O autorze
Bartłomiej Krawczyk, wielbiciel nauki, a w szczególności geologii. Researcher ciekawostek naukowych, którymi uwielbia się dzielić i aktywny bloger.
Fascynują go wulkany, kataklizmy naturalne, najbardziej niedostępne zakątki Ziemi, Kosmos i jego sekrety oraz siła ludzkiego umysłu, która pcha nasz świat
do przodu. Pod adresem wulkanyswiata.blogspot.com prowadzi pierwszy polski popularnonaukowy blog o wulkanach i zjawiskach pokrewnych. Lubi horror i ciężkie brzmienia. Od czasu do czasu będzie zamieszczał recenzje filmowe i muzyczne.

Tajemniczy świat genomu ludzkiego [recenzja]

Prószyński i Spółka
To już trzecia książka wydawnictwa Prószyński i Spółka (po "Największej tajemnicy życia" Matthew Cobba i "Krótkiej historii wszystkich ludzi, którzy kiedykolwiek żyli" Adama Rutherforda) dotycząca genetyki i biologii ewolucyjnej, którą przeczytałem w 2017 roku. I bardzo dobrze. Cieszy fakt że warszawskie wydawnictwo wydaje książki popularnonaukowe dotyczące genetyki i biologii molekularnej, gdyż to są autentycznie fascynujące dziedziny wiedzy. Osobiście chciałbym aby nakładem PiS ukazywały się także książki popularyzatorskie z zakresu geologii, glacjologii czy oceanografii, bo lubię poszerzać swoją wiedzę z jak najbardziej różnorodnych dyscyplin naukowych, lecz to już pozostawiam w gestii wydawnictwa.

Frank Ryan, autor "Tajemniczego świata genomu ludzkiego" jest lekarzem, który specjalizował się w biologii ewolucyjnej. Facet definitywnie zna się na rzeczy, co nietrudno zauważyć już na samym początku lektury tej pasjonującej książki. "Tajemniczy świat genomu ludzkiego" jest napisany prostym i przystępnym językiem, choć dla osoby kompletnie nieobeznanej w genetyce niektóre fragmenty mogą być zbyt wymagające i trudne. Książkę można podzielić na cztery części: pierwsza z nich pokrótce przedstawia historię genetyki z odkryciem struktury DNA (podwójnej helisy) przez Jamesa Watsona i Francisa Cricka w 1953 roku na czele. Co ciekawe, Ryan zauważa iż przedwcześnie zmarła Rosalind Franklin nie została należycie doceniona za to jedno z najważniejszych odkryć w historii biologii. W drugiej części książki autor skupia się na Projekcie Poznania Ludzkiego Genomu, jego celach, odkryciach i korzyściach z nim związanych (omawia m.in. funkcje intronów i egzonów czy niekodujące DNA). W trzeciej i czwartej części książki jest mowa o sekwencjach pochodzenia wirusowego w genomie człowieka (tzw. retrowirusy endogenne - sekwencje pochodzenia retrowirusowego np. HERV-K stanowią około 8% ludzkiego genomu) oraz o paleogenetyce (m.in. o sekwencjonowaniu genomu neandertalczyka, czego dokonał słynny profesor Svante Pääbo z Instytutu Maxa Plancka w Lipsku wraz ze swoimi współpracownikami - homo sapiens z całą pewnością krzyżował się z neandertalczykami, w końcu dzielimy z nimi od 1 do 4 procent materiału genetycznego (DNA, kwas deoksyrybonukleinowy) i zawdzięczamy im jasną skórę, niebieskie oczy oraz rude i blond włosy). Ostatni rozdział "Tajemniczego świata genomu ludzkiego" jest poświęcony budzącej etyczne kontrowersje inżynierii genetycznej. Jest w nim mowa m.in. o Mycoplasma laboratorium, zaprojektowanym w 2010 roku przez badaczy z Instytutu J. Craiga Ventera i częściowo syntetycznym gatunku bakterii wywodzącym się od Mycoplasma genitalium, bakterii wywołującej infekcje cewki moczowej.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

EXPOSE MORAWIECKIEGO

TYLKO W NATEMAT 0 0Natychmiastowa weryfikacja expose Morawieckiego. O tym premier nigdy wam nie powie
INN:Poland 0 0Co tak naprawdę obiecał Morawiecki? Rząd dzielnie zajmie się problemami, które sam stworzył
O TYM SIĘ MÓWI 0 0Nie chcemy nudy, chcemy DRAMY. Ten odcinek "Rolnik szuka żony" zaspokoił odwieczną ludzką potrzebę
RECENZJA 0 0Bez coming outu Elsy, ale wciąż "ma tę moc". O "Krainie lodu 2" znów będzie głośno
O TYM SIĘ MÓWI 0 0"Twardy zawodnik" rezygnuje z prawyborów w PO. Kidawa-Błońska nie ma już rywali
0 0Pomaska sprowadza premiera na ziemię. Oto manipulacje z expose
POLECAMY 0 0Nigdy się nie poddawaj – tego uczy kino. 10 tytułów, które powinien zobaczyć każdy mężczyzna
Volvo 0 0W mieście Volvo ci więcej. Kompaktowy XC40 to SUV gotowy na (prawie) wszystko
0 0Modest Amaro otwiera kolejną restaurację. “To będzie coś unikalnego”
INNPoland 0 0Lodowe księżyce i wiatr słoneczny. Człowiek w kosmosie to nic przy tych misjach
0 0Ziobro odwraca kota ogonem po wyroku TSUE. "To bardzo dobre rozstrzygnięcie"
0 0Niewiarygodny atak Dudy na sędziów po wyroku TSUE. Dopatrzył się "ukrytego stanowiska"
DADHERO.PL 0 0"Dziwne spojrzenia, złośliwe komentarze..." Tak wygląda życie ojców samotnie wychowujących dzieci
0 0Przez dwa miesiące byłam streamerką gier. Oto, czego się nauczyłam
dadHERO 0 0Prawie półtora miliona złotych na polską planszówkę. Skąd ten sukces gry "Beyond Humanity:Colonies"?
0 0Najmłodsza miliarderka się bogaci. Poruszenie w świecie mody