Jesteśmy ostrożni, trochę retro, choć korzystamy z nowoczesnych technologii. Szukamy autentycznych, lokalnych marek i odrobiny przyjemności, pozostając wiernymi ideałom ekologii. Oto najważniejsze trendy konsumenckie 2012 roku.
Reklama.
Specjaliści od marketingu stają na głowie by określić jakie są konsumenckie upodobania Polaków. Ważne jest nie tylko co i jak kupujemy, ale też to, o czym marzymy i czego pragniemy. Na pytania te szukały odpowiedzi firmy badawcze przygotowując zestawienia najważniejszych tendencji konsumenckich w naszym kraju. Oto jakie trendy dominują w świecie polskiego i globalnego konsumenta według The Futures Company i Millward Brown SMG/KRC oraz Teczki Trendów 2012 według 4P Research Mix.
Polak - konsument - sprytny i rozważny
Żyjemy w biegu - w świecie intensywnym, ruchliwym i elastycznym, więc potrzebujemy rozwiązań, które pomogą nam dobrze wykorzystać czas, energię i informacje, którymi dysponujemy. Podejmujemy decyzje zakupowe coraz rozważniej - jesteśmy ostrożni, przenikliwi i odpowiedzialni. Liczy się nie tylko cena, ale też trwałość, jakość i niezawodność produktu. Coraz częściej jesteśmy w stanie zapłacić za produkty wyższej jakości. Mając taką wiedzę, dużo marek decyduje się na wypuszczanie na rynek produktów z wyższej półki, sygnując je swoją nazwą. Polak chce odzyskać kontrolę nad swoim życiem, ograniczyć wpływy instytucji i marek kontrolując to - co, kiedy, gdzie i w jaki sposób konsumuje oraz co i od kogo kupuje. W tym aspekcie popularność zdobywa linia Food&Joy delikatesów Alma, która adresowana jest do osób, które cenią sobie dobrą jakość w przystępnej cenie.
Gotujemy w domu
Ogromnie rozwinął się trend gotowania w domu - home cooking. Nie tylko gotujemy w domu, ale też testujemy przepisy międzynarodowych kuchni np. z Japonii czy Ameryki Południowej, próbujemy w domu alkoholi z różnych krajów opierając się na podpowiedziach i przepisach z internetu. Domową kuchnię opieramy na zdrowych produktach - dania są zbilansowane, z dużą ilością warzyw i owoców, ograniczonym użyciem cukru i tłuszczu. Modne są dania bezmięsne - np. zapiekanki i jednogarnkowe potrawy. W nowej linii Food&Joy znajdują się zarówno polskie produkty, jak i te pochodzące z kuchni europejskich. Obejmują szeroką gamę produktów tak, aby możliwe było przygotowanie z nich posiłku na każdą porę dnia. Znajdują się w niej zarówno dżemy, warzywa w puszce, soczki, wody, jak i makarony, sosy czy szynki włoskie. Według dziennika Independent na świecie bardzo modne jest też gotowanie mężczyzn - coraz więcej z nich w kuchni czuje się doskonale. Również Polacy rezygnują z dawnej tradycji omijania kuchennych progów i gotują, nie tylko herbatę.
W poszukiwaniu autentyczności
Coraz większą wartość stanowi dla nas autentyczność marek produktów i ich historii. Przykładamy większą wagę do pochodzenia, doświadczenia w produkcji i opowieści o ludziach, którzy produkt stworzyli. W niepewnych czasach poszukujemy autentycznych marek, którym możemy zaufać. Jesteśmy nowocześni, ale i zarazem retro - mamy upodobanie do rzeczy stylizowanych na dawne pod względem estetyki. W ten trend idealnie wpasowała się marka Krakowski Kredens. Nie były to nigdy produkty tanie ale często produkowane ręcznie, przy użyciu starych receptur. Wszystkie te czynniki dawały konsumentowi poczucie zakupu produktu z tradycją. Odwołania do retro obecne są nie tylko w modzie i kuchni, ale też motoryzacji i sprzęcie AGD. Wzrasta popularność rękodzieła i wartość unikalnych przedmiotów.
Ekologia - troska o planetę, ale i finanse
Chcemy uczynić świat lepszym, oszczędzając energię i środowisko. Czujemy się odpowiedzialni za marnotrawstwo związane z hiperkonsumpcją. Liczy się nie tylko nasze zdrowie i dobro planety, ale i oszczędność. Polacy chcą być eko we wszystkich dziedzinach życia, co oznacza ograniczanie konsumpcji, zanieczyszczania środowiska, marnotrawstwa czy używania rzeczy przez dłuższy czas. Stosujemy recykling, coraz częściej rezygnujemy z jednorazowych produktów. W Polsce trend eko stale ulega wzmocnieniu i szybko zmieniają się zachowania polskich konsumentów - segregacja odpadów czy używanie toreb wielokrotnego użytku to obecnie norma.
Życie w wirtualu czy realu?
Idea networkingu - wspólnot sieciowych nadaje nowy sens życiu Polaków. Panuje entuzjazm wynikający z możliwości, jakie daje sieć i wspólnota sieciowa. Chociaż wspólnoty sieciowe bazują na najnowszych technologiach - smartfonach i innych narzędziach z mobilnym intenetem, to decyzja o tym, na ile korzystać z życia wirtualnego należy do każdego z nas. Bo modny jest też przeciwny trend - bycie offline. Oparty jest nie tylko na fali rozczarowania płytkimi relacjami w sieci, to także reakcja na kryzys - widoczna jest potrzeba wsparcia w gronie bliskich osób. Trend offline polega na kontroli albo ograniczaniu korzystania z nowoczesnych technologii komunikacyjnych. Szukamy możliwości resetu czy wręcz cyfrowego odtrucia (digital detox). Bo w naszym kraju prawie połowa populacji internautów przejawia rozmaite objawy zmęczenia technologiami.
Poszukiwanie przyjemności
Presja współczesnego życia skłania nas do wzbogacania codzienności przyjemnościami - pozwalamy sobie na "małe grzeszki" od czasu do czasu, np. jedzenie smaczne choć niezdrowe. Poszukujemy doświadczeń i nowych umiejętności. Modne jest wzbogacanie istniejących już na rynku produktów i usług o nowe doznania zmysłowe. Polega to na zmianie zakupów w ekscytującą przygodę, pełne atrakcji i niespodzianek. Nie chodzi tylko o kupowanie produktów, ale o radość z doświadczania. Nie chcemy, aby codzienne czynności były rutynowe, żmudne, męczące czy nudne. Dlatego zakupy, banalna z pozory czynność, stają się rodzajem rozrywki, sportem czy polowaniem.
Lokalny czyli najlepszy!
Ten trend jest widoczny i silny od kilku lat. Polega na gloryfikacji produktów pochodzących z sąsiedztwa, z danej okolicy, regionu. Lokalne oznacza lepsze, zdrowsze, bardziej naturalne i bardziej eko. W Polsce trend ten wciąż rozwija się, wzmocniony patriotyzmem lokalnym, nostalgią i powrotem do korzeni.- Coraz częściej jemy i będziemy jeść organicznie, slowfoodowo, a produkty kupować u lokalnych producentów. Ma być eko, zdrowo i naturalnie - mówią Marta Glinka i Joanna Mróz , blogerki i autorki Warsawfoodie.pl