"Cudze chwalicie, swego nie znacie" zwykło się mawiać o Polsce i Polakach. Ale czy to stare porzekadło jest jeszcze aktualne? Jak się okazuje, niekoniecznie. Rafał Szmytke, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej w podcaście "Praktycznie i podróżowaniu" zauważa, że coraz chętniej odkrywamy nasz kraj. A zachętą do tego są m.in. rozdane po raz 21. Certyfikaty Polskiej Organizacji Turystycznej.
– Żyjemy w jednym z najbardziej atrakcyjnych krajów na świecie. Myślę, że warto, szczególnie nam Polakom, to uświadomić. Znajdujemy się w pierwszej dwudziestce na prawie 200 najbardziej atrakcyjnych krajów świata z punktu widzenia przyjazdu turystów zagranicznych. Ja wiem, że dla nas Polaków atrakcyjny kraj turystyczny musi być wyposażony w palmy, lazurowe wybrzeża i tak dalej, ale okazuje się, że "cudze chwalicie, swego nie znacie", dodałbym nie doceniacie. Chociaż to też na szczęście się zmienia – mówi prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Rafał Szmytke.
W odkryciu Polski przez Polaków paradoksalnie pomogła pandemia koronawirusa. Kiedy podróże zagraniczne były niemożliwe, ruszyliśmy w Polskę, aby móc cieszyć się możliwością poznawania i odkrywania czegoś nowego. I to zainteresowanie cały czas rośnie, choć zagraniczne wojaże są już powszechnie dostępne.
Bez wątpienia na taką sytuację bardzo duży wpływ mają atrakcje, a w zasadzie całe produkty turystyczne, czyli miejsca w których nie tylko zobaczymy coś ciekawego, doświadczymy czegoś innego, ale także skorzystamy z gastronomii, usług hotelowych, czy dogodnego dojazdu. Pod koniec listopada po raz 21. wręczono Certyfikaty POT, czyli nagrody dla najlepszych produktów turystycznych w naszym kraju.
Po raz kolejny przyznano także najwyższe wyróżnienie, jakim jest Złoty Certyfikat POT. Ten otrzymał Bałtowski Kompleks Turystyczny, w którym pierwszą atrakcją był Jura Park (park dinozaurów), a dziś możemy tam np. obejrzeć żywe zwierzęta, pojeździć na nartach, a od 2025 roku poznawać także sekrety życia prehistorycznych stworzeń morskich.
– Twórcy tego miejsca wykorzystali to, że zostały tam znalezione ślady dinozaurów. Napisała o tym prasa, potem powstał park dinozaurów. Wszystkie te modele powstały w oparciu o bardzo precyzyjne badania, we współpracy ze środowiskami naukowymi. Także dlatego te wycieczki szkolne mogą tam przyjeżdżać. To jest na dzisiejszy stan wiedzy, najbardziej prawdopodobne odzwierciedlenie tego, co było w zamierzchłych czasach – wyjaśnia Rafał Szmytke.
Przykładów tego, jak pasję i pomysł można zamienić w świetną atrakcję turystyczną, jest więcej. Jeden z Certyfikatów POT, ale i nagroda internautów, trafiły na ręce Fabryki Robotów w Mosznej, która jest dziełem jednego człowieka. Modele, które można tam, obejrzeć były tworzone ze śmieci.
– Jeżeli uda się pasję przekuć na pracę, na biznes, to tego typu są efekty – mówi prezes POT i zachęca właśnie do tego, żeby niezwykłe pomysły zamieniać na atrakcje, które mogą ciekawić zwiedzających. Bo to pasja i pomysły, tak, jak w przypadku Bałtowa i Fabryki Robotów sprawiły, że dziś miejsca te odwiedzają prawdziwe tłumy.
Jednak podstawowym zadaniem Polskiej Organizacji Turystycznej jest promowanie Polski za granicą. I na tej arenie nie brakuje sukcesów. Jak wylicza Rafał Szmytke, najchętniej odwiedzają nas Niemcy, którzy stanowią ok. 30 proc. zagranicznych gości. Ale nie brakuje u nas także turystów z Ukrainy, Wielkiej Brytanii, czy Stanów Zjednoczonych. Wszyscy są bardzo mile zaskoczeni tym, co oferuje Polska.
– Przyjeżdżając, turysta ma dużo mniejsze oczekiwania, niż to, co zostaje na miejscu. Dlatego odsetek tak zwanych zadowolonych klientów w turystyce zagranicznej jest bodajże powyżej 87 proc. – przyznał. Co ciekawe, jako to, co najbardziej wpłynęła na ich pozytywne wrażenia z pobytu w Polsce, zagraniczni goście podają nie atrakcje, kulturę, czy przyjazne dla nich ceny. Największą zaletą naszego kraju są dla nich ludzie.
– To z czym turyści zagraniczni wyjeżdżają, to z tym takim poczuciem, że byli świetnie przyjęci, że tu żyją cudowni ludzie. Ja wiem, że to może dziwnie brzmieć, bo my sami o sobie pewnie tak byśmy nie powiedzieli jako Polacy, ale tak mówią ankiety, tak mówią badania – podkreślił Szmytke. I właśnie to w połączeniu z nowoczesnymi hotelami i ciekawymi atrakcjami sprawia, że wiele osób poleca odwiedzanie Polski swoim znajomym, a w konsekwencji liczba zagranicznych gości w naszym kraju stale rośnie.
MATERIAŁ PARTNERSKI
Materiał powstał we współpracy z Polską Organizacją Turystyczną