
Reklama.
Artykuł powstał w ramach cyklu #ODPOWIEDZIALNI
Kamper, jak każdy pojazd poruszający się po publicznych drogach w Polsce, wymaga wykupienia dla niego ubezpieczenia OC, które jest obowiązkowe dla każdego właściciela pojazdu. Polskie OC obowiązuje też na terenie Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Jeśli zamierzamy podróżować po krajach spoza tych organizacji, musimy dokupić Zieloną Kartę.
Właścicielom samochodów kempingowych zaleca się zaopatrzenie się w dobrowolną polisę AC. Wynika to z faktu, że kampery, wykorzystywane głównie jako środek transportu w dalekich trasach oraz "dom na kółkach" (można w nich wypoczywać i spać podczas postojów) narażone są potencjalnie na wandalizm, kradzieże czy uszkodzenia spowodowane np. działaniem żywiołów.
Podróżujący kamperami powinni również pomyśleć nad ubezpieczeniem dla samego siebie. Caravaning jest jedną z form podróżowania, a każdy wyjazd na dłużej to potencjalne ryzyko, którego skutki finansowe można zminimalizować turystyczną polisą. Dobrze, by jej filarem było ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW).
Decydując się na zakup kampera, trzeba mieć świadomość, że nie każde towarzystwo oferuje ubezpieczenie tego rodzaju pojazdu. Do wyliczania składek ubezpieczyciele bazują na gotowych katalogach aut wraz z ich wartościami rynkowymi. Jeśli dany model nie znajduje się w tych bazach, firma może albo odmówić jego ubezpieczenia, albo zaproponować dodanie pojazdu do katalogu.
W tym drugim przypadku konieczna będzie wycena samochodu z przyczepą kempingową. Jeśli towarzystwo nie ma możliwości jej przeprowadzenia, kierowca musi poszukać rzeczoznawcy na własną rękę i załączyć do wniosku zewnętrzną wycenę. Na jej podstawie firma ubezpieczeniowa określi wysokość składki za polisę OC czy AC dla pojazdu kempingowego.
Na koszt polisy wpływa przede wszystkim klasyfikacja kampera w dowodzie rejestracyjnym – to, czy został on zarejestrowany jako zwykły pojazd osobowy, czy jako specjalny pojazd kempingowy. Druga kwalifikacja oznacza wyższy wydatek, ponieważ w związku z nią samochód traktowany jest przez ubezpieczyciela jak przerobiony samochód dostawczy czy ciężarowy.
Poza wpisem w dowodzie rejestracyjnym w kalkulacji stawki bierze się pod uwagę również standardowe parametry takie jak stan techniczny samochodu i jego przebieg. Warto mieć świadomość, że wyższy koszt ubezpieczenia kampera w porównaniu ze zwykłym samochodem osobowym wynika często z wysokich cen części zamiennych nadwozia.
Przy wyborze polisy OC dla samochodu kempingowego należy kierować się jak w przypadku każdego samochodu jedynie ceną. Z mocy prawa każde ubezpieczenie OC zapewnia bowiem taką samą ochronę, niezależnie od tego, jaka firma je oferuje. Porównując natomiast ofertę dobrowolnych polis komunikacyjnych, kryterium nie powinna być wyłącznie cena.
W przypadku wynajmu samochodu z przyczepą kempingową kwestia ubezpieczenia pojazdu leży po stronie wypożyczalni kamperów. Na rynku działają firmy, które dla swojej floty mają wykupiony pełny pakiet ubezpieczeniowy (OC/AC/NNW + Assistance). Z uwagi na wysokie koszty polis takie wypożyczalnie są skłonne użyczać swoich pojazdów kierowcom, którzy ukończyli 25 lat i mają prawo jazdy od co najmniej 3 lat.
Artykuł sponsorowany