Choć na polskich drogach niepodzielnie rządzą auta, to stopniowo rośnie liczba tych, którzy szukają alternatywy dla popularnych czterech kółek. Część z nich chętnie przestawiłaby się na inny prywatny środek transportu, ale zniechęca ją perspektywa zdawania kolejnych egzaminów na torze manewrowym w szkole. Być może nie orientują się, że prawo jazdy kategorii B jest elastyczne i pozwala na prowadzenie nie tylko samochodu osobowego.
Reklama.
Reklama.
Prawo jazdy B na trzykołowce
Najczęściej wyrabiany rodzaj "prawka" otwiera przed jego posiadaczami możliwość kierowania motocyklami z silnikami do 125 cm3. Ten fakt to raczej ugruntowana wiedza. Niewielu jednak ma świadomość, że od 2018 roku przepisy zezwalają osobom, które od przynajmniej trzech lat posiadają prawo jazdy kategorii B, na poruszanie się po drogach motocyklami trójkołowymi i to bez ograniczeń dotyczących wielkości silnika czy mocy!
Oznacza to, że skutery o konstrukcji, którą można obrazowo opisać jako ''dwa kółka z przodu, a jedno pod fotelem'', z napędem silnikowym o pojemności przekraczającej 125 cm3, znajdują się od razu na wyciągnięcie ręki jako alternatywa dla kierowców samochodów o ponad trzyletnim doświadczeniu za kierownicą. Wszystkie trójkołowce, aby mogły podpadać pod prawo jazdy kategorii B, muszą spełniać jedynie trzy warunki.
Po pierwsze, dwa z trzech kół takiego pojazdu muszą znajdować się na jednej osi (przedniej lub tylnej). Po drugie, odległość między bliźniaczymi kołami musi wynosić minimum 460 mm. Jakie pojazdy trójkołowe spełniają te wymagania techniczne? Otóż kluczem jest tu trzeci warunek – homologacja. Wszystkie maszyny trójkołowe z homologacją L5e są tymi, na które mogą bez problemu przesiąść się osoby z prawkiem na auto w kieszeni.
Dlaczego w ogóle warto dokonać tego "przeskoku"? Skutery trójkołowe to przede wszystkim wygodny i relatywnie tańszy od nowego auta środek transportu. Ich kierowcy nie są ograniczeni tak bardzo, jak w samochodzie czy komunikacji miejskiej. Mają większą swobodę poruszania się po drodze i oszczędzają czas. W porównaniu z maszynami dwukołowymi trójkołowce są stabilniejsze, mają krótszą drogę hamowania i zapewniają większe bezpieczeństwo prowadzenia.
Ekonomiczny zysk z posiadania takich pojazdów wynika z mniejszego średniego zużycia paliwa (spalanie w granicach 2-3 l na każde 100 km), tańszego utrzymania (ubezpieczenie OC, przeglądy techniczne) i relatywnie mniejszych rat. Na zakup skuterów decydują się głównie osoby z "sypialni", czyli okolicznych miejscowości dużych aglomeracji miejskich, którzy cenią sobie czas i wygodę, są aktywni i nie lubią stać w korkach.
Skutery trójkołowe PIAGGIO MP3
Do pojazdów trójkołowych z homologacją L5e, za kierownicą których mogą usiąść osoby posiadające prawo jazdy kat. B, należą skutery PIAGGIO z serii MP3. Wyróżnia je unikalna konstrukcja przedniego zawieszenia (dwa koła na jednej osi) z mechanizmem pozwalającym na przechył pojazdu tak jak w jednośladzie. W porównaniu z klasycznymi skuterami są one większe, bardziej komfortowe i mocniejsze.
Dzięki standardowej szerokości kierownicy jazda nimi pomiędzy samochodami nie sprawia większych trudności mimo szeroko wyglądającego frontu. Jako że produkuje je koncern z Włoch (z siedzibą w mieście Pontedera), ich wizytówką jest też ponadczasowy design inspirowany włoskim stylem i elegancją. Wśród skuterów Piaggio MP3 są dostępne pojazdy o różnych wariantach pojemności, od 300cc, aż do 500cc.
MP3 500 HPE SA to największy skuter na kat. B – pierwszy tego typu pojazd o pojemności aż 500 cm3 z 3-kołową konstrukcją oraz biegiem wstecznym (to ostatnie rozwiązanie bardzo ułatwia parkowanie na nawet najbardziej zatłoczonym parkingu). Wśród nowinek tego modelu można też wymienić amortyzator KAYABA oraz światła w technologii LED DRL.
Z kolei MP3 300 HPE to model skutera, w którym zastosowano jednocylindrowy, czterozaworowy silnik HPE chłodzony cieczą z elektronicznym wtryskiem paliwa o pojemności 278 cm3 i mocy 24,6 KM. Bezpieczeństwo jazdy zapewnia 3-kanałowy ABS opracowany we współpracy z firmą Continental oraz funkcja ASR, która zapobiega uślizgom podczas ruszania. 2-poziomową kanapę wyposażono w podparcie części lędźwiowej dla kierowcy.
Więcej informacji o tych i nowych modelach PIAGGIO można znaleźć na stronie www.piaggiopolska.pl. Skutery dostępne są w sprzedaży u dealerów marki w całej Polsce. Listę autoryzowanych salonów sprzedaży w naszym kraju znajduje się na oficjalnej polskiej stronie producenta.