50/50 lub 30/70, w zależności od posiadanych skłonności do ryzyka. Jednakże w każdym przypadku jest on także informowany o fakcie, iż środki z części inwestycyjnej zostaną wypłacone dopiero po 10 latach, z uwzględnieniem naliczenia opłat umownych oraz wypracowanego zysku.
Nasz bank dokłada wszelkich starań, aby osoby decydujące się na wieloletni produkt inwestycyjno-oszczędnościowy dokonywały tego wyboru świadomie. Doradcy informują Klientów o cechach oferowanych produktów oraz zachęcają do zapoznania się z podpisywaną umową. Dodatkowo prosimy Klientów o zapoznanie się i podpisanie specjalnego formularza, w którym w sposób przystępny przedstawione są najważniejsze informacje o danym produkcie.
Z uwagą śledzimy również uwagi o spółce i jej produktach, które są publikowane w internecie. Na tej podstawie staramy się udoskonalać ofertę, modyfikować proces szkolenia naszych doradców oraz wprowadzać rozwiązania, których celem jest potwierdzenie faktu, iż każdy Klient dokonuje świadomego wyboru oferowanego produktu (dodatkowy formularz podpisywany przez Klienta).
Z naszych obserwacji wynika także, że wątpliwości zgłaszane w kontekście produktów takich jak np. „Światowe Rynki” wynikają przede wszystkim z faktu, iż część Klientów potraktowała je jako krótkoterminową inwestycję. Tymczasem w przypadku produktów wieloletnich, zysk zazwyczaj pojawia się dopiero w ostatnich latach inwestycji. Wysokość środków zaraz po jej rozpoczęciu, czy nawet w ciągu kilku pierwszych lat, nie jest zatem wymiernym wskaźnikiem potencjalnego wyniku, jaki Klient może osiągnąć po 10 latach.
Ze względu na skomplikowaną konstrukcję produktu nasz bank pozostaje w kontakcie z osobami, które są niezadowolone z podjętych decyzji inwestycyjnych. Skontaktowaliśmy się również z autorem listu oraz jego ojcem. Mogę zapewnić, że sprawa jest obecnie wnikliwie analizowana, a bank niezwłocznie poinformuje Klienta o podjętej decyzji.