Główny Inspektorat Transportu Drogowego podsumował pracę fotoradarów w 2022 roku w Polsce. Okazuje się, że w porównaniu do 2021 roku liczba zarejestrowanych wykroczeń znacznie spadła. GITD podał również, które z urządzeń w ubiegłym roku było najbardziej zapracowane.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
W Polsce działa ponad 520 fotoradarów, które całą dobę rejestrują przekroczenia prędkości oraz wjazd na czerwonym świetle. Według danych GITD w 2022 roku systemy te wyłapały prawie 969 tysięcy tego typu wykroczeń. To prawie pół miliona mniej niż w 2021 roku (1,4 mln).
– Można ocenić, że jednym z czynników, który wpłynął na zmianę zachowania kierowców jest ubiegłoroczna zmiana przepisów i zaostrzenie kar. Świadczy o tym między innymi wyraźny spadek liczby wykroczeń powyżej progu 30 kilometrów na godzinę, a więc od pułapu, za który znacząco wzrosły kary grzywny – powiedziała TVN24 Monika Niżniak, rzeczniczka GITD.
Zagłębiając się w statystyki, to o ponad 200 tysięcy spadła liczba przekroczeń prędkości o ponad 30 km/h, a o ponad 1/3 liczba przekroczeń w obszarze zabudowanym. Większość kierowców przekraczała prędkość w najniższym progu od 11 do 20 km/h.
Najwięcej wykroczeń (20,7 tys.) zarejestrował w ubiegłym roku fotoradar w Rudzie Śląskiej na tzw. zakręcie mistrzów. Kierowcy wskazywali jednak, że urządzenie jest źle skalibrowane. W sieci aż roiło się od zdjęć, na których przedstawiali, że fotoradar zareagował, mimo że jechali z przepisową prędkością.
Ich presja okazała się na tyle skuteczna, że urządzenie zdemontowano i zabrano na diagnostykę.
Odcinkowe pomiary też sieją postrach
Według danych GITD w ubiegłym roku systemy odcinkowego pomiaru prędkości także miały co robić. Przez cały 2022 rok zarejestrowały prawie 160 tysięcy wykroczeń.
– Najczęściej kierowców rejestrowały urządzenia zamontowane w tunelu trasy S2 na warszawskim Ursynowie, a dokładnie w kierunku Poznania. Na tym odcinku drogi zarejestrowano 24,5 tysiąca naruszeń. W sumie kamery odcinkowego pomiaru prędkości w tunelu trasy S2 zarejestrowały blisko 42,5 tysiąca naruszeń – wylicza Monika Niżniak.
Zwraca też uwagę na prewencyjną funkcję odcinkowych pomiarów prędkości podając przykład urządzeń w tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy. Według statystyk liczba wykroczeń spada tam z miesiąca na miesiąc. W porównaniu z grudniem 2022 w styczniu tego roku odnotowano tam o 67 proc. mniej przekroczeń prędkości.