Pierwsza opona całoroczna z tak wysoką notą w teście ADAC. To ważna rekomendacja dla kierowców
redakcja naTemat.pl
13 września 2024, 15:15·3 minuty czytania
Publikacja artykułu: 13 września 2024, 15:15
Czy opony całoroczne to dobry wybór dla mnie? To pytanie nurtuje wielu kierowców. Wątpliwości może rozwiać ostatni test ADAC, w którym po raz pierwszy w historii opona całoroczna otrzymała ogólną ocenę "dobrą". Ten historyczny sukces osiągnął model Goodyear Vector 4Seasons Gen-3. Czym sobie na to zasłużył i co o testach ADAC powinien wiedzieć przeciętny kierowca?
Reklama.
Reklama.
Kierowcy poszukujący opon nie muszą polegać wyłącznie na informacjach od producentów czy radach znajomych mechaników. Również mogą i powinni posiłkować się opiniami specjalistów zrzeszonych w różnych niezależnych organizacjach, którzy weryfikują deklaracje producentów, testując opony w wymagających warunkach, i dzielą się wynikami testów w regularnie publikowanych rankingach.
Jedną z cenionych organizacji jest ADAC, największe stowarzyszenie motoryzacyjne w Europie. Ten niemiecki, niezależny instytut cyklicznie przeprowadza rygorystyczne testy, oceniając jakość opon w kilkunastu parametrach i w zróżnicowanych warunkach.
W ostatnim teście ADAC, przeprowadzonym we współpracy z austriackim ÖAMTC i szwajcarskim TCS, oceniono 16 modeli opon całorocznych pod względem bezpieczeństwa na śniegu, jazdy na mokrych i suchych nawierzchniach oraz równowagi środowiskowej. Pierwsze miejsce zajęła opona Goodyear Vector 4Seasons Gen-3. Sukces jest tym większy, że to pierwsza opona całoroczna, która kiedykolwiek otrzymała ocenę "dobrą" w tym rankingu.
Czym zasłużyła na to wyróżnienie? Eksperci ADAC docenili ją za dobrze zbalansowane właściwości i dobre wyniki na mokrej i suchej nawierzchni, ale kluczowym czynnikiem okazała się dobra równowaga środowiskowa. W tym ostatnim kryterium uwzględniono połączenie wysokiej wydajności, niskiego zużycia opony i ponadprzeciętnego przewidywanego przebiegu. Opona Vector 4Seasons Gen-3 wygrała pod względem przebiegu, osiągając wynik 67 000 km, czyli o 45,6 proc. więcej niż ostatnia sklasyfikowana w tej kategorii opona.
Jakie innowacje kryją się w całorocznej oponie premium Goodyeara? Model Vector 4Seasons Gen-3 wykorzystuje technologię Snow Grip, która zapewnia lepszą przyczepność na śniegu za sprawą specjalnych lameli w środkowej części bieżnika. Od utraty przyczepności na mokrej nawierzchni zarówno latem, jak i zimą, chroni ją technologia Aqua Control (rowki w bieżniku). Natomiast na suchej drodze jej wydajność polepszają wzmocnione bloki barkowe.
Zwycięstwo w rankingu ADAC to bez wątpienia powód do radości dla samego producenta, ale co wynika z tego dla kierowców? Ocena "dobra" w tak wymagających testach to po prostu wiarygodna, niezależna rekomendacja i znak, że technologiczny rozwój opon całorocznych nieustannie postępuje, z roku na rok, podnosząc ich osiągi w zróżnicowanych warunkach pogodowych.
Opona całoroczna to warta rozważenia opcja dla tych kierowców, którzy chcą zdjąć sobie z głowy konieczność zmieniania opon co sezon i przechowywania ich – i którzy jeżdżą głównie po mieście lub po dobrze utrzymanych drogach, omijając ekstremalnie zimowe tereny.
Pierwsza ocena „dobra” dla opon całorocznych w teście ADAC pokazuje również, jak mocno rozwinął się ten segment w przemyśle oponiarskim, co oczywiście dzieje się równolegle do rosnącego zainteresowania tym konkretnym rodzajem opon ze strony kierowców chcących oszczędzić czas i uniknąć kosztów związanych z sezonową zmianą opon.
Lepsza przyczepność i dłuższ przebiegi opon całorocznych nie byłyby możliwe bez przełomowych technologii oraz inwestycji w R&D dokonywanych przez wiodących światowych producentów takich jak Goodyear, firma ze 126-letnią historią i niezaprzeczalnym wkładem w postęp i rozwój całej branży.
Więcej informacji o laureatce ostatniego przeprowadzonego przez ADAC testu opon całorocznych w rozmiarze 205/55R16 zainteresowani kierowcy mogą znaleźć na oficjalnej stronie jej producenta. Badanie 16 aktualnych modeli całorocznego ogumienia samochodowego zostało wykonane 25 czerwca 2024 roku na pojeździe testowym Volkswagen Golf – z jego wynikami w szczegółach można zapoznać się pod tym adresem.