
Polska jest w samym ogonie Europy, jeśli chodzi o innowacyjność naszych przedsiębiorstw. Na razie nie widać efektów przekazywania na ten cel miliardów z Unii. Pod samą bramą główną Uniwersytetu Warszawskiego pytamy dlaczego? Według naszych rozmówców odpowiada za to nasz narodowy charakter, brak odpowiedniego systemu kształcenia i umiejętności wykorzystania potencjału naukowców.
Organizatorzy o Kongresie Obywatelskim
Kongres Obywatelski jest płaszczyzną wymiany myśli, emocji, informacji i pomysłów między różnymi środowiskami i pokoleniami. Jego celem jest otwarta, pozbawiona uprzedzeń debata publiczna, oparta na wzajemnym szacunku i dialogu, która będzie inspirować i motywować do oddolnych działań obywatelskich. Do tej pory odbyło się siedem Kongresów, które każdego roku gromadzą uczestników z blisko 200 miejscowości z całej Polski. Wzięło w nich udział prawie pół tysiąca panelistów, autorytetów różnych dziedzin życia społecznego i gospodarczego z kraju i świata.
W ramach Kongresu odbędą się dwie sesje plenarne; otwierająca, która składać się będzie z części wprowadzającej i dyskusyjnej oraz sesja zamykająca, podsumowująca obrady. Ponadto w ramach wydarzenia odbędzie się 10 sesji tematycznych, których dyskusja będzie się toczyła wokół takich tematów jak: wizja rozwoju Polski, drogi do innowacyjnej Polski, Polska ekspansja na Europę i świat, obywatelska modernizacja Polski czy jak zbudować lepszy rynek pracy?.
Innowacyjność i Polska to bardzo rzadko łączone ze sobą słowa. Nasz kraj jest na 23. miejscu spośród 27 państw członkowski Unii Europejskiej (dane za 2013 rok). Na świecie zajmujemy 63. miejsce i między 2006 a 2012 r. straciliśmy 19 pozycji. Naszych firm nie ma też na liście 1500 najbardziej innowacyjnych przedsiębiorstw.
Co zrobić żeby Polska była innowacyjna?
Nasi rozmówcy przekonywali, że to w dużej mierze problem naszego charakteru, mentalności – nie potrafimy współpracować, by wymyślać nowe, nieszablonowe rozwiązania. Nie przygotowuje nas do tego system edukacji, który przedkłada ilość nad jakość – wskazywali inni. Część pytanych przez nas przechodniów zauważała, że przecież polscy wynalazcy doskonale radzą sobie za granicą i to tam wykorzystują swój potencjał. Ich zdaniem za niską innowacyjność odpowiadają firmy, które nie potrafią korzystać z dorobku naukowców.
Na kluczową rolę edukacji zwracał uwagę Robert Firmhofer, dyrektor Centrum Nauki Kopernik. W ramach debaty przedkongresowej przekonywał, że kondycja edukacji i kondycja społeczeństwa wzajemnie na siebie wpływają. – Co jest kluczowym elementem zmiany? Moim zdaniem podmiotowość nauczycieli, potraktowanie ich jako twórców procesu przemiany – wyjaśnia. – Poza tym podmiotowość uczniów. To uczniowie są dla nas najważniejsi, to oni mają być wyposażeni w kompetencje i w umiejętności, które pozwolą im w życiu osiągnąć sukces – dodał.
