Od 600 lat pojawia się na polskich stołach. Jest symbolem narodowej serdeczności i gościnności. To podstawowy trunek na wielu imprezach. O czym mowa? O polskiej wódce, która wreszcie doczekała się ustawowej definicji, a dzięki znakowi „Polska Wódka/Polish Vodka” stanie się marką rozpoznawalną na całym świecie.
Tylko rodzime surowce
Wszystko, co pozwala promować polskie produkty i polską markę, co pomoże polskim produktom na rynku zagranicznym jest zawsze warte wspierania.
Uważam, że w naszym narodowym interesie jest budowa polskich marek, które będą identyfikowane na całym świecie, a Polska Wódka to jeden z nielicznych elementów produkowanych w naszym kraju i jednocześnie identyfikowany na świecie. Takie rozwiązania, które w praktyce gwarantują wysoką jakość produktów, uważam za korzystne i warto je popierać.
Polacy musieli czekać stosunkowo długo, by prawnie uregulować definicję najbardziej zacnego krajowego trunku. Były minister sprawiedliwości, poseł Platformy Obywatelskiej Krzysztof Kwiatkowski w rozmowie z nami stwierdził, że są ustawy, które jednoczą wszystkich. Tym razem punktem wspólnym była polska wódka. 400 posłów zagłosowało jednogłośnie, mając świadomość, że ta ustawa przyniesie same korzyści.
Obecnie certyfikat gwarantuje jakość, ochronę receptury, a także wyróżnia polską wódkę na tle innych alkoholi europejskich. Stałe monitorowanie, czy produkcja jest zgodna z zasadami zapisanymi w ustawie sprawi, że najbardziej znany polski napój alkoholowy będzie zawsze na najwyższym poziomie. Jak przekonuje Grzegorz Napieralski, były szef SLD, w ustawie chodzi o ochronę polskiego rynku i polskiej marki.
Chciałbym, żeby polska wódka była promowana tak jak Francja promuje wino. Jest w Polsce kilka marek, które są już znane na świecie, m.in. Żubrówka czy Wyborowa. Produkty tych marek można kupić w każdym sklepie na całym świecie. Mam nadzieję, że ta ustawa przyczyni się do promowania alkoholu, który pod marką Polska Wódka będzie produkowany ze spirytusu wytworzonego przez polskich rolników w polskich warunkach.
Międzynarodowa sława
Do czołówki polskich wódek silnie kojarzonych z naszym krajem należą: Wyborowa, Luksusowa i Pan Tadeusz. Każda z nich ma swoją historię i specyficzny sposób produkcji. Wyborową produkuje się z ziarna żyta, Luksusową z ziemniaków, a Pana Tadeusza ze spirytusu zbożowego. Marki te od wielu lat zdobywają uznanie wśród entuzjastów polskiego alkoholu. Znaczek „Polska Wódka/Polish Wódka” widoczny na butelkach to zaszczyt, zarówno dla producentów, jak również dla całego kraju.
Wysokoprocentowy skarb
Prawo unijne zakłada, że wódka może być produkowana z każdego surowca pochodzenia roślinnego. Polską wódkę natomiast wyróżnia to, że produkuje się ją tylko ze zbóż lub ziemniaków. W świadomości konsumentów powstaje nowy symbol jakości, kojarzony jednoznacznie z polską tożsamością i kulturą. Jest to szansa budowania i umocnienia wizerunku polskiej wódki przez rodzimych producentów i eksporterów. Takie nadzieje ma były premier Józef Oleksy.
Nie ma drugiego takiego kraju, który poszczyciłby się starosłowiańską recepturą wykorzystywaną do produkcji wysokoprocentowego alkoholu. To skarb narodowy, którym powinniśmy się chwalić. Dzięki znakowi „Polska wódka/Polish Vodka” wreszcie mamy ku temu możliwość.

