Wybór jest spory. Prowadzenie samodzielne, zlecenie tego agencji, pracownikowi, freelancerowi, czy nawet firmie hostingowej. Którą opcję wybrać? Rozważamy plusy i minusy każdej z nich.
Wybór osoby prowadzącej w naszym imieniu komunikację na Facebooku niesie za sobą wiele konsekwencji – od poziomu jakości prezentacji naszego wizerunku w sieci, po znaczne różnice w miesięcznych kosztach kończąc. Zależnie od wybranej opcji, ceny prowadzenia firmowego likepage’a wahają się od kilkudziesięciu zł/m-c, do nawet kilku tysięcy zł/m-c. Za co tak naprawdę płacimy i na co zwracać uwagę?
Płacimy za czas, jaki prowadzący poświęca na zapoznanie się ze specyfiką branży klienta, śledzenie nowości w jego ofercie i aktualności w życiu firmowym, monitorowanie aktywności fanów i dialog z nimi, wyszukiwanie nowinek branżowych, obróbkę wrzucanych zdjęć, przygotowywanie wpisów, śledzenie aktywności konkurencji
Płacimy również za technologie i narzędzia, służące do uatrakcyjnienia naszego likepage’a. Profesjonalna obsługa FB powinna zawierać takie usługi jak przygotowanie oprawy graficznej, opracowanie aplikacji konkursowych, znajomość mechanizmów FbAds i Fb Stats, instalowanie wtyczek społecznościowych i ich implementacja na stronie klienta, bycie na bieżąco ze zmianami ciągle wprowadzanymi przez FB
Płacimy za wiedzę i doświadczenie – osoba prowadząca profil powinna doskonale orientować się w regulaminie FB oraz zasadach organizacji akcji promocyjnych na tym serwisie (przez nieodpowiednie wpisy lub niezgodne z regulaminem zorganizowanie konkursu łatwo można dorobić się usunięcia lub zablokowania likepage’a), wiedzieć jak formułować angażujące wpisy i o której godzinie je publikować, powinna wiedzieć, jak zareagować w razie ewentualnego kryzysu lub pojawienia się negatywnych opinii
Gdy decydujesz się na freelancera
Cena usług freelancerów mocno się waha. Najtańsi startują od około 100 zł za miesiąc usług, oferując od jednego wpisu tygodniowo, do nawet dwóch wpisów dziennie.
Ci bardziej doświadczeni życzą sobie nawet 1500 zł za miesiąc działań. Średnio za jeden wpis dziennie przez miesiąc u freelancera zapłacić musimy ok. 500 zł. Zastosowanie dodatkowych narzędzi zależy od doświadczenia i zaangażowania freelancera. Na dedykowane aplikacje konkursowe nie ma raczej co liczyć. Często posługują się za to gotowymi narzędziami do organizacji promocji na FB, jak choćby Megafoni. Jeśli nie jesteś wielką marką, której poczynania śledzą media branżowe i chcesz po prostu docenić swoich fanów – takie rozwiązanie może w zupełności wystarczyć. W przypadku oprawy graficznej freelancerzy bazują głównie na gotowych materiach promocyjnych firmy, rzadko oferują przygotowanie indywidualnego projektu.
U freelancerów różnie bywa również z wiedzą i doświadczeniem. Bardziej profesjonalni to dorabiający sobie pracownicy agencji lub byli pracownicy agencji Social Media – ci raczej znają się na rzeczy i solidnie zajmują się Twoją firmą.
Zdarzają się jednak i tacy, którzy nie mają profesjonalnego doświadczenia. Lub udają, że je mają. W ofertach freelancerskich co rusz pojawiają się kwiatki typu:
- będziemy dodawać na fanpage wszystkie informacje od firmy, co zwiększy sprzedaż
- ściągniemy na fanpage aktualnych klientów i potencjalnych klientów, co zwiększy markę firmy
- przyciągniemy nowych fanów, co zwiększy świadomość marki
Aby sprawdzić, czy wybrany freelancer rzeczywiście profesjonalnie zajmuje się obsługą marki w mediach społecznościowych, polecamy zapytać o jego portfolio oraz zadać kilka pytań:
- czy oferujesz przygotowanie zakładki z linkiem do zewnętrznej strony?
- chciałbym aplikację ze swoją ofertą w zakładce – da się?
- przygotuj 2-3 proponowane wpisy dla mojej marki
- odpowiedz na dwa teoretyczne pytania moich fanów (zadaj je osobiście)
Jeśli powyższe zadania nie będą stanowiły dla niego najmniejszego problemu, a wpisy i odpowiedzi będą zadowalające, możecie zaczynać współpracę. Z freelancerami najczęściej pracuje się na podstawie umowy o dzieło, choć niektórzy z nich mają też swoją firmę i wystawiają FVAT.
Gdy decydujesz się na agencję
Cena ich usług nie spadają raczej poniżej 1000 zł/m-c, standardem jest ok. 2000 zł/m-c, a sięgać może nawet kilku tysięcy złotych miesięcznie. Co otrzymujemy w zamian za te kwoty? Przede wszystkim profesjonalną, kompletną usługę, w którą wchodzi nie tylko prowadzenie likepage, ale też monitoring konkurencji, śledzenie nowinek z branży, ciągły monitoring dyskusji na likepage’u, profesjonalne raporty i strategie promocyjne. Zależnie od oferty, otrzymujemy strategię, około 4-5 wpisów tygodniowo, profesjonalną grafikę, często autorskie aplikacje, miesięczne raporty, implementację najnowszych narzędzi FB. Minusem jest fakt, że osoba prowadząca nasz likepage najczęściej zajmuje się kilkoma na raz i nie zawsze jesteśmy dla niej na pierwszy miejscu.
Gdy decydujesz się na własnego pracownika lub dział promocji
Cena jest zależna wyłącznie od Ciebie. Możesz potraktować to jako dodatkowy obowiązek pracownika, płatny w ramach jego pensji, lub dorzucić premię za prowadzenie firmowego likepage’a. Plusem tego rozwiązania jest autentyczność profilu – fani mają możliwość lepszego poznania Twojej firmy i bezpośredniego kontaktu z pracownikami, co nadaje firmie wizerunek nowoczesnej i otwartej na komunikację. Co więcej, Ty i Twoi pracownicy jak nikt inny jesteście na bieżąco z życiem firmy, aktualnymi promocjami i planami, które na bieżąco możecie komunikować na likepage’u firmy. Za ewentualny minus poczytać można konieczność przeszkolenia pracowników, by nie popełnili żadnego social mediowego faux pas. Jeśli tego nie zrobisz, pracownik będzie uczył się na swoich błędach, co może sporo kosztować wizerunek Twojej firmy.
Trend!
Usługa prowadzenia Facebooka staje się coraz popularniejsza, a co za tym idzie – kolejne firmy wprowadzają ją do swojej oferty. Z ostatnich branżowych nowinek wymienić można choćby oferty Polskich Książek Telefonicznych czy nazwa.pl. Obie firmy wprowadziły do swojej oferty działania promujące w Social Media. W przypadku oferty nazwa.pl ceny zaczynają się od 500 zł, kończąc na 1000 zł (w okresie promocji stawki te zamykają się w przedziale 250-500 zł). W cenę nie wchodzą dodatkowe aplikacje ani reklama (nie licząc reklamy w pakiecie za 1000 zł, gwarantującej 600 fanów rocznie, co wygórowanym celem nie jest).
Kogo wybrać?
Jeśli mielibyśmy podać cechy idealnego administratora likepage’a firmowego, wymienilibyśmy:
- dobrą znajomość Twojej marki, produktu i branży
- fascynację nowymi technologiami i trendami w Social Media
- wiedzę i doświadczenie z zakresu Social Media i marketingu internetowego
- dyspozycyjność czasową, możliwość kontaktu w każdej chwili
Niezależnie, czy wybierzesz freelancera, agencję czy swego pracownika, pamiętaj o jednym: prowadzenie likepage’a na Facebooku dla samego prowadzenia to wyrzucanie pieniędzy w błoto. W prowadzeniu FB najważniejsza jest strategia i konsekwentne realizowanie celów oraz – co jasne – interaktywność, rozmowa z fanami, odpowiadanie na ich pytania, pochwały czy żale. Dlatego wybierając osobę lub firmę odpowiedzialną za Twój wizerunek w sieci, zapytaj ją o pomysł na Twoją markę, o proponowane cele i narzędzia, jakimi ma zamiar się posłużyć do ich osiągnięcia. A na końcu dodaj pytanie o cenę za realizowanie tych celów.