
Reklama.
Kolory posiadają moc, którą rzadko sobie nie uświadamiamy. Wpływają na nasze samopoczucie i zachowania. Ale czy da się wykorzystać kolor, aby zwiększyć sprzedaż produktów? Jak za pomocą koloru przyciągnąć klienta? Czy kobiety i mężczyźni widzą inaczej?
Katarzyna Zemlik, Eura7: W jaki sposób kolory oddziałują na człowieka? W jaki sposób rozbudzają wyobraźnię i wywołują emocje? Jak w uproszczeniu wygląda ten mechanizm?
dr Marek Borowiński: Kolor ma moc. Może wpływać na ludzkie decyzje lub powodować zaskakujące reakcje. Kolor ma wpływ na psychikę, fizyczność i fizjologię — może uspokajać, lub też pobudzać do działania. Wywiera na ludzki umysł olbrzymi wpływ: atakuje z każdej strony w postaci reklam, w których często gra główną rolę; specyfika koloru powoduje, że jesteśmy nieświadomi jego występowania.
Widzenie koloru zachodzi wtedy, kiedy promienie świetlne docierają do oka, przechodzą przez źrenicę i padają na soczewkę. Gdy światło dociera do siatkówki pobudza znajdujące się w niej komórki wzrokowe. Zawierają one barwnik i są światłoczułe.
Promienie światła o różnorodnych barwach wpływają również na nasz system energetyczny i bardziej subtelne poziomy organizmu.
Katarzyna Zemlik, Eura7: Jaki wpływ kolory maja na nasze samopoczucie i nastrój?
dr Marek Borowiński: Kolor ma silne oddziaływanie, ma olbrzymi wpływ na psychikę, fizyczność i fizjologię. Gdy jesteśmy wyczerpani, przygnębieni, to potrzebujemy kolorów, które nas stymulują: czerwieni, pomarańczowego. Natomiast jeśli ich odcienie wydadzą się zbyt mocne to należy się zwrócić ku bardziej pastelowym rozwiązaniom, np. kolor brzoskwiniowy lub morelowy.
Ludzka psychika zawsze i chętnie akceptuje zestawienia harmonijne. Natomiast nie znosi dysharmonii. Nieprawidłowo zestawione kolory wywołują u nas niepokój.
Ludzka psychika zawsze i chętnie akceptuje zestawienia harmonijne. Natomiast nie znosi dysharmonii. Nieprawidłowo zestawione kolory wywołują u nas niepokój.
Katarzyna Zemlik, Eura7: Jakie firmy najczęściej korzystają z Pana usług?
dr Marek Borowiński: Bardzo różne. Mam przyjemność projektować kolekcję kolorów dla marki Magant (producent farb) i tworzyć dla niej trendy na kolejny sezon. Oceniam też skuteczność różnych kampanii pod względem oddziaływania koloru i kształtu na odbiorcę. W tym również kampanii internetowych. Pomagam też wielu agencjom tworzącym opakowanie lub grafikę dla swoich klientów podpowiadając im nowe rozwiązania kolorystyczne. Wykonuję audyty stron internetowych pod kątem psychofizjologii widzenia, czyli oceniam to, jak reaguje mózg internauty na układ kolorów i form na stronie internetowej.
Katarzyna Zemlik, Eura7: W jaki sposób kolory użyte na stronach internetowych mogą wpływać na zachowania użytkowników?
Katarzyna Zemlik, Eura7: W jaki sposób kolory użyte na stronach internetowych mogą wpływać na zachowania użytkowników?
dr Marek Borowiński: Kolor jest systemem jasnej komunikacji — świadomie i odpowiednio zastosowany, podnosi sprzedaż danego produktu czy też usługi. Ma również znaczenie w projekcie strony internetowej, może działać zachęcająco lub zniechęcająco. Kolor to również emocje, których nośnikami są produkty i ich opakowania — dzięki odpowiedniemu zastosowaniu kolorów jedne produkty kupujemy częściej, a inne rzadziej. Kolor ma kluczowy wpływ na odbiorców strony internetowej ponieważ składa się ona z koloru i formy, który odpowiednio zestawiony i zaprojektowany spowoduje oczekiwane reakcje konsumenckie.
Katarzyna Zemlik, Eura7: Czy umiejętny dobór kolorów może przełożyć się na realne zyski dla marek i firm?
dr Marek Borowiński: Tak, zdecydowanie. Klienci lubią pewne zestawy kolorystyczne w określonych produktach, a w pewnych nie. Firmy dla których pracowałem zdecydowanie podniosły wartości swojej sprzedaży. Zresztą z wieloma łączy mnie długoletnia współpraca. W związku z tym coś musi być na rzeczy
Katarzyna Zemlik, Eura7: Czym kierować się wykorzystując kolor w reklamie?
dr Marek Borowiński: Reklama, przez swoja grafikę i specjalnie dobrane kolory, ukazuje potencjalnym klientom nowe potrzeby. Mogą one być zaspokojone tylko dzięki sugerowanym przez reklamę produktom lub usługom.
Kupowanie produktów o określonych kolorach opakowań podyktowane jest podświadomym niezaspokojeniem niektórych emocji. Przykładowo: kupowanie produktów w kolorze czerwonym świadczy o potrzebie wyróżniania się, pokazania swojej drapieżności i siły. Jest podświadomą potrzebą zauważenia własnej seksualności. Kupowanie czerwonego produktu może świadczyć o istnieniu wyżej wymienionych cech lub ich braku.
Kupowanie produktów w kolorze pomarańczowym świadczy o potrzebie zwiększenia własnych chęci do życia, poprawienia nastroju, pozwala także na uwolnienie się od negatywnych emocji, np. poczucia krzywdy, niskiego poczucie własnej wartości itp. Po kolor ten najczęściej sięgają osoby wyczerpane nerwowo.
Gdy sięgamy po produkt kolorze żółtym, może to świadczyć o potrzebie potwierdzenia poczucia własnej wartości i chęci eksponowania dobrego nastroju. Po kolor ten sięgają osoby, które kierują się w życiu logiką oraz trzeźwym myśleniem.
Jeżeli wybieramy produkty w kolorze niebieskim może wynikać to z potrzeby uspokojenia, wyciszenia. Niebieski jest kolorem, który podoba się większości osób, to jedyna barwa akceptowana w reklamach wielu różnych produktów.
Kupowanie produktów zielonych często świadczy o potrzebie równowagi emocjonalnej, a fioletowym - chęci przywrócenia spokoju ducha i łagodzenia napięć emocjonalnych.
Kupowanie produktów w kolorze białym świadczy o potrzebie spokoju.
Kupowanie produktów w kolorze białym świadczy o potrzebie spokoju.
Po rzeczy brązowe sięgają osoby, które odczuwają potrzebę bezpieczeństwa i spokoju. Sięgają po niego osoby skłonne do skrywania emocji i zamykania się w sobie.
Klienci wybierający produkty w kolorze złotym mogą chcieć podświadomie podnieść poczucie własnej wartości, poprawienia nastroju, zyskanie wrażenia ekskluzywności. Może to świadczyć o niezaspokojonej potrzebie miłości i bliskości.
Katarzyna Zemlik, Eura7: Czy kobiety i mężczyźni „widzą inaczej”? Na przykład czy inne kolory są skłonne przekonać do zakupu kobiety, a inne mężczyzn?
Zdecydowanie tak. Choćby dlatego, że kobiety posiadają więcej wyspecjalizowanych komórek odpowiadających za widzenie kolorów. Widzą też większe spektrum różnych odcieni, co powoduje, że oglądane obiekty, produkty wydają się im bardzie atrakcyjne. W związku z tym są bardziej skore do zakupów. Można też pokusić się o tezę, że kobiety chętniej akceptują ciepłe kolory i ufają im bardziej niż chłodnym odcieniom.
Katarzyna Zemlik, Eura7: Czego dowiedzą się i jakie umiejętności zdobędą uczestnicy konferencji Internet ASAP, podczas Pana prelekcji?
dr Marek Borowiński: Przede wszystkim chciałbym przekonać uczestników, że kolory działają i mają moc niezależnie od tego czy w to wierzymy, czy też nie. Przygotowuję mini test kolorystyczny, ale to tajemnica. Pokażę tez kilka praktycznych przykładów skutecznego zastosowania kolorów w internecie. Serdecznie zapraszam.
NaTemat.pl zaprasza do udziału w konferencji "Internet ASAP. E-marketing w praktyce".
Dr Marek Borowiński od wielu lat zajmuje się wszelkimi działaniami wspomagającymi sprzedaż. Szkoli pracowników z technik prezentacji produktów oraz uczy jak skutecznie wykorzystywać wizerunek firmy, aby więcej sprzedawać. Jego największą pasją jest kolor i jego oddziaływanie na klienta w miejscu sprzedaży (www.psychologiakoloru.pl). Jest jurorem międzynarodowych konkursów na najlepsze sklepy. Jest też cenionym prelegentem i ekspertem podczas wielu Kongresów w Polsce i za granicą. Swoja wiedzą i doświadczeniem wspomaga wiele firm i instytucji w zakresie Visual Merchandisingu. Jest ekspertem oceniającym skuteczność przekazów reklamowych.
Więcej na jego stronie: www.marekborowinski.com
Więcej na jego stronie: www.marekborowinski.com