Jachty, dzieła sztuki, czy paliwo i jedzenie - zakupy bogatych Polaków różnią się od koszyka przeciętnego Kowalskiego. Sprawdź, na co i jak wydajemy pieniądze i co wpływa na nasze decyzje.
Ubrania, buty i dodatki kontra zakupy w supermarkecie – bank Millennium podsumował wydatki swoich zamożnych klientów i porównał je z zakupami przeciętnego posiadacza karty płatniczej.
Ubrania kontra codzienne zakupy
rynek dóbr luksusowych w polsce
Raport KPMG
Osoby aspirujące - zarabiają między 3700 a 7100 złotych miesięcznie brutto
Zamożni Polacy - zarabiają między 7100 a 20 000 złotych miesięcznie brutto
Bogaci Polacy to tacy, którzy zarabiają powyżej 20 000 złotych miesięcznie brutto i mają aktywa warte powyżej 1 mln USD
Ponad 40 proc. wydatków zamożnych klientów stanowią ubrania, buty, biżuteria, antyki i dzieła sztuki. Ci klienci zdecydowanie częściej podróżują i 7 razy częściej płacą kartą za granicą – Klienci Bankowości Prywatnej zupełnie inaczej zarządzają domowym budżetem, inna niż wśród klientów bankowości detalicznej jest także struktura wydatków oraz średnia wysokość transakcji. Dla nas oznacza to, że karty płatnicze dedykowane najzamożniejszym muszą być ściśle dostosowane do ich unikalnych potrzeb. Również limity wydatków muszą być znacząco wyższe - z naszych doświadczeń wynika, że czasem jedna transakcja ma wartość setek tysięcy złotych. Ponieważ najzamożniejsi więcej podróżują i częściej płacą kartami za granicą, do czarnych kart dodaliśmy szereg udogodnień w podróżach – mówi Marcin Kołodziejski z zespołu kart płatniczych Banku Millennium.
Z kolei tzw. klienci detaliczni banku Millennium ponad połowę pieniędzy przeznaczają na zakupy w supermarketach, wydatki związane z samochodem, w tym paliwo, a także na zakup ubrań i butów. Podczas gdy milionerzy na drugim miejscu, wśród swoich wydatków, mają biżuterię, antyki i dzieła sztuki (13 proc.), a średnia wartość transakcji wynosi 4 tys. złotych, o tyle klienci o dochodach zbliżonych do średniej, częściej wydają na paliwo i inne opłaty związane z samochodem (ponad 18 proc.) Przeciętny Kowalski na dzieła sztuki i biżuterię przeznacza jedynie jeden procent wydatków. Średnia wartość transakcji jest piętnaście razy niższa, niż w przypadku milionerów.
Bogaci klienci Millennium w okresie świątecznym często korzystali z usług consierge w celu rezerwacji lotów, przejazdów, czy hoteli. Bank oferuje takim klientom karty, dzięki którym mają dostęp do saloników VIP na lotniskach. Mogą też poprosić o zrobienie zakupów, zamówienie taksówki, czy biletów do teatru.
klient zwraca się do banku millennium
przykładowe pytanie klienta private banking
W ubiegłym tygodniu byłem w Monachium i na wystawie widziałem obraz. Bardzo żałuję, że go nie kupiłem. Nie pamiętam adresu galerii, ale było to na tej ulicy w Monachium z modnymi/trendy sklepami. Na obrazie był widok morza z białą plażą na pierwszym planie i morzem na drugim, z ciemnym niebem. Obraz był w oknie galerii, kosztował około 8000 euro. Czy możecie znaleźć i kupić dla mnie ten obraz i przesłać mi do domu w Warszawie?
Ubrania, paliwo i książki
Różnice w wydatkach między osobami, które mają na koncie ponad milion złotych, a tymi, którzy zarabiają w okolicach średniej krajowej, są oczywiste, NaTemat postanowiło więc przyjrzeć się konkretnym zakupom. Wybraliśmy ubrania, paliwo i książki. O ile ubrania są często kupowane przez obie grupy, to milionerzy wydają na nie średnio cztery razy więcej, niż klienci detaliczni Millennium.
Jakość, prestiż i cena
Rynek dóbr luksusowych rośnie w Polsce z roku na rok. Do 2014 roku średnie wydatki na ten cel wzrosną, według badania KPMG o blisko połowę – do około jednej piątej dochodów. Dla ponad połowy badanych, luksusowa marka powinna charakteryzować się trzema cechami, wymienionymi wyżej – jakością, prestiżem i wysoką ceną. Zamożni Polacy nie szczędzą pieniędzy m.in. na alkohole - Respondenci, niezależnie od dochodów, za najlepsze jakościowo uznawali alkohole marek Finlandia, Johnnie Walker, Ballantine’s, a wśród najbogatszych Polaków wysokie miejsce zajmował także Dom Pérignon.
Coraz więcej jest nad Wisłą przedstawicielstw zagranicznych producentów luksusowych samochodów, zegarków i ubrań – coraz więcej, ale nie wszystkie. Połowa zamożnych Polaków drogie zakupy robi za naszą zachodnią granicą – w Niemczech. Co trzeci zamożny Polak robiąc drogie zakupy, traktuje je jak inwestycje. Z raportu KPMG wynika, że blisko 90 proc. badanych inwestuje w nieruchomości, w biżuterię i dzieła sztuki - jedna czwarta. Dane pokazują, że kryzys sprzyja luksusowym zakupom - w 2009 roku liczba jachtów zarejestrowanych w polskim rejestrze jachtów morskich wzrosła, w porównaniu z przed-kryzysowym 2007 rokiem o ponad połowę – do 1535 sztuk.
rynek dóbr luksusowych w polsce
Raport KPMG
Luksus on-line
Dynamicznie rozwijającym się segmentem rynku jest sprzedaż produktów luksusowych on-line. Przez długi czas sklepy internetowe z tego typu asortymentem w ogóle nie powstawały. Obecnie wraz z ogromną popularnością zakupów on-line oraz wzrostem zaufania do tej formy sprzedaży powstaje ich coraz więcej. Dotyczy to nie tylko typowych sklepów internetowych (net-a-porter czy Yoox), ale również coraz powszechniejszej sprzedaży on-line poprzez strony domów handlowych (Saks Fifth Avenue) oraz strony firmowe konkretnych marek (np. Valentino, Roberto Cavalli, Kenzo, Jimmy Choo). Wiele spośród sklepów on-line działających na oficjalnych stronach internetowych luksusowych marek odzieżowych działa we współpracy z Yoox Group. Należą do nich Emporio Armani, Valentino, Roberto Cavalli czy Dolce&Gabbana. Funkcjonuje również polski luksusowy butik internetowy deluxury.pl. Obecnie blisko 70% luksusowych marek odzieży można kupić
za pośrednictwem sklepów on-line oferujących wysyłkę bezpośrednio do Polski. CZYTAJ WIĘCEJ
Co ciekawe, osoby o ponadprzeciętnych dochodach (zarabiający powyżej 7 tys. zł miesięcznie) intensywnie pracują i intensywnie odpoczywają – aż 70 proc. preferuje aktywne formy spędzania wolnego czasu. Największą popularnością cieszą się tradycyjne sporty – piłka nożna, czy tenis, ale też pływanie i fitness. Według badania, spowolnienie gospodarcze w 2009 roku nie wpłynęło na wielkość wydatków na dobra luksusowe większości badanych, którzy zarabiają powyżej 7 tysięcy złotych miesięcznie. Jednak prawie 60 proc. zarabiających między 3700 a 7100 złotych miesięcznie ograniczyło takie wydatki.