nt_logo

Czy środowisko start up-owe jest bardziej otwarte na różnorodność od innych?

Konrad Bagiński

21 lipca 2022, 10:31 · 3 minuty czytania
Różnorodność ze względu na płeć, narodowość, wiek i inne cechy demograficzne czy społeczne jest coraz częściej dostrzegana i akceptowana przez pracodawców. To wręcz szansa na zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstwa na rynku.


Czy środowisko start up-owe jest bardziej otwarte na różnorodność od innych?

Konrad Bagiński
21 lipca 2022, 10:31 • 1 minuta czytania
Różnorodność ze względu na płeć, narodowość, wiek i inne cechy demograficzne czy społeczne jest coraz częściej dostrzegana i akceptowana przez pracodawców. To wręcz szansa na zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstwa na rynku.
Różnorodność oznacza dla firmy więcej pomysłów oraz konkretne zyski Pexels.com / fauxels

- Dzięki otaczającym nas rozwiązaniom technologicznym świat startupowy nigdy nie był zamknięty na osoby innej narodowości czy o innym miejscu zamieszkania. Co więcej, mam wrażenie, że środowisko to w porównaniu z wieloma branżami jest zdecydowanie bardziej inkluzywne, a to bezpośrednio wpływa na kreatywność idei i innowacyjność wprowadzanych rozwiązań - mówi w rozmowie z naTemat.pl Karolina Wilk-Tryjanowska, country manager funduszu Demium w Polsce.

Z badań prof. Ewy Lisowskiej z Katedry Zarządzania Międzynarodowego SGH wynika, że zarządzanie różnorodnością jest definiowane jako docenianie różnic kulturowych oraz wartości wnoszonych przez różnorodne osoby do całej organizacji w celu uzyskiwania korzyści ekonomicznych. Z kolei celem zarządzania różnorodnością jest tworzenia warunków pracy, które nikogo nie wykluczają. Aksjomatem skutecznego zarządzania różnorodnością jest stosowanie zasady równości.

Oznacza to, że akceptacja odmienności oraz opowiadanie się przeciwko jakiekolwiek stygmatyzacji i wykluczeniu jest czymś oczywistym, a uwaga jest skupiona na tym, żeby w jak najlepszy sposób wykorzystać różnorodne talenty do rozwoju przedsiębiorstwa i osiągania przez nie strategicznych celów. Skutecznie wdrażana polityka zarządzania różnorodnością sprzyja tworzeniu kultury pracy opartej na szacunku dla odmienności oraz kształtowaniu postaw nastawionych na eliminowanie stereotypów dotyczących płci, wieku, (nie)pełnosprawności, orientacji seksualnej, rasy, religii, narodowości, wyznania.

- To właśnie różnorodność osób w zespołach startupowych często łamie stereotypy i pomaga nam myśleć nieszablonowo, z resztą także w funduszu Demium dbamy o to, aby nasz każdy lokalny zespół czerpał z różnorodnego pochodzenia, doświadczeń i perspektyw, które indywidualnie wnosimy - mówi Karolina Wilk-Tryjanowska z Demium.

Jakie korzyści niesie różnorodność w firmie?

Prof. Lisowska dzieli je na ekonomiczne i nieekonomiczne. Pierwsze to lepsze wyniki finansowe (dotyczy to takichwskaźników jak np. wartość marki, zwrot ze sprzedaży, zwrot z zainwestowanego kapitału, zysk operacyjny i zysk netto), przewaga konkurencyjna, lepszy wizerunek firmy na zewnątrz (dobry pracodawca, etyczna firma), zwiększone możliwości dotarcia do różnych grup konsumenckich, kontrolowanie ryzyka i większe możliwości reagowania w przypadku kryzysu, niższe koszty związane z fluktuacją kadr.

Jest też wiele korzyści pozaekonomicznych, z których najważniejsze to więcej kreatywności i innowacyjności, bowiem zróżnicowane ze względu na cechy demograficzno-społeczne zespoły opierają się na komplementarnej wiedzy, różnych umiejętnościach i różnym doświadczeniu, a także przyciąganie do firmy talentów. Osoby pracujące w zróżnicowanych zespołach odczuwają większą satysfakcję z pracy a firma doświadcza mniejszej fluktuacji kadr.