Jak założyć Profil Zaufany? Instrukcja krok po kroku
Profil Zaufany jest metodą potwierdzania tożsamości – podpisem elektronicznym do sygnowania podań i wniosków składanych w systemach elektronicznej administracji. Dzięki niemu można wysłać wnioski i dokumenty do różnych urzędów, dopisać się do spisu wyborców czy zalogować się do Internetowego Konta Pacjenta.
Czym jest Profil Zaufany?
Profil Zaufany potwierdza tożsamość obywatela. To zestaw danych, które jednoznacznie identyfikują jego posiadacza w usługach podmiotów publicznych w internecie. Te dane to:- imię (imiona),
- nazwisko,
- data urodzenia,
- numer PESEL.
Kiedy Profil Zaufany jest ważny?
Podpis potwierdzony Profilem Zaufanym jest ważny, czyli wywołuje skutki prawne, jeżeli został utworzony lub złożony w okresie ważności tego profilu (3 lata). Każdy obywatel może posiadać tylko jeden Profil Zaufany.Jak założyć Profil Zaufany przez internet?
Profil Zaufany można założyć na trzy sposoby, przez:
- internetowe konto bankowe
- podpis elektroniczny
- osobiście w punkcie potwierdzającym
Profil Zaufany przez internet
Profil Zaufany możesz założyć bez wychodzenia z domu, jeśli masz:- konto w systemie banku lub innego przedsiębiorcy, który ma zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego,
- kwalifikowany podpis elektroniczny.
Zakładanie Profilu Zaufanego należy zacząć od strony>>
Po krótkiej ankiecie zostaniemy przekierowani na stronę wybranego przez nas banku w celu potwierdzenia naszej tożsamości, która zostaje dokonana przez nasz bank a cała procedura trwa niespełna 5 minut.
Podobnie sytuacja ma się w odniesieniu do procedury zakładania Profilu Zaufanego za pomocą podpisu elektronicznego, którym podpisujemy wniosek o utworzenie PZ. Po kliknięciu w link, należy zaznaczyć opcję “Mam kwalifikowany podpis elektroniczny “ i postępować zgodnie z instrukcją.
Profil Zaufany – jakie banki?
Profil zaufany.•Fot. www.pz.gov.pl
- PKO BP,
- Santander,
- ING,
- Bank Millennium,
- Inteligo,
- Bank Pekao,
- mBank,
- BNP Paribas,
- Alior Bank,
- BOŚ Bank,
- Banki spółdzielcze,
- oraz w Envelo Poczty Polskiej.
Profil Zaufany w punkcie potwierdzającym
Profil zaufany.•Fot. www.pz.gov.p
1. Wejdź na stronę profilu zaufanego albo na stronę ePUAP.
2. Kliknij "Zarejestruj się".
3. Wypełnij formularz.
4. Kliknij "Zarejestruj się". W ten sposób złożysz wniosek o założenie profilu zaufanego.
5. Zaloguj się na stronie profilu zaufanego.
6. Idź do wybranego punktu potwierdzającego i potwierdź tam założenie profilu zaufanego.
7. Jeżeli nie zdążysz potwierdzić profilu zaufanego w ciągu 14 dni — zaloguj się na stronie profilu zaufanego i ponownie złóż wniosek
Na potwierdzenie Profilu Zaufanego mamy na 14 dni od złożenia wniosku.
Gdzie potwierdzić Profil Zaufany?
Miejsc, gdzie możemy potwierdzić Profil Zaufany, możemy znaleźć za pośrednictwem specjalnej wyszukiwarki. Wystarczy wpisać kraj, województwo oraz miejscowość. Po kliknięciu “filtruj” wyświetli się lista wszystkich punktów potwierdzających w twoim mieście.
WYSZUKIWARKA >>
Do potwierdzenia tożsamości w wyznaczonym punkcie należy zabrać ze sobą dowód osobisty, paszport lub kartę pobytu.
Co zyskamy dzięki Profilowi Zaufanemu?
Posiadając Profil Zaufany możemy korzystać z wielu usług online na wszystkich portalach urzędowych, między innymi:- Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) — tu możemy złożyć wniosek o dowód osobisty, uzyskasz odpisy aktów stanu cywilnego, zgłosisz urodzenie dziecka, złożysz odwołanie od decyzji administracyjnej,
- Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS) — za pośrednictwem tej platformy możemy umówić się na wizytę w placówce ZUS, wysłać wnioski, sprawdzać swoje zwolnienia lekarskie, sprawdzić, czy pracodawca zgłosił cię do ubezpieczeń, sprawdzić informacje o stanie swojego konta ubezpieczeniowego w ZUS,
- Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej — tu możemy założyć firmę, wznowić lub zawiesić działalność gospodarczą, uzyskać dane osób, które prowadzą firmy w Polsce.