Jak namawiać innych do bycia eko? Nietypowy pomysł polskiego ubezpieczyciela
Marcin Długosz
10 grudnia 2020, 06:37·4 minuty czytania
Publikacja artykułu: 10 grudnia 2020, 06:37
Coraz więcej firm chce być bardziej eko. Trend prośrodowiskowy widzimy również w Polsce, choć zaczął się trochę później niż na zachodzie. Większość takich działań to dobrze nam znany standard – wycofanie plastikowych reklamówek i wprowadzenie papierowych opakowań. W wielu branżach firmy nie zajmują się jednak produkcją towarów. W tych branżach proekologiczne działania zyskują zupełnie nowy wymiar. Przyjrzeliśmy się, jakie pomysły na zielone rozwiązania mają takie firmy.
Reklama.
Ekologia jest kluczowa i coraz więcej firm to dostrzega. "Zielona rewolucja" jednak rzadko bywa prosta. Czasem mogą to być drobne zmiany, takie jak wprowadzenie e-faktur zamiast tradycyjnych papierowych. Często jednak to duże transformacje na zieloną energię zapewniające niezależność energetyczną całych wielkich firm, czy oferowanie dużych profitów klientom w zamian za pracę na rzecz środowiska.
Szerokie działania proekologiczne są więc drogie i skomplikowane. Firmy mimo wszystko coraz chętniej się w nie angażują.
– Kwestia wpływu na środowisko stała się jednym z kluczowych aspektów firm. Dotyczy to zwłaszcza przedsiębiorstw produkcyjnych i przemysłowych. Zmiany klimatyczne są z każdym rokiem coraz bardziej odczuwalne i mają wpływ na działalność każdej firmy – większej i mniejszej – wyjaśnia naTemat.pl dyrektor Mario Zamarripa, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju ERGO Hestii.
Jego zdaniem firmy z jednej strony powinny działać odpowiedzialnie i przyczyniać się do ograniczania negatywnego wpływu na środowisko np. redukując emisję CO2 czy uruchamiając projekty i inicjatywy prośrodowiskowe.
– Z drugiej strony zmiany klimatyczne narażają je na ewentualne problemy z ciągłością działania, a co za tym idzie - duże koszty – tłumaczy nam Mario Zamarripa.
Ekologia w działaniu
Jeśli mowa o proekologicznych działaniach, to dobrze pokrótce podać ich przykłady w konkretnych branżach. A te są naprawdę różnorakie i bardzo ciekawe.
• Branża telekomunikacyjna
Są na polskim rynku firmy z tej branży, które stawiają bardzo na recykling i dają "drugie życie" starym urządzeniom. Te działające odkupują od swoich klientów, a te, które nie nadają się już do użytku, zbierają i we współpracy z zakładami recyklingowymi odzyskują surowce, a te przerabiają na inne przedmioty.
• Branża odzieżowa
Firmy z tej branży także przywiązują sporo uwagi do recyklingu, chociaż bliżej mu do filozofii zero waste. Namawiają one swoich klientów do udziału w zbiórkach odzieży, którą te potem odnawiają i przekazują na cele dobroczynne lub sprzedają. Zysk przekazują organizacjom charytatywnym lub bezpośrednio oddają ją potrzebującym.
• Branża deweloperska
Są na rynku deweloperzy, którzy od początku do końca w swoich budynkach stawiają na energię odnawialną – budują przydomowe turbiny wiatrowe lub montują panele słoneczne i instalują pompy ciepła. Niektórzy z nich poszli nawet o krok dalej i oferują spore zniżki na instalację np. fotowoltaiki dla klientów, którzy zdecydują się na zakup konkretnego poszycia dachowego.
• Branża ubezpieczeniowa
Ubezpieczyciele też mogą być eko. Pomimo iż nie produkują butów, nie pakują towaru do foliówek, a sprzedaż często spoczywa na ich pośrednikach, czyli firmach zewnętrznych – nie znaczy to, że ich działalność pozostaje bez wpływu na środowisko. Jak w takim razie działać proekologicznie? Ciekawą możliwość przedstawiła niedawno ERGO Hestia. Chodzi o powiększanie kwoty odszkodowania dla przedsiębiorców o koszty zastosowania rozwiązań ekologicznych w odbudowie budynku.
– W ramach Klauzuli zielonej odbudowy powiększamy wypłatę odszkodowania o koszty zastosowania rozwiązań ekologicznych. Z klauzuli mogą skorzystać klienci, którzy ponieśli szkodę całkowitą w budynkach i umożliwia ona zwiększenie wysokości odszkodowania nawet o 5 mln złotych. Proekologiczne rozwiązania zastosowane w ramach odbudowy mogą być naprawdę różne - od instalacji fotowoltaicznej po stojaki na rowery dla jego pracowników – wyjaśnia Zamarripa. To oczywiście tylko jeden z wielu eko-pomysłów.
– ERGO Hestia podejmuje wiele proekologicznych inicjatyw nie tylko w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu, ale także w ramach działalności biznesowej. Przykładem takiego rozwiązania w obszarze ubezpieczeń komunikacyjnych jest program Rower na zawsze, w ramach którego zamiast auta zastępczego klient może otrzymać na własność rower firmy Kross. Jest to rozwiązanie korzystne zarówno dla poszkodowanego czy klienta, jak i środowiska – wymienia nasz rozmówca.
• Branża IT
Ta branża także bardzo prężnie działa na rzecz ekologii. Pomijając już wszelkie oprogramowania, które są kompatybilne z urządzeniami produkującymi zieloną energię, to IT wypuszcza na rynek także masę przydatnych aplikacji.
Jedne pomagają wyliczyć ślad węglowy na konkretną osobę, inne są pomocne w przeciwdziałania marnotrawstwu jedzenia w partnerskich restauracjach lub są źródłem wiedzy na temat segregacji śmieci. Dla każdego coś dobrego!
• Branża kosmetyczna
Twórcy kosmetyków także pomyśleli nad ciekawymi ekorozwiązaniami. Jednym z nich jest stawianie w drogeriach specjalnych automatów, które pozwalają klientom napełniać swoje wielorazowe pojemniki kosmetykami danej firmy. To ogranicza w znacznym stopniu produkcję plastikowych opakowań.
Ekologia przyszłością odpowiedzialnego biznesu
Nie ma co ukrywać, że biznes, szczególnie ten odpowiedzialny, będzie coraz bardziej pochylał się nad kwestią ekologii, bo w końcu chodzi o los naszej planety.
Na pewno warto zwrócić szczególną uwagę na nowy trend – nie tylko bycie eko, ale także zachęcanie do tego innych. Pytanie tylko, czy reszta producentów i usługodawców pójdzie w ślad za pionierami i ich rozwiązaniami?
– Firmy z każdej branży stoją dziś przed wyzwaniami wynikającymi z konieczności dostosowania działalności biznesowej do zmian klimatu i trendów środowiskowych. Rosnąca popularność proekologicznego podejścia już prowadzi np. do zmian technologicznych. One z kolei rewolucjonizują kształt obecnych modeli biznesowych – podkreśla Mario Zamarripa.
Wśród zmian, które zachodzą w firmach, ekspert od zrównoważonego rozwoju wymienia m.in. nowe regulacje i polityki związane z ograniczeniem emisji gazów cieplarnianych, co ma wpływ na działalność przedsiębiorstwa oraz ceny jego produktów i usług.
– Z drugiej strony, świadomi konsumenci uwzględniają aspekt ekologiczny w ich decyzjach zakupowych. Prowadzi to do tego, że niektóre produkty tracą na popularności, a w niedalekiej przyszłości ich sprzedaż może stać się wręcz znikoma. Dodatkowo część inwestorów wycofuje się z inwestycji w spółkach, które są wysokoemisyjne lub ich działalność negatywnie wpływa na środowisko. Firmy, które nie kalkulują i podejmują odważne decyzje proekologiczne, są bardziej odporne (resiliance) i mogą spokojniej patrzeć w przyszłość – minimalizują ryzyko bankructwa lub utraty rynku – dodaje nasz ekspert.