Od początku 2025 roku znaczna część z nas będzie mogła zapomnieć o awizach i chodzeniu na pocztę. 1 stycznia w życie wchodzą tzw. e-Doręczenia. Poczta urzędowa może przychodzić do nas mailem. Co trzeba zrobić, by tę usługę aktywować i czy jest ona bezpieczna? Wyjaśniamy.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
e-Doręczenia to usługa, dzięki której listy polecone za potwierdzeniem odbioru będzie można przesłać i odebrać przez internet. Czy zatem awizo definitywnie odchodzi do lamusa? Tak, ale nie w każdej sytuacji.
Oczywiście paczki dostarczane przez Pocztę nadal będą mogły (a nawet musiały) być awizowane. Rewolucja czeka za to listy polecone za potwierdzeniem odbioru. To spora część naszej korespondencji, na dodatek mniej lubiana, bo z urzędnikami. Teraz takie sprawy będziemy mogli załatwić przed internet.
Co to są e-Doręczenia?
"e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki tej usłudze podmioty publiczne, obywatele i firmy mogą korzystać z wygodnych i bezpiecznych doręczeń elektronicznych. Są one równoważne prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru" – czytamy na rządowej stronie.
Od 1 stycznia wszystkie podmioty publiczne (np. samorządy, Urząd Skarbowy, NFZ, ZUS i KRUS), zawody zaufania publicznego (np. adwokaci, radcowie prawni, notariusze) oraz jednostki edukacyjne (np. przedszkola, szkoły, uczelnie) będą miały obowiązek wprowadzenia e-Doręczeń. Systemem zawiadywać będzie m.in. Poczta Polska.
Jak skorzystać z e-Doręczeń?
Obywatele lub przedsiębiorcy będą mogli wysłać lub odebrać list polecony online kiedy chcą (internet nie ma godzin urzędowych) i gdzie chcą. Jednak nie wystarczy nam tylko dostęp do sieci czy zwykły mail.
Dalszy ciąg artykułu pod naszą zbiórką – pomóżcie seniorom razem z nami!
Konieczne będzie też utworzenie adresu do doręczeń elektronicznych (ADE) na stronie e-Doręczeń, a potem aktywowanie konta na mObywatelu (poniżej schemat, a tutaj poradnik). Ta możliwość jest bezpłatna i już oczywiście dostępna.
Czy to bezpieczne?
Przesyłane dokumenty mają być szyfrowane, chronione hasłem i trafiać bezpośrednio do odpowiedniej osoby (adresy ADE są unikalne). "Gdy je odbierasz, wiesz, kto je wysłał i masz pewność, że nikt się nie podszywa pod tę osobę czy instytucję. Przesłane dokumenty pozostają nienaruszone. Możesz również pobrać prawnie ważne dowody na to, kto i kiedy je wysłał i odebrał" – zapewniają rządzący.
Przez cały 2025 roku podmioty publiczne będą miały czas na dostosowanie się do zmian i nadal będą mogły prowadzić też tradycyjną korespondencję, ale wciąż mają obowiązek założenia i aktywacji skrzynek ADE, a także korzystania z e-Doręczeń. W 2029 roku system będzie też wprowadzony w prokuraturze i sądach.