Już przed wakacjami 2022 roku most Pelješac połączy centralną Chorwację z jej południowymi rejonami. Nie będzie konieczny już wjazd do Bośni i Hercegowiny, aby dostać się do Dubrownika.
W naTemat pracuję od kwietnia 2021 roku jako dziennikarka newsowa i reporterka. W swoich tekstach poruszam tematy społeczne, polityczne, ekonomiczne, ale też związane z ekologią czy podróżami. Zawsze staram się moim rozmówcom dawać poczucie bezpieczeństwa i zaopiekowania się, a czytelnikom treści wysokiej jakości. Pasja do dziennikarstwa narodziła się we mnie z zamiłowania do pisania… i ludzi. Jestem absolwentką dziennikarstwa i medioznawstwa oraz politologii na Uniwersytecie Warszawskim.
Chorwaci i przyjeżdżający do tego kraju turyści czekali na tę inwestycję od lat. Przedostanie się do Dubrownika, czyli jednego z najpiękniejszych chorwackich miast i Mekki podróżnych, wiązało się koniecznością wjechania na terytorium Bośni i Hercegowiny.
Most Pelješac
Chorwacki most umożliwi dojazd z północnej i centralnej Chorwacji do jej południowych rejonów, gdzie centralnym miastem jest właśnie Dubrownik. 2,4-kilometrowa przeprawa pozwoli ominąć "klin" rozdzielający obie części Chorwacji, którym jest wąskie terytorium należące do sąsiadującego państwa.
Budowa chorwackiego mostu trwała trzy lata i kosztowała 550 mln. 85% tej kwoty pokryła Unia Europejska. Ostatni odcinek mostu został zainstalowany pod koniec lipca tego roku. Inwestycję udało się ukończyć trzy miesiące przed terminem. Chorwaci uczcili ten moment pokazem sztucznych ogni i występami artystycznymi. Burmistrz Dubrownika zamieścił z tej okazji emocjonujący wpis w na Facebooku:
Kiedy most zostanie oddany do użytku?
Na razie przez potężny most można przejść jedynie pieszo. Chorwacka inwestycja nie obejmuje jedynie budowy Pelješac. Wciąż trwają prace nad około 30 kilometrami dróg dojazdowych do przeprawy. One, podobnie jak most, mają zostać otwarte w czerwcu 2022 roku. Most ma 21 metrów szerokości i cztery pasy ruchu. Jego wysokość wynosi 55 metrów, został zbudowany na sześciu wspornikach.
Długo wyczekiwany most
Chorwaci długo czekali na swój most. Koncepcja budowy została publicznie ogłoszona w 2005 r. i w tym samym roku rozpoczęły się pierwsze prace przygotowawcze. Jednak zostały one szybko przerwane z powodu stanowczego protestu Bośni i Hercegowiny. Bośniacy obawiali się, że most odetnie dostęp do ich jedynego portu na Adriatyku i może zagrozić stosunkom dwustronnym między dwoma państwami.
W styczniu 2009 rozpoczęła się budowa przyczółków mostu, jednak z powodu kryzysu ekonomicznego prace toczyły się powoli. Po trzech latach premier Chorwacji podjął decyzję o rezygnacji z budowy mostu na rzecz budowy autostrady. Dopiero, gdy w 2018 roku szef Komisji Europejskiej Jean Claude Juncker oświadczył, że UE jest gotowa wesprzeć finansowo budowę mostu, ruszyły prace budowlane. W styczniu 2019 roku chińska firma China Road and Bridge Corporation, która wygrała przetarg, przystąpiła do pracy.
Czytaj także:
Reklama.
Mato Frankovic
burmistrz Dubrownika
Po 303 latach skrajne południe Chorwacji zostanie połączone z ojczyzną, a my, mieszkańcy tej części Chorwacji, przestaniemy być obywatelami drugiej kategorii czekającymi w kolumnie na przejściu granicznym na tranzyt z jednej części na drugą. W ostatnich dniach wielu próbowało ukierunkować chronologię historyczną mostu Pelješac w stronę jednej, dwóch lub jakiejś trzeciej opcji.