Fot. Przemysław Skrzydło / Agencja Gazeta

Polacy czytają coraz mniej tradycyjnej prasy. Jak pokazują najnowsze dane o sprzedaży, wszystkie drukowane dzienniki miały się w ubiegłym roku gorzej, niż w latach poprzednich. Nie najlepiej jest też z jakością, tych które wciąż cieszą się jeszcze popularnością.

REKLAMA
Ze statystyk sprzedaży przygotowanych przez Związek Kontroli Dystrybucji Prasy wynika, iż w ubiegłym roku kupowaliśmy o kilka procent mniej prasy drukowanej, niż wcześniej. Spadkowy trend utrzymuje się jednak od lat. Poza kilkoma przeżywającymi renesans tygodnikami, tracili wszyscy bez wyjątku.
W tym sporo liderzy rynku dzienników. Choć w tym przypadku lepiej pasowałoby chyba określenie "liderzy rynku tabloidów". Na podium niezmiennie dominuje bowiem prasa brukowa. Pierwsze miejsce należy do "Faktu", który w ubiegłym roku sprzedawał średnio 395 tys. egzemplarzy. Na drugim, ze sprzedażą na poziomie 306 tys., jest "Gazeta Wyborcza". Najlepszą trójkę zamyka jednak kolejny tabloid - "Super Express", sprzedający ok. 174 tys. egzemplarzy.
Coraz mniejszy popyt na tradycyjnie podane informacje?
Zobacz ile tracą popularne tytuły

"Fakt" - 9,8%

"Gazeta Wyborcza" - 8,8%

"Rzeczpospolita" - 8,4%

"Dziennik Gazeta Prawna" - 8%

"Super Express" - 5,3%
Wszystkie te tytuły dotyka jednak coraz bardziej wyraźny brak zainteresowania czytelników. Tracą tabloidy, renomowane tytuły, a nawet nowi gracze na rynku, jak "Gazeta Polska Codziennie", którą co miesiąc kupuje o ok. 2-3 tys. osób mniej. Nie lepiej jest w regionach, tam również lokalne tytuły tracą po 6-8 proc.
Dwa wyjątki światełkiem w tunelu?
Na tym zdającym się chylić ku upadkowi rynku są jednak jasne punkty. To dwa tygodniki, które w ubiegłym roku z różnych powodów przeżywały nowe otwarcie. Prawie dwa razy większe zainteresowanie czytelników wzbudziła "Gazeta Polska:, która po wzroście o 41,3 proc. sprzedawała średnio 71,7 tys. egzemplarzy. Z końca tabeli sprzedaży udało się też wyjść "Wprost", które po wzroście o 15,9 proc. cieszyło się zainteresowaniem na poziomie 119,4 tys.
Na starcie
Dlaczego Tomasz Lis wybiera internet?

CZYTAJ WIĘCEJ

Wciąż nieźle radzą sobie też pozostałe wydawane co tydzień tytuły. Bezkonkurencyjny od lat "Gość Niedzielny" również zyskał, tyle, że niewiele - ok. 0,2 proc. Nieźle radzi sobie wydawany dopiero od roku "Uważam Rze", który zajmuje trzecie miejsce w rankingu ze sprzedażą średnio 133,1 tys. egzemplarzy. O zaledwie 0,1 proc. spadło zainteresowanie "Tygodnikiem Powszechnym".
Gorzej mają się natomiast "Newsweek" - spadek o 3,5 proc. i tracąca na popularności choć wciąż pozostająca wiceliderem wśród tygodników "Polityka" - spadek o 5,9 proc. Nikt na rynku, w żadnej kategorii, nie stracił jednak tyle, co legendarny niegdyś "Przekrój". Wchodzący dziś w skład medialnego imperium Grzegorza Hajdarowicza stracił w ubiegłym roku aż 16,5 proc.