Polacy czytają coraz mniej tradycyjnej prasy. Jak pokazują najnowsze dane o sprzedaży, wszystkie drukowane dzienniki miały się w ubiegłym roku gorzej, niż w latach poprzednich. Nie najlepiej jest też z jakością, tych które wciąż cieszą się jeszcze popularnością.
Ze statystyk sprzedaży przygotowanych przez Związek Kontroli Dystrybucji Prasy wynika, iż w ubiegłym roku kupowaliśmy o kilka procent mniej prasy drukowanej, niż wcześniej. Spadkowy trend utrzymuje się jednak od lat. Poza kilkoma przeżywającymi renesans tygodnikami, tracili wszyscy bez wyjątku.
W tym sporo liderzy rynku dzienników. Choć w tym przypadku lepiej pasowałoby chyba określenie "liderzy rynku tabloidów". Na podium niezmiennie dominuje bowiem prasa brukowa. Pierwsze miejsce należy do "Faktu", który w ubiegłym roku sprzedawał średnio 395 tys. egzemplarzy. Na drugim, ze sprzedażą na poziomie 306 tys., jest "Gazeta Wyborcza". Najlepszą trójkę zamyka jednak kolejny tabloid - "Super Express", sprzedający ok. 174 tys. egzemplarzy.
Coraz mniejszy popyt na tradycyjnie podane informacje?
Zobacz ile tracą popularne tytuły
"Fakt" - 9,8%
"Gazeta Wyborcza" - 8,8%
"Rzeczpospolita" - 8,4%
"Dziennik Gazeta Prawna" - 8%
"Super Express" - 5,3%
Wszystkie te tytuły dotyka jednak coraz bardziej wyraźny brak zainteresowania czytelników. Tracą tabloidy, renomowane tytuły, a nawet nowi gracze na rynku, jak "Gazeta Polska Codziennie", którą co miesiąc kupuje o ok. 2-3 tys. osób mniej. Nie lepiej jest w regionach, tam również lokalne tytuły tracą po 6-8 proc.
Dwa wyjątki światełkiem w tunelu?
Na tym zdającym się chylić ku upadkowi rynku są jednak jasne punkty. To dwa tygodniki, które w ubiegłym roku z różnych powodów przeżywały nowe otwarcie. Prawie dwa razy większe zainteresowanie czytelników wzbudziła "Gazeta Polska:, która po wzroście o 41,3 proc. sprzedawała średnio 71,7 tys. egzemplarzy. Z końca tabeli sprzedaży udało się też wyjść "Wprost", które po wzroście o 15,9 proc. cieszyło się zainteresowaniem na poziomie 119,4 tys.
Wciąż nieźle radzą sobie też pozostałe wydawane co tydzień tytuły. Bezkonkurencyjny od lat "Gość Niedzielny" również zyskał, tyle, że niewiele - ok. 0,2 proc. Nieźle radzi sobie wydawany dopiero od roku "Uważam Rze", który zajmuje trzecie miejsce w rankingu ze sprzedażą średnio 133,1 tys. egzemplarzy. O zaledwie 0,1 proc. spadło zainteresowanie "Tygodnikiem Powszechnym".
Gorzej mają się natomiast "Newsweek" - spadek o 3,5 proc. i tracąca na popularności choć wciąż pozostająca wiceliderem wśród tygodników "Polityka" - spadek o 5,9 proc. Nikt na rynku, w żadnej kategorii, nie stracił jednak tyle, co legendarny niegdyś "Przekrój". Wchodzący dziś w skład medialnego imperium Grzegorza Hajdarowicza stracił w ubiegłym roku aż 16,5 proc.