Walka z nierównościami. Tak „Bank zmieniającego się świata” realizuje ideę równości Agendy 2030
Karolina Kałędkowska
07 czerwca 2021, 11:47·3 minuty czytania
Publikacja artykułu: 07 czerwca 2021, 11:47
„Agenda 2030 na rzecz zrównoważonego rozwoju” to plan budowy bardziej sprawiedliwego społecznie i przyjaznego środowisku świata w oparciu o 17 jasno sprecyzowanych Celów. W 2015 roku przyjęły go wszystkie kraje Organizacji Narodów Zjednoczonych. Jednym z partnerów tej międzynarodowej inicjatywy w Polsce jest Bank BNP Paribas, nieprzypadkowo zresztą posługujący się hasłem „Bank zmieniającego się świata”.
Reklama.
Działania Banku BNP Paribas przyczyniające się do realizacji Agendy 2030 można podzielić na pięć obszarów tematycznych. Pierwszym z nich jest „zmniejszanie nierówności”, który skupia 4 spośród 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju: 1. Koniec z ubóstwem, 2. Zero głodu, 3. Dobre zdrowie i jakość życia oraz 10. Mniej nierówności. Jakie konkretne działania Bank BNP Paribas realizuje w obszarze zwiększania i promowania równości społecznej?
Szlachetna Paczka
Od 2018 roku Bank BNP Paribas jest strategicznym partnerem Szlachetnej Paczki, ogólnopolskiej akcji pomocy materialnej i mentalnej dla osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. Bank wspiera finansowo projekt Stowarzyszenia Wiosna, a pracownicy w ramach wolontariatu przygotowują paczki dla rodzin w potrzebie.
Wsparcie agrobiznesu
Walka z głodem wymaga m.in. troski o zrównoważony rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich, które są niezbędnym ogniwem w łańcuchu zapewniającym bezpieczeństwo żywnościowe. Oferta dla agrobiznesu obejmuje usługi finansowania zrównoważonego nawadniania dla gospodarstw rolniczych, kredyty na instalacje fotowoltaiczne oraz kredyty klęskowe mające pomóc rolnikom we wznowieniu działalności po wystąpieniu szkód spowodowanych zjawiskami atmosferycznymi.
Projekty wolontariackie
Bank BNP Paribas regularnie organizuje konkursy dla pracowników na najlepsze projekty społeczne. Zwycięzcy otrzymują środki na realizację swoich pomysłów oraz merytoryczne wsparcie Fundacji oraz Biura CSR (Społecznej Odpowiedzialności Biznesu) i Zrównoważonego Rozwoju. W 2020 roku pracownicy banku w ramach „Konkursu na projekty wolontariackie” zrealizowali 36 projektów. Wśród nich znalazły się dwa projekty wspierające osoby w kryzysie bezdomności we współpracy z Fundacją Daj Herbatę.
Program BEneFIT
Jedna z inicjatyw służących ochronie zdrowia i poprawie jakości życia. Jest to kompleksowy program wellbeingowy dla pracowników Banku BNP Paribas, w ramach którego organizowane są liczne inicjatywy wspierające zdrowy tryb życia oraz dobre samopoczucie pracowników i ich bliskich. Wśród benefitów są m.in.: kompleksowy program opieki zdrowotnej, usługi e-medycyny, karty sportowe czy dni zdrowia w siedzibach banku.
Polityka antytytoniowa
Od 2017 roku Bank BNP Paribas nie finansuje działalności producentów wyrobów tytoniowych oraz plantatorów i hurtowników, których główny przedmiot działalności związany jest z tytoniem. Decyzja podjęta wobec przemysłu tytoniowego ma realizować cel zdrowotny – walkę z paleniem, które, jak podaje Krajowy Rejestr Nowotworów, odpowiada za blisko 35 proc. wszystkich zgonów spowodowanych nowotworami.
Walka z depresją
W Polsce depresja to coraz poważniejszy problem, niestety zaniedbany przez system ochrony zdrowia. Dostrzegają go organizacje pozarządowe, które oferują osobom w potrzebie bezpłatną pomoc psychologiczną. Jedną z nich jest Fundacja ITAKA, która prowadzi Antydepresyjny Telefon Zaufania. Dzięki darowiźnie Banku BNP Paribas fundacja wydłużyła dyżury swoich psychologów z 4 do 15 godzin tygodniowo.
Program grantowy
Inicjatywa, która umożliwia pracownikom Banku BNP Paribas finansowe wsparcie organizacji pozarządowych działających na rzecz swojego otoczenia. Program Grantów Lokalnych pomaga podnosić jakość życia lokalnych społeczności. Wśród beneficjentów do tej pory znalazły się m.in. organizacje ekologiczne, fundacje przeciwdziałające wykluczeniu społecznemu oraz podmioty wzmacniające role kobiet.
Systemowe wsparcie
Bank BNP Paribas uruchomił program „Wspieram Cały Rok” opierający się o tzw. mechanizm payroll, czyli jedno z wygodniejszych narzędzi filantropii indywidualnej. W ramach programu pracownicy banku mogą w dowolnym momencie złożyć dobrowolną deklarację comiesięcznego odpisu od swojej pensji środków, które przekazywane są na wsparcie dla wybranych w procesie głosowania organizacji społecznych.
Troska o dostępność
Dla osób z niepełnosprawnościami Bank BNP Paribas, jako partner programu Dostępność+, wprowadza szereg udogodnień, aby umożliwić korzystanie ze swoich usług wszystkim zainteresowanym. Wśród wdrożonych rozwiązań są m.in.: usługa tłumacza polskiego języka migowego, wydruk dokumentów w alfabecie Braille’a i bankomaty, które mogą obsługiwać osoby niedowidzące.
Doradztwo filantropijne
Klienci Wealth Management, czyli osoby powierzające instytucjom finansowym zarządzanie swoim majątkiem, mogą skorzystać z indywidualnego doradztwa dobroczynnego. Eksperci banku oferują stworzenie planu działalności filantropijnej (od opracowania pomysłu, po jego wdrożenie), dopasowanej do oczekiwań, aspiracji i zainteresowań darczyńców, tak aby środki na pomoc zostały jak najlepiej wykorzystane.
Artykuł powstał we współpracy z Bankiem BNP Paribas