Szef policji jest zawsze czarny, chyba że jest skorumpowany, to wtedy zawsze jest biały. Prawdopodobieństwo bójki wzrasta, jeśli w tle sączy się muzyka country. Policjant rozwiąże śledztwo tylko wtedy, gdy zostanie od niego odsunięty. A kosmici mówią po angielsku – kino amerykańskie ma kilka żelaznych zasad, którymi reżyserzy muszą się kierować.
Kino na wesoło. Opiszemy sześć przykładów "filmowych rzeczywistości" produkcji zza Oceanu. W kolejnych pięciu liczymy na Waszą pomoc!
Policjant rozwiąże sprawę tylko wtedy, kiedy jest od niej odsunięty
Przykład? Film w klimacie wczesnych lat 90-tych, za którym osobiście przepadam – "Strefa Zrzutu" z Wesley'em Snipes'em w roli głównej, rok produkcji 1994. Snipes jako inspektor policji Pete Nessip eskortuje więźnia (Michael Jeter) na pokładzie pasażerskiego samolotu. W trakcie lotu następuje tajemnicza eksplozja, w efekcie której konwojowany przestępca znika. Szefowie policjanta nie dają wiary jego wersji wydarzeń i zawieszają go w czynnościach służbowych. W tym momencie występuje zwrot akcji: Nessip postanawia dowieść prawdy na własna rękę...
Czujecie ten dreszczyk emocji, prawda? Aha, warto w tym momencie na chwilę się zatrzymać i wspomnieć o jeszcze jednym prawidle amerykańskich filmów: podczas dowolnego dochodzenia koniecznie choć razu musi zostać odwiedzony lokal ze striptizem.
Kosmici mówią po angielsku
Tak już został ten (a raczej... tamten) świat wymyślony, że kosmici – by ulżyć amerykańskim reżyserom – używają języka angielskiego. Na przykład ci z planety Krypton. To właśnie z niej został zesłany na ziemię chłopiec o niesamowitych zdolnościach w filmie "Człowiek ze stali" (2013). By żyło się lepiej, na Kryptonie językiem urzędowym jest właśnie angielski.
Jeżeli musisz rozbroić bombę i zastanawiasz się, który kabel przeciąć, nie martw się, zawsze wybierzesz właściwy kolor
Sytuacja z pozoru jest łatwa, to, że wybierzesz prawidłowo okaże się dopiero w następnej scenie. Przez kilka sekund stoisz więc przed dramatycznym wyborem, a na Twoich barkach złożone są losy całej ludzkości (czytaj: Stanów Zjednoczonych).
Gdy czytamy to prawidło od razu nasuwa nam się na myśl film "Godziny Szczytu", gdzie policjantka rozbrajała bombę przyczepioną do małej dziewczynki. I również stała wówczas przed dylematem: który kabel jest właściwy! Jak myślicie, misja się powiodła?
Kolejne przykłady w filmach, w których główny bohater staje przed dylematem: czerwony, czy niebieski, to "Speed 2: Wyścig z czasem", "Zabójcza broń 3", "Eksplozja". Z kolei w filmie "Monday" akcja jest ostrzejsza – oba kable są czerwone...
Aha, warto przy tej okazji wspomnieć o kolejnej żelaznej zasadzie filmu: wszystkie bomby są wyposażone w duże czerwone elektroniczne zegary, dzięki którym dokładnie wiadomo, kiedy wybuchnie. To chyba jasne?
Uczciwy i ciężko pracujący policjant zostaje zwykle zastrzelony na kilka dni przed emeryturą
A przynajmniej czeka go śmiertelnie niebezpieczeństwo. Szykującemu się na zasłużoną emeryturę policjantowi zwykle trafia się w takich momentach szalona akcja i przydzielony pomocnik – nieopierzony świeżak dopiero po szkole policyjnej...
Wyczuwamy dobre kino akcji - jak w filmie "Siedem" z 1995 roku z młodym Bradem Pittem i (niemłodym) Morganem Freemanem w rolach głównych.
Nie ma potrzeby mówić "halo" lub "do widzenia" podczas rozmowy telefonicznej
To dla mnie sprawa w amerykańskim kinie wręcz szokująca. Przecież to w ogóle nie koresponduje z polskimi zwyczajami! Przysłuchajcie się kiedyś rozmowie telefonicznej w autobusie albo "złapcie" się na tym, jak Wy kończycie swoje rozmowy. Zwykle wygląda to tak: no cześć, trzymaj się... Jasne, ja też pozdrawiam. Hej, hej, do usłyszenia!
Tymczasem w amerykańskim filmie z miejsca odkłada się słuchawkę. Nielogiczne!
Wszystkie zdjęcia (zwłaszcza te przechowywane w systemach komputerowych) można powiększać w nieskończoność aby odczytać dowolnie małe szczegóły
Tylko jedno nasuwa nam się na myśl: cała serca CSI. Niech za komentarz posłuży odnaleziony w sieci demotywator...
***
Poza tym jest jeszcze garść prawideł, które bawią nas do łez, które wiemy, że pojawiają się w co drugim filmie, ale dokładnych scen i tytułów nie pamiętamy – może Wy nam pomożecie?
Oto one:
– Kiedy się ucieka przez miasto, zwykle można zgubić śledzących nas w paradzie z okazji dnia Św.. Patryka - bez względu na porę roku;
– Kiedy płacisz za taksówkę, nie patrz na portfel. Po prostu wyjmij pierwszy lepszy banknot. Będzie to zawsze dokładnie tyle, ile należy się za kurs;
– Dzwoni telefon, ktoś mówi "włącz telewizor na kanał "dwunasty", gdy bohater to zrobi zawsze zobaczy ważna wiadomość od samego początku;
– W sypialni naczelnika policji telefon jest zawsze po tej stronie, po której śpi jego żona