Oliwa to nie jedyny zdrowy olej

Smabs Sputzer
Jak wynika z ostatniego badania GfK Polonia, chociaż ponad 80% Polaków doskonale wie, jak korzystne dla zdrowia są kwasy tłuszczowe omega-3, tylko ok. 12% stara się uwzględnić je w swojej diecie. Ponadto, nie wszyscy rodacy wiedzą, gdzie szukać tych korzystnych składników, a co 4 sądzi, że najbogatszym źródłem kwasów omega-3 jest oliwa z oliwek. Tymczasem okazuje się, że inne oleje zawierać mogą znacznie korzystniejsze proporcje niezbędnych składników odżywczych.


Olej rzepakowy korzystniejszy niż oliwa!
Kwasy tłuszczowe omega-3 znane są ze swoich prozdrowotnych właściwości – pomagają one regulować poziom cholesterolu we krwi oraz wpływają korzystnie na układ sercowo-naczyniowy. Niestety organizm ludzki nie wytwarza tych cennych składników, w związku z czym muszą być one dostarczane wraz z dietą. Oprócz ryb, kwasy omega-3 znaleźć można także w oliwie z oliwek i oleju rzepakowym.


Niewiele osób świadomych jest tego, że olej rzepakowy zawierać może aż 10-krotnie więcej kwasów omega-3 niż oliwa z oliwek. Dwukrotnie więcej Polaków za doskonałe źródło tego składnika podaje oliwę. Jak tłumaczą specjaliści, olej rzepakowy zachowuje idealną proporcję 1:2 pomiędzy nienasyconymi kwasami tłuszczowymi omega-3 i omega-6. Jest to więc doskonały wybór dla osób, które nie spożywają dużo ryb oraz dla kobiet w ciąży i dzieci.


Należy także pamiętać, że olej rzepakowy jest niezwykle korzystny dla serca. Jak zaznacza kardiolog, prof. dr hab. n. med. Artur Mamcarz, znajdujące się w nim kwasy tłuszczowe wspomagają regulację poziomu cholesterolu we krwi, dzięki czemu pomagają zapobiegać miażdżycy. Jak dodaje specjalista, szczególnie istotną rolę w zapobieganiu i terapii chorób serca odgrywają kwasy omega-3.


Chociaż istnieją oleje, które zawierają więcej kwasów omega-3 (np. olej lniany) i omega-6 (np. olej słonecznikowy i winogronowy) niż olej rzepakowy, ten ostatni posiada najlepsze ich proporcje, dlatego w najskuteczniejszy sposób zapobiega nowotworom i chorobom układu krążenia. Co więcej, olej rzepakowy przewyższa olej lniany, sojowy, winogronowy, słonecznikowy i oliwę z oliwek także pod względem zawartości steroli, które zmniejszają absorpcję cholesterolu.

Zalety niesione przez olej kukurydziany
Kolejnym olejem, który może się okazać korzystniejszy dla organizmu niż oliwa jest olej kukurydziany. Badacze poddali analizie wpływ tego produktu na zdrowie 54 kobiet i mężczyzn. Przez 21 dni spożywali oni 4 łyżki oleju kukurydzianego lub taką samą ilość oliwy z oliwek. Okazało się, że pierwszy z nich obniżył poziom złego cholesterolu LDL o prawie 11%, podczas gdy drugi – jedynie o 3,5%. Uczestnicy badania spożywający olej kukurydziany doświadczyli 8,2% spadku ogólnego cholesterolu we krwi, podczas gdy pozostali, konsumujący oliwę z oliwek, wykazali spadek jego wartości o 1,8%.

Jak wskazują autorzy badania, olej kukurydziany zawiera więcej fitosteroli – związków znajdujących się w błonach komórkowych roślin, które pomagają zahamować wchłanianie cholesterolu w układzie pokarmowym – niż oliwa z oliwek. Podczas gdy w jednej porcji oleju znajduje się 132 mg substancji, ta sama ilość oliwy dostarcza jedynie 30 mg związku.

Jednak wskutek badania okazało się także, że oliwa z oliwek extra virgin obniża rozkurczowe ciśnienie krwi. Jak wskazuje autor badania przeprowadzonego w Biofortis Clinical Research, Kevin C. Maki, oba oleje przynoszą organizmowi znaczne korzyści. Jak dodaje, do diety powinniśmy włączyć różne oleje, a olej kukurydziany i oliwa są dobrymi ich przykładami.

Zdaniem Sharon Palmer, dietetyczki z Los Angeles, badanie to ukazuje, że olej kukurydziany jest zdrowy dla serca, co oczywiście ma sens, gdyż zawiera mnóstwo wielonienasyconych oraz jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. Nie należy jednak zapominać, że oliwa z oliwek także ukazała w badaniu swoje pozytywne działanie na serce, a setki innych eksperymentów je potwierdziły. Jak zaznacza Palmer, należy pamiętać, że nienasycone oleje roślinne powinny stanowić ok. 20-35% dziennego spożycia. Jest to znacznie zdrowsza opcja niż dieta bogata w tłuszcze nienasycone czy też niskotłuszczowa.