Doświadczony kierowca, czyli jaki? Tak ubezpieczyciele "oceniają" twoje zdolności za kółkiem

Artykuł sponsorowany
Wiek kierowcy to jeden z wielu parametrów wpływających na cenę ubezpieczenia komunikacyjnego. Podobnie jak doświadczenie w prowadzeniu samochodu, które często idzie w parze z wiekiem. Kim dla towarzystw ubezpieczeniowych jest "doświadczony kierowca"? I w jaki sposób "mierzą" one jego/jej zdolności w kierowaniu pojazdem przy obliczaniu stawki za polisę OC lub AC?
Wiek kierowcy to jeden z wielu parametrów wpływających na cenę ubezpieczenia komunikacyjnego. Podobnie jak doświadczenie w prowadzeniu samochodu, które często idzie w parze z wiekiem. Kim dla towarzystw ubezpieczeniowych jest "doświadczony kierowca"? Andraz Lazic / Unsplash
Każdy ubezpieczyciel ma całkowitą dowolność w definiowaniu tego, jak rozumie pojęcia "doświadczony kierowca". Podstawowe kryteria są dwa – wiek osoby kupującej ubezpieczenie komunikacyjne i okres posiadania przez nią uprawnień do kierowania pojazdem. Dlatego w zapisach umów polis OC/AC można zasadniczo zetknąć się z trzema definicjami doświadczonego kierowcy.

Pierwsza definicja zakłada, że doświadczony kierowca to osoba, która ukończyła określony rok życia. Takim kierowcą może być np. ktoś, kto ma już ukończone 24 lata. Za niedoświadczonych kierowców z perspektywy firm ubezpieczeniowych uchodzą na ogół osoby między 18 a 26 rokiem życia. W myśl tej definicji określenie "niedoświadczony kierowca" stosuje się zamiennie z pojęciem "młody kierowca".


Drugi sposób definiowania tego pojęcia wiąże doświadczenie kierowcy z terminem zdobycia uprawnień do kierowania autem. Zazwyczaj osoba, która ma prawo jazdy dłużej niż 2-3 lata, będzie traktowana jako doświadczony kierowca, choć niektórzy ubezpieczyciele ustalają tę granicę na 1 rok. A więc 22-latek, który ma prawo jazdy od 4 lat, będzie bardziej doświadczonym kierowcą niż 40-latek, który egzamin zdał rok temu.

Trzecia definicja stanowi połączenie dwóch poprzednich. A więc doświadczonym kierowcą będzie osoba, która ukończyła XX rok życia lub osoba posiadająca uprawnienia do kierowania pojazdem dłużej niż X lat. Jest to zdecydowanie najczęściej występujący model definiowania doświadczenia kierowcy w celu wyliczenia dla osoby ubezpieczającej samochód stawki za obowiązkowe OC lub dobrowolne AC.

Młody wiek właściciela pojazdu oraz jego/jej niewielkie "doświadczenie za kółkiem" to jedna z przyczyn zwyżek na ubezpieczenie. Polegają one na podwyższeniu składki ubezpieczeniowej. Skutkiem jest więc wzrost ceny ubezpieczenia OC/AC za samochód w skali roku. Różnice mogą być naprawdę wysokie i sięgać nawet 4000 zł. Dla tej grupy kierowców średnie ceny polis komunikacyjnych zaczynają się od 2000 zł.

Zwyżki mają swoje racjonalne uzasadnienie. Stoi bowiem za nimi element podwyższonego ryzyka. Młody kierowca z niedawno odebranym prawem jazdy w kieszeni nie ma jeszcze dużej wprawy w prowadzeniu pojazdu. Rośnie więc prawdopodobieństwo spowodowania przez niego/nią wypadku. A przez krótki "staż" na drogach ma pustą historię ubezpieczenia, nie może więc liczyć na zniżki z tytułu bezszkodowej jazdy.

Definicję doświadczonego/niedoświadczonego kierowcy znajdziemy w ogólnych warunkach ubezpieczeniach (OWU) przy zawieraniu umowy na obowiązkowe ubezpieczenie OC lub dobrowolne ubezpieczenie AC dla posiadaczy pojazdów mechanicznych. Polisę możemy wykupić w stacjonarnym oddziale towarzystwa, bezpośrednio u agenta ubezpieczeniowego lub zdalnie przez telefon albo internet.

Artykuł sponsorowany