James Reynolds to odważny i łebski facet. Założył Earth Uncut Productions z siedzibą w Hong Kongu, wytwórnię, która specjalizuje się w kręceniu skutków kataklizmów i katastrof naturalnych. Huragany, tajfuny, cyklony, trzęsienia ziemi, niszczące erupcje wulkanów, destrukcja po uderzeniu fal tsunami - wszystkie filmy Jamesa powstały z myślą o przeznaczeniu dla międzynarodowych kanałów informacyjnych, wytwórni filmów dokumentalnych oraz agencji filmowych rozsianych po całym świecie. Zapraszam do przeczytania krótkiego wywiadu z 'Łowcą Tajfunów', Jamesem Reynoldsem.
Blog o kulturze, nauce i pasji odkrywania. O oczarowaniu tajemnicą
Kiedy postanowiłeś zostać filmowcem? Skąd się wzięła w tobie fascynacja kataklizmami naturalnymi? Dlaczego zacząłeś na nie polować z kamerą?
Już od wczesnego dzieciństwa uwielbiałem oglądać filmy dokumentalne, które pokazywały zjawiska naturalne. Chciałem spróbować samemu kręcić o nich filmy. Kataklizmy naturalne każdego roku wywierają przemożny wpływ na miliony ludzi na całym świecie i są ważnymi wydarzeniami. Staram się uzyskać jak najbardziej szczegółowe i wyraziste ujęcia katastrof, aby zilustrować działanie sił przyrody, pokazać w jaki sposób ma miejsce destrukcja, pozwolić mym widzom zrozumieć jak potężna jest natura.
Co ekscytuje cię najbardziej, kiedy polujesz na kataklizmy i filmujesz gwałtowne zjawiska naturalne?
Odczuwam wiele pokory kiedy staję naprzeciw niezwykle gwałtownym i niebezpiecznym siłom naturalnym. W naszym codziennym życiu rzadko zdajemy sobie sprawę z tego, jak słabi i nic nie znaczący jesteśmy wobec tych sił. Uwielbiam wyzwanie dotarcia na miejsce kataklizmu i nakręcenia materiału wysokiej jakości, gdy natura wokół mnie szaleje.
Kiedy zaczynasz proces planowania wyprawy? Jakie czynisz kroki w kierunku wyznaczenia sobie celu np. pojawienia się tajfunu, wystąpienia silnego trzęsienia ziemi czy intensywnej aktywności wulkanicznej?
Codziennie obserwuję prognozy pogody oraz zapisy aktywności wulkanicznej & sejsmicznej, aby dowiedzieć się, czy coś poważnego nie nastąpi gdzieś na świecie. Nauka w ciągu ostatnich lat poszła ogromnie do przodu. Przykładowo prognozy aktywności i przemieszczania się tajfunów są całkiem dokładne nawet do 48 godzin przed ich uderzeniem w dany kraj, co daje mi czas dotarcia w porę na miejsce. Wulkany są bardziej nieprzewidywalne, zatem docieram do nich już po rozpoczęciu erupcji.
Jakie niebezpieczeństwa wiążą się z kręceniem niebezpiecznych i częstokroć nieprzewidywalnych kataklizmów naturalnych?
Najniebezpieczniejszym i najstraszniejszym aspektem mojej pracy są podróże drogowe poprzez dotknięte żywiołem rozwijające się kraje. Kiedy filmowałem tajfuny miałem bliskie spotkania z nagłymi powodziami czy falami sztormowymi. Mój samochód raz zaplątał się w linie wysokiego napięcia.
Które wulkany są twoimi ulubionymi, jeśli chodzi o filmowanie ich erupcji?
Moje ulubione erupcje są eksplozywne i nieszkodliwe dla ludzi... a wulkany? Anak Krakatau w Indonezji oraz Sakurajima w Japonii. Są piękne do oglądania i wyglądają wspaniale na video.
Czy znasz Geoffa Mackleya? Czy możesz opowiedzieć o jego wyprawie na krawędź jeziora lawy w kraterze Marum wulkanu Ambrym?
Geoff jest moim starym przyjacielem. Było wspaniale dołączyć do jego ekspedycji na Ambrym w 2010 roku. Bardzo trudno jest się dostać na ten wulkan. Do dyspozycji mieliśmy helikopter, lekki samolot, przez kilka dni obozowaliśmy na krawędzi krateru, zmagaliśmy się z kiepską pogodą i toksycznymi gazami. Nie zszedłem w dół krateru, ale obserwowałem zmagania wspinaczy próbujących dotrzeć na brzeg jeziora lawy. To bardzo niebezpieczne miejsce, jeśli coś ci się stanie to nikt ci nie pomoże!
Co odczuwałeś znajdując się wśród ruin i zgliszcz po trzęsieniu ziemi Tohoku i uderzeniu tsunami w marcu 2011 roku? Czy można zapobiec takim kolosalnym kataklizmom w przyszłości?
Japońskie tsunami było najgorszym kataklizmem, którego bezpośrednie skutki kiedykolwiek sfilmowałem. Tsunami jest chyba najbardziej destrukcyjnym kataklizmem naturalnym. Natomiast uderzające w Japonii było to, że samo trzęsienie ziemi nie wywołało zbyt dużych szkód, więc obszary z dala od wybrzeża wyglądały normalnie, natomiast wzdłuż drogi, którą się poruszaliśmy na poziomie morza - totalne zniszczenia. Aby ustrzec się przed uderzeniem tsunami wystarczy dostać się na wzgórza w pobliżu wybrzeża. Żadne morskie wały nie uchronią nisko położonych miast przed uderzeniem tsunami.
Gdzie byłeś i co filmowałeś ostatnio?
Jedną z ostatnich moich wypraw była wyprawa na wulkan Paluweh w Indonezji, gdzie filmowałem niestabilną i rozpadającą się kopułę lawową, która wywoływała trzęsienia ziemi. W grudniu 2012 roku udałem się do Palau na Zachodnim Pacyfiku, aby udokumentować skutki tajfunu Bopha, który przeszedł blisko wyspy.
Jaki sprzęt zabierasz ze sobą na wyprawy?
Mój sprzęt to kamera, solidny statyw, płachta przeciwdeszczowa na kamerę, ipad dla gromadzenia danych i korzystania w drodze z internetu oraz mnóstwo chusteczek do przecierania obiektywu kamery!