
Zarażenie
Od razu postanowiłam zajrzeć na YouTube i poznać wroga. Stało się, już po pierwszym przesłuchaniu zarejestrowałam składający się z 5 linijek tekst. Później skupiłam się na warstwie audiowizualnej. Z każdego kadru zaskakująco długiej, bo trwającej ponad półtorej minuty, reklamy, wylewał się lepki, różowy lukier. Sztab speców od reklamy zatrudnił do niej prawdopodobnie wszystkich podopiecznych sporego przedszkola wraz z ich dziadkami. Warstwę dźwiękową sytuowałabym gdzieś pomiędzy reklamą z Panią Goździkową w roli głównej, a Calgonem – proszkowym respiratorem każdej pralki. Mimo że reklama na YouTube notuje więcej krytycznych niż pozytywnych ocen, jej melodię nuci każdy. Tuż po pierwszej odsłonie zaczęłam nucić i ja.
Oczywiście moglibyśmy iść do Biedronki, ale Biedronka to jest jednak sklep dla najbiedniejszych.
Melodia ze spotu Biedronki, nieustannie powtarzana, wkręca się w umysły i niedługo wyprze „Dłuższe życie każdej pralki” Calgon.
1) podkreśli typową polskość i swojskość żółtego dyskontu, co jest niezmiernie ważne dla Polaków-patriotów,
2) udowodni, że tanie może oznaczać też dobre i namówi tych, którzy jeszcze nie goszczą w Biedronce do jej odwiedzin,
3) zapewni o przyjemnej atmosferze w sklepie i stworzy nadzieję na lepsze zakupy.
Piosenka z reklamy Biedronki jest zbudowana na specjalnych wzorach, które podobają się wszystkim odbiorcom.
Poza tym ludzie po prostu lubią kicz. Nie każdy powiesiłby sobie obraz jelenia na polanie w lesie, ale każdy chciałby zobaczyć go na żywo. Takie same uczucie wzbudzają kolorowe jabłka w spocie Biedronki. Dla dzieci pochwała kiczu jest naturalna. Dorośli, zwłaszcza ci dobrze wykształceni, z wiekiem się jej oduczają. Kiedy jednak dopadnie nas już wirus wiejskiej biesiady z reklamy Biedronki, mamy dwa wyjścia. Albo poddamy się wstydliwej chorobie i pozwolimy przyłapać się znajomym na śpiewaniu chwytliwej piosenki. Albo obierzemy taktykę podszytą ironią i za każdym razem będziemy zapewniać, że głośne artykułowanie banalnego tekstu w towarzystwie jest przejawem wątpliwego poczucia humoru.