nt_logo

FAST, czyli kanały nowej generacji. Streamingowa rewolucja dotarła do dużej polskiej platformy

Dawid Wojtowicz

30 stycznia 2024, 11:15 · 4 minuty czytania
Ta usługa rewolucjonizuje branżę streamingową na całym świecie. Mowa o FAST, czyli kanałach nowej generacji. Jakie korzyści niesie rozwiązanie, za którym przepadają widzowie w Stanach Zjednoczonych? Skąd popularność tej usługi? Wyjaśniamy jej fenomen, a już teraz możecie sami naocznie przekonać się o jej atutach dzięki wprowadzonej przez TVN Warner Bros. Discovery rewolucji, jaka zawitała na platformę Player.


FAST, czyli kanały nowej generacji. Streamingowa rewolucja dotarła do dużej polskiej platformy

Dawid Wojtowicz
30 stycznia 2024, 11:15 • 1 minuta czytania
Ta usługa rewolucjonizuje branżę streamingową na całym świecie. Mowa o FAST, czyli kanałach nowej generacji. Jakie korzyści niesie rozwiązanie, za którym przepadają widzowie w Stanach Zjednoczonych? Skąd popularność tej usługi? Wyjaśniamy jej fenomen, a już teraz możecie sami naocznie przekonać się o jej atutach dzięki wprowadzonej przez TVN Warner Bros. Discovery rewolucji, jaka zawitała na platformę Player.
18 stycznia 2024 roku portfolio TVN Warner Bros. Discovery powiększyło się aż o 15 kanałów nowej generacji (FAST) od TVN, dostępnych za pośrednictwem platformy streamingowej Player. Usługa dostępna jest w nowej ofercie bez opłat, w modelu z reklamami. Glenn Carstens-Peters / Unsplash

FAST to skrót od angielskiego terminu "Free Ad Supported Television", który w wolnym tłumaczeniu znaczy "bezpłatna telewizja wspierana przez reklamy". Jest to usługa, która oferuje nadawane przez internet kanały stacji telewizyjnych. Ich ramówka obejmuje więc filmy, seriale i inne programy, które można jednak oglądać w trybie binge watching (możliwość oglądania wielu odcinków tego samego programu z rzędu).

Kanały nowej generacji stanowią połączenie telewizji linearnej/liniowej (tej klasycznej, która pozwala oglądać zaplanowany program telewizyjny w czasie emisji na jego oryginalnym kanale) i streamingu (dostępu do treści multimedialnych w technologii strumieniowej, a zatem nie tylko na żywo, ale także w każdej chwili i w nieograniczony sposób). Można powiedzieć, że łączą one zalety obu rozwiązań, eliminując ich wady.

– Sukces kanałów FAST na światowych rynkach potwierdza, że połączenie zalet telewizji liniowej i streamingu zdobywa coraz większą popularność. Kanały nowej generacji to dogodne rozwiązanie, które umożliwia widzom korzystanie z biblioteki uwielbianych programów TV w nowoczesny sposób – komentuje Kasia Kieli, President and Managing Director Warner Bros. Discovery w Polsce i CEO TVN.

Usługa FAST działa podobnie jak tradycyjna telewizja kablowa, ale w odróżnieniu od niej jest dostępna bezpłatnie. Może korzystać z niej każdy, kto ma dostęp do internetu za pośrednictwem takich sprzętów jak inteligentne telewizory, komputery stacjonarne i przenośne, smartfony, tablety i inne urządzenia. Wystarczy jedynie założyć konto użytkownika na platformie z kanałami FAST i zalogować się do serwisu.

Telewizja typu FAST wykorzystuje wszelkie dobrodziejstwa usług strumieniowych (oglądanie na żądanie, zapamiętywanie czynności użytkownika np. tego, w którym punkcie programu zrobił przerwę w oglądaniu, dostosowanie do preferencji widza). W przeciwieństwie do serwisów streamingowych dostępne treści uwzględniają wszystkie gatunki telewizyjne. I oczywiście FAST zwalnia z konieczności płacenia za subskrypcję.

Z czego w takim razie "żyje" taka darmowa telewizja internetowa? Podstawą jej finansowania są reklamy wyświetlane w technologii DAI (Dynamic Ad Insertion). Polega ona na emisji przekazów reklamowych w formie wideo z możliwością dopasowania ich do różnych grup odbiorców w ramach tego samego programu zarówno nadawanego w transmisji na żywo, jak i wybranego do obejrzenia w usłudze VoD (wideo na żądanie).

Co to oznacza dla widzów oglądających programy na kanałach FAST? Przede wszystkim większą pewność, że wyświetlane reklamy zostaną pod nich "skrojone", a więc będą pokazywać produkty czy usługi, które rzeczywiście mogą ich zainteresować. Co innego w "bloku reklamowym" zobaczą panowie, a co innego panie, co innego osoby młodsze, a co innego starsze, choć wiek i płeć to tylko najprostsze kryteria tego różnicowania.

O tym, jak wygląda ta streamingowa rewolucja, mogą już przekonać się użytkownicy platformy Player. Jeden z najpopularniejszych i największych lokalnych serwisów VoD na polskim rynku wprowadził od 18 stycznia tego roku 15 kanałów nowej generacji od TVN. Za ich pośrednictwem dostarczane są widzom znane i lubiane programy oraz seriale TVN. Co konkretnie znalazło się w ofercie dostępnej bez opłat, w modelu z reklamami?

Portfolio kanałów FAST od TVN Warner Bros. Discovery na platformie Player obejmuje:

Wszystkie kanały FAST od TVN są częścią nowej bezpłatnej strefy Playera. W jej skład wchodzi także biblioteka treści VOD dostępnych bez opłat. Można w niej znaleźć premierowe produkcje i wielkie hity (np. seriale "Upadek" i "Peaky Blinders") oraz wyjątkowe wydarzenia tworzące ekskluzywną zawartość serwisu udostępnioną dla wszystkich. To tu przeniesiono całą darmową część zamkniętego już serwisu VOD.pl.

Serwis Player można oglądać w wersji webowej (na otwieranej przez przeglądarkę internetową stronie player.pl w systemie Windows lub Mac) lub mobilnej (za pomocą aplikacji dostępnej w sklepach Google Play, App Store i AppGallery, a więc na systemy Android, iOS i HMS).

Obsługiwane urządzenia obejmują smartfony: (Android, iPhone) komputery i laptopy PC (Windows, Mac), tablety (Android, iPad), telewizory (Samsung Tizen, LG webOS, AndroidTV) oraz konsole i przystawki (PlayStation 4, Chromecast, Fire TV Stick, Xbox, Apple TV).