Ładowanie od 40 minut do nawet... 40 godzin, czyli wszystkie tajemnice Mercedesa EQC na prąd
Bartosz Świderski
06 listopada 2019, 12:50·5 minut czytania
Publikacja artykułu: 06 listopada 2019, 12:50
Na polskich drogach oficjalnie zadebiutował Mercedes EQC – pierwszy całkowicie elektryczny model Mercedes-Benz reprezentujący nową markę produktów i technologii EQ. To kolejny model w segmencie premium, który wchodzi do walki na ringu e-motoryzacji. Premiera dla dziennikarzy miała miejsce w Łodzi i na okolicznych drogach.
Reklama.
Mercedes EQC powstaje na tej samej linii, co Klasa C Limuzyna i Kombi, a także GLC i GLC Coupé. To jednak zupełnie inna bajka niż powyższe modele. Ze swoim płynnym, przejrzystym designem i typowymi dla marki akcentami kolorystycznymi, Mercedes-Benz EQC jest pionierem awangardowego "elektrodesignu".
EQC jest prekursorem nowej generacji napędów elektrycznych Mercedes-Benz. Jego całkowita moc wynosi 300 kW (408 KM). Silnik elektryczny przy każdej z osi przekształca energię elektryczną w energię mechaniczną, oferując imponujący moment obrotowy o wartości 760 Nm.
Dzięki inteligentnej strategii działania komponenty napędu dostarczają siłę napędową dokładnie tam, gdzie jest potrzebna, w zależności od sytuacji na drodze – efektywnie i niemal bezgłośnie.
W pełni aktywny napęd na wszystkie koła 4MATIC poprawia stabilność prowadzenia, przede wszystkim w trudnych warunkach drogowych. W sposób ciągły rozdziela moc, zwiększając bezpieczeństwo prowadzenia i przyjemność z jazdy, a przy tym uwzględnia zapewnienie optymalnego zasięgu.
Wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy EQC – centralne urządzenie magazynujące energię dla napędu elektrycznego – ma użyteczną pojemność 80 kWh. Efekt to zasięg od 374 do 417 km oraz wysokowydajny elektryczny napęd pojazdu. Dzięki temu posiadania e-samochodu jawi się jako wygodna alternatywa.
EQC może być "tankowany" z domowego gniazdka, jednak wielokrotnie szybsze ładowanie akumulatora wszystkich Mercedesów z napędem elektrycznym i hybrydowym plug-in zapewnia domowy wallbox Mercedes-Benz. To stacja ładowania umożliwiająca szybkie, bezpieczne i wygodne ładowanie w domu. Wspólnie z lokalnym partnerem do spraw instalacji Mercedes-Benz oferuje też łatwy, sprawny montaż wallboxa oraz profesjonalne doradztwo w zakresie elektromobilności.
Na stronie Mercedesa można znaleźć fajne narzędzie do obliczania czasu ładowania Mercedesa EQC zależnie od gniazdka, do którego się podłączycie. Naładowanie 100 proc. akumulatora ze zwykłego gniazdka do przerażające 46 godzin, ale już za pomocą Wallboxa 12 godzin. Natomiast 80 proc. akumulatora "zatankujemy" w 10 godzin. Najszybszą opcją jest ładowanie prądem stałym na stacjach drogowych DC, gdzie taką samą pojemność naładujemy zaledwie w 40 minut.
Zużycie energii i zasięg pojazdów elektrycznych w dużym stopniu zależą od stylu jazdy. EQC wspiera kierowcę, oferując tryby jazdy o zróżnicowanej charakterystyce. W bardziej ekonomicznych trybach istotną rolę odgrywa haptyczny pedał gazu, zachęcający do oszczędzania energii. Do dyspozycji są następujące tryby jazdy:
– COMFORT: ustawienie domyślne; charakterystyka pedału przyspieszenia wspiera komfortowy styl jazdy, ale może też – automatycznie – stać się bardziej dynamiczna, zależnie od stylu jazdy.
– ECO: program jazdy skoncentrowany na wysokiej efektywności i niskim zużyciu energii.
– MAX RANGE: inteligentny program, który może pomóc kierowcy uzyskać maksymalny dostępny zasięg.
– SPORT: program skonfigurowany pod kątem najżwawszej reakcji pedału gazu i zapewnienia najlepszych osiągów.
– INDIVIDUAL: pozwala osobno konfigurować różne parametry.
Aby uzyskać maksymalny możliwy zasięg, Mercedes-Benz EQC ładuje swoje akumulatory także w ruchu. W trybie wybiegu lub podczas hamowania ruch obrotowy jest zamieniany na energię elektryczną i wykorzystywany do ładowania akumulatora wysokiego napięcia (rekuperacja). Oba silniki elektryczne pracują wówczas jako generatory. Pozwala to osiągnąć maksymalne opóźnienie rekuperacji.
Kierowca ma jednak duży wpływ na intensywność rekuperacji – może regulować jej poziom za pomocą manetek przy kierownicy. Ta z lewej strony zwiększa poziom rekuperacji, a z prawej – zmniejsza. Do wyboru są następujące poziomy:
– D Auto (stopień rekuperacji regulowany przez ECO Assist w zależności od sytuacji)
– D + (wybieg)
– D (niski stopień rekuperacji)
– D - (pośredni stopień rekuperacji)
– D - - (wysoki stopień rekuperacji; pozwala na jazdę z tzw. jednym pedałem, ponieważ w większości sytuacji opóźnienie rekuperacji jest wystarczające, by nie korzystać z pedału hamulca)
Szczególnie inteligentnym narzędziem jest system wspomagający ECO Assist, który wspiera kierowców w uzyskaniu maksymalnej efektywności. Zgodnie z maksymą „predykcyjnej jazdy na rzecz ekonomiki” łączy on dane nawigacyjne, działanie funkcji rozpoznawania znaków drogowych oraz informacje z inteligentnych asystentów bezpieczeństwa (radar i kamera stereo).
Efekt: ECO Assist kompleksowo pomaga kierowcom we wdrażaniu skutecznej strategii efektywności i podpowiada, kiedy warto zdjąć nogę z pedału gazu, np. gdy pojazd zbliża się do ograniczenia prędkości, a także poprzez aktywację funkcji takich jak jazda wybiegiem oraz odpowiedniego stopnia rekuperacji.
Aktywne monitorowanie zasięgu – w połączeniu z nawigacją zoptymalizowaną pod kątem modelu EQC – pozwala na dotarcie do miejsca docelowego nawet wtedy, gdy pominięty zostanie postój przewidziany na ładowanie.
Co więcej, kierowca ma do dyspozycji tryb jazdy na rzecz maksymalizacji zasięgu – Max Range, który został opracowany specjalnie dla Mercedesa EQC. W trybie tym jest zachęcany do utrzymywania ograniczenia prędkości za pomocą punktu oporu pedału gazu, dzięki czemu może dojechać do kolejnej stacji ładowania albo miejsca docelowego.
W swoich rekomendacjach co do strategii efektywnej jazdy ECO Assist bierze pod uwagę następujące sytuacje drogowe i informacje: profil trasy (zakręty, skrzyżowania, ronda, podjazdy i zjazdy), ograniczenia prędkości oraz odległość od poprzedzających pojazdów.
Już bazowa wersja Mercedesa EQC oferuje szeroki zakres standardowego wyposażenia i, jako pionier marki EQ, ucieleśnia cztery filary strategii cyfryzacji CASE: łączność ("Connected"), funkcje jazdy autonomicznej ("Autonomous"), usługi i współdzielenie („"Shared & Services") oraz napęd elektryczny ("Electric Drive"). Innowacyjny system inforozrywki, najnowsze układy wspomagające, usługi wykraczające poza sam pojazd oraz inteligentna strategia układu napędowego sprawiają, że nowy SUV premium na prąd imponuje sumą swoich atrybutów.
Żaden inny system nie uosabia kwestii łączności w ramach strategii CASE bardziej niż system informacyjno-rozrywkowy Mercedes-Benz MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Należy on do standardowego wyposażenia modelu EQC i – jako element kompleksowej koncepcji obsługi oraz wyświetlania informacji – tworzy emocjonalną więź pomiędzy kierowcą, pojazdem a pasażerami.
Dzięki sztucznej inteligencji MBUX wraz z panoramicznym kokpitem opartym na dwóch ekranach o przekątnej 10,25” (prawy dotykowy) ma możliwość uczenia się zwyczajów użytkownika. Do seryjnej specyfikacji należy także panel dotykowy w konsoli środkowej. Jedną z unikalnych funkcji MBUX-a jest sterowanie głosowe, które potrafi rozumieć nawet dialekty oraz polecenia specyficzne dla modelu EQC.
Ceny EQC rozpoczynają się od 328 300 zł za już bogato wyposażoną wersję podstawową – EQC 400 4Matic. Od 364 500 zł dostępna jest wersja EQC 400 European Edition. Najwyższy wariant – EQC 400 4Matic Edition 1886 kosztuje 367 600 zł.