Materiał reklamowy
W 2023 roku z urlopu rodzicielskiego skorzystało w Polsce 19 tys. ojców, czyli zaledwie 7 proc. Jak z kolei wynika z badań Fundacji Share The Care, której celem jest promowanie partnerskiego modelu rodziny, ojcowie chcą być zaangażowani w życie swoich dzieci, ale nie są do końca świadomi, jak ważni są w pierwszych miesiącach rozwoju dziecka.
Tymczasem według raportu Komisji Europejskiej w rodzinach, gdzie ojcowie decydują się na urlop tacierzyński, matki szybciej wracają do pracy, wzrasta poziom zatrudnienia kobiet i maleje luka płacowa. Równość i partnerstwo w rodzicielstwie niosą więc korzyści dla dzieci, matek i ojców, a zmiany kulturowe w naszym społeczeństwie już się dzieją. Pytanie: w jaki sposób można je jeszcze przyspieszyć?
Procter & Gamble wprowadził urlop tacierzyński, zanim zrobiło się o nim głośno w Polsce
W tej kwestii istotną rolę mogą odegrać pracodawcy. Promując partnerski model rodziny wśród swoich pracowników i wspierając równość obojga rodziców, przyczyniają się nie tylko do większych zmian kulturowych czy w sposobie myślenia, ale także pomagają łączyć życie zawodowe z prywatnym.
W gronie pracodawców, którzy aktywnie działają w tym zakresie, jest Procter & Gamble, producent takich marek jak Ariel, Gillette czy Always. Inicjatywa "Share The Care", bo niej mowa, pozwala ojcom na większe zaangażowanie w wychowanie dziecka. Gdy ustawowo ojcom przysługiwało 2 tygodnie płatnego urlopu, firma zaoferowała ojcom dodatkowe 6 płatnego urlopu rodzicielskiego.
Pomimo zmian w przepisach, na mocy których obecnie ojcom przysługuje 9-tygodni urlopu rodzicielskiego nadal niewielu z nich korzysta z tego świadczenia w skali kraju. P&G jednak mocno promuje to rozwiązanie wśród swoich pracowników – i jest ono coraz bardziej popularne.
Od momentu wprowadzenia "Share The Care" w 2019 roku z tego przywileju skorzystało już ponad 350 ojców. To dodatkowy, płatny urlop dla ojców. Początkowo mogli oni skorzystać z 2 tygodni dodatkowego urlopu. Po wprowadzeniu zmian w prawie, które zagwarantowały urlop dla ojców w tym samym wymiarze, P&G zwiększyło ten okres do 8 tygodni. Urlop można wykorzystać do drugiego roku życia dziecka. Przysługuje on rodzicom biologicznym, adopcyjnym i zastępczym, a także rodzicom tej samej płci.
Dodajmy, że firma zapewnia pracownikom-rodzicom również inne rozwiązania, dzięki którym łatwiej jest im łączyć obowiązki rodzicielskie z pracą. Są to np. hybrydowe i elastyczne modele pracy czy urlopy sabatowe. Wprowadzenie takich rozwiązań nie tylko promuje równość i wspiera rodziców, ale także przynosi korzyści firmie, zwiększając zadowolenie pracowników. P&G oferuje także różnego rodzaju seminaria, szkolenia, prelekcje, które nie tylko wspierają obecnych, ale także przybliżają te rozwiazania przyszłym rodzicom.
– Stworzenie włączającego i różnorodnego środowiska pracy to efekt wieloletnich programów i praktyk prowadzonych przez naszą firmę. Pomagają one rozpoznawać i zwalczać uprzedzenia, tworząc kulturę włączania i przynależności. Widzimy, że to podejście nie tylko sprawia, że tworzymy bardziej przyjazne środowisko pracy, w którym każdy ma szanse realizować swoje ambicje zawodowe, ale także pozwala nam to osiągać lepsze wyniki biznesowe – mówi Justyna Rymkiewicz, dyrektorka ds. komunikacji korporacyjnej P&G w Europie Centralnej.
Inicjatywa "Share the Care" jest kluczowym elementem strategii P&G, której celem jest tworzenie dla ich pracowników integrującego i inkluzywnego miejsca pracy. To również ważny sygnał dla młodszego pokolenia pracowników, dla których aktywne wspieranie kulturowych przemian przez pracodawców jest szczególnie ważne.
– Inicjatywa "Share The Care" sprawia, że pracownicy P&G mogą poczuć, że są częścią kultury, w której spełnienie na polu zawodowym i w życiu rodzinnym może iść w parze – mówi Justyna Rymkiewicz.
"Tworzenie równych szans dla kobiet zależy także od zaangażowania mężczyzn"
W działania na rzecz promowania i wsparcia równości w rodzinie angażuje się również należąca do P&G marka Gillette, która jest partnerem strategicznym Fundacji Share the Care. Marka zaangażowała się m.in. w kampanię "Facet na 100 PRO", która przypomina o tym, jak ważna jest rola taty w życiu dzieci i że ojcostwo to jeden z najważniejszych etapów życia mężczyzny.
Dzięki temu partnerstwu Gillette wykorzysta swój głos, aby zapewnić wsparcie mężczyznom, których kulturowa rola w rodzinie ulega obecnie stopniowej transformacji. Celem marki, a także całej firmy, jest inspirowanie mężczyzn do bycia wzorem dla przyszłych pokoleń oraz zwiększanie świadomości na temat możliwości angażowania się w opiekę nad dziećmi wśród ojców. To ważny krok w kierunku budowania partnerskiego modelu rodziny, w którym zarówno kobiety, jak i mężczyźni mają równe szanse na realizację swoich aspiracji zawodowych i osobistych.
– W P&G wierzymy, że równość i inkluzywność zależą od nas wszystkich. Tworzenie równych szans dla kobiet zależy także od zaangażowania i udziału mężczyzn. Wiemy też, jak ważne dla budowania zespołów z równym podziałem płci jest rozwijanie narzędzi i świadczeń, które umożliwiają matkom i ojcom odgrywanie równej roli w domu oraz prowadzenie pełnej i satysfakcjonującej kariery zawodowej – zaznacza Justyna Rymkiewicz.