
W grubym błędzie jest jednak ten, kto sądzi, że to jedyny obraz "prawilnego" stylu. Gdzieś w cieniu politycznych i światopoglądowych sporów na zapleczu nadwiślańskiej – często skrajnej – prawicy tworzy wielu bardzo utalentowanych projektantów. Widać to zwłaszcza podczas prawicowych wydarzeń, jak Marsz Niepodległości, które zwykle mają świetną oprawę graficzną. Nawet pomimo kontrowersji wokół estetyki plakatu ubiegłorocznego Marszu Niepodległości, wszystko co dzieje się wokół Ruchu Narodowego i jego przyjaciół jest zwykle opakowane w design z dość wysokiej półki.
Czy polując na Lisa prawicowe media upolują reklamodawców?
Z pewnością redakcja portalu „wPolityce.pl”, czy tygodnika „W sieci” chciałyby mieć takie przychody reklamowe jak Newsweek, może więc warto się zastanowić, co zrobić, aby i Państwa media miały wzięcie u czytelników, by garnęli się do was reklamodawcy i ich budżety. Chociaż z takimi histerycznymi tekstami jak ten, nie wróżę szybkich sukcesów. CZYTAJ WIĘCEJ
Wielu młodych Polaków prawicowy styl życia potwierdza także swym ubiorem. Od wielu lat z powodzeniem swoją markę rozwijają popularni po prawej stronie sceny politycznej raperzy ze składu Firma. To do nich należy charakterystyczny dla związanych z kulturą hip-hopową prawicowców znak "JP". Raperzy, którzy na co dzień atakują w swoich tekstach obecną władzę i są idolami wielu młodych prawicowców, swoje przesłanie przenieśli na linię produkowanych przez siebie ciuchów. Interes musi iść nieźle, bo ubranych w odzież od Firmy łatwo spotkać na ulicach, a ceny ich ubrań nie należą do najbardziej konkurencyjnych.
Jednak absolutnym hitem prawicowego designu jest ostatnimi czasy marka Red is Bad. Na bardzo wysokim poziomie łączy ona zarazem świetnie wykonane projekty, jak i oddanie prawicowej sprawie. To ta marka stworzyła popularne ostatnio, nie tylko wśród prawicowców, t-shirty wspominające Żołnierzy Wyklętych. Eurosceptyków ubiera tymczasem w koszulki antyunijne, których estetyka jest bardzo wysublimowana i w żaden sposób nie przypomina tych, które niegdyś rozdawała Samoobrona. W ciekawą, nowoczesną formę projektanci Red is Bed oprawili nawet popularny ostatnio na uczelniach okrzyk "Raz sierpem raz młotem...".
– Dlatego design staje się znacznie ważniejszy niż kiedyś. A przecież już mundury Hugo Bossa robione dla nazistów miały sprawiać, że człowiek czuł się w nich dumny i silny – przypomina ekspert. Jednocześnie podkreśla, że atrakcyjny design nie sprawi, że prawicowe poglądy przekonają każdego, komu się on spodoba. Przede wszystkim pozwala to jednak zwolennikom prawicy na pewnego rodzaju policzenie szabel. Prawicowa moda i styl ułatwiają bowiem przyznanie się do poglądów.