Z pasją obserwuję płynną nowoczesność oraz marki narodowe
Rozmowa z nim zaskakuje mnie od pierwszego momentu. Od pierwszego momentu czuję się jak jego najlepszy przyjaciel. To rozmowa telefoniczna. Niezwykła swoboda, zero dystansu. Sympatyczny człowiek, który do 2016 roku chce posiadać 20% europejskiego rynku audiobooków. W Polsce nikt mu nie zagraża. Tutaj jest Panem AudioBóg.
Rozmawiam z Marcinem Beme - współzałożyciel Audioteki, największego sprzedawcy audiobooków w Polsce.
Grzegorz Grzybek: Kim jest typowy słuchacz audiobooków?
Marcin Beme: Przeważnie jest to mężczyzna w wieku 30+ pochodzący z dużego miasta, raczej zapracowany, dobrze zarabiający. Wykształcony.
Sprzedaż audiobooków dynamicznie rośnie. W jaki sposób zwiększająca się sprzedaż audiobooków wpływa na sprzedaż książek papierowych?
Analizowaliśmy to w kilku przypadkach. Jednak przeważnie wzrost sprzedaży audiobooka przekładał się na wzrost sprzedaży wersji papierowej. Wynikało to po prostu ze wzmocnionej kampanii promocyjnej danego tytułu. Czy jest tutaj jakaś trwała zależność? Nie wiem. Na pewno audiobooki "przyprowadzają" nowych -przepraszam, że tak to ujmę - "user-ów" książek ze względu na swoja formę.
Bestseller "Zero"
Bestsellerowe audiobooki sprzedają się w Polsce w nakładzie ilu sztuk?
Generalnie dzielimy audiobooki na klasy sprzedażowe A, B, C, D. Te topowe audiobooki, czyli z klasy A, potrafią się u nas sprzedać w ilości między 5, a 10 tysięcy pobrań rocznie. Klasa B to około 2 tysiące rocznie, C to kilkaset, a D to niestety nawet kilka pobrań rocznie. Jest tez klasa "zero" czyli nasze superprodukcje, które dzięki bardzo intensywnym kampaniom i współpracy z partnerami potrafią się sprzedać w ilości kilkudziesięciu tysięcy pobrań rocznie. To klasa sama dla siebie, również jeśli chodzi o budżet produkcyjny i marketingowy.. wielokrotnie przekraczający koszt nagrań zwykłych audiobooków.
Lubię Anię Dereszowską
Ma Pan swojego ulubionego lektora?
Lektorkę. Pracujemy z bardzo wieloma aktorami. Uwielbiam i bardzo doceniam pracę wszystkich których zapraszamy do naszych audiobooków. Te audiobooki, które mi zapadły w pamięć to na pewno audiobooki czytane przez Anię Dereszowską np. "Igrzyska śmierci". Mimo, że Ania nie czyta książek z kategorii, które ja lubię to uwielbiam ich słuchać w jej wykonaniu. Z męskich głosów nieustająco tkwi mi w głowie interpretacja "Fight Club" Borysa Szyca. To książka na podstawie której powstał kultowy film z Edwardem Nortonem i Bratem Pittem. Borys tak to przeczytał, że bez problemu "dał radę" filmowi. Robert Więckiewicz jest niesamowity. Andrzej Chyra tez doskonały. Obu można posłuchać w naszej produkcji "Balde Runner". Pierwszy to narrator, drugi gra główna rolę. Dobry głos to pewnie grubo ponad połowa tego co sprawia, że polubimy lub nie audiobooki, więc nie wahamy się nagrywać z najlepszymi.
Popularne nazwiska niezawodnie przyciągają słuchaczy?
Samo bycie gwiazdą nie wystarczy. Lektor musi umieć nas uwieść i przenieść do świata wyobraźni, który oferuje audiobook.
Co słychać dziś na światowym rynku audiobooków? Co słychać w Polsce?
W Polsce to cały czas mały rynek. Sprzedaliśmy grubo ponad 1.000.000 audiobookow, ale to ciągle niecały procent rynku wydawniczego. W Niemczech to już ponad 5% i to znacznie większego rynku wydawniczego, a w Szwecji to 8% też znacznie większego rynku wydawniczego niż w Polsce. Dużo roboty przed nami.
Jesteśmy young, smart and hungry
Próbujecie budować markę w Skandynawii i na Zachodzie Europy. Skąd przekonanie, że polska firma wygra z tamtejszą konkurencją?
To bardzo głębokie pytanie, a moja odpowiedz nie odnosi się tylko do nas. Generalnie uważam, że polskie firmy - i mam tutaj na myśli młode polskie firmy technologiczne - świetnie mogą sobie dać radę w starciu z konkurencją. Musimy tylko próbować. Jesteśmy krajem young, smart and hungry. Nam się bardziej chce. Mamy dobre rozwiązania, trochę mniej doświadczeń w robieniu samego biznesu, ale musimy próbować. Czy nam się uda? Spotkajmy się za rok to będzie Pan sam mógł ocenić.
Mam dobre przeczucia. Dziękuję za rozmowę.
Ja również.
Premiera "Niezwyciężony" Lema z Czubówną i Olbrychskim
21 marca 2013 premiera polskiej superprodukcji z dźwiękiem 3D "Niezwyciężony" Stanisława Lema. Czyta m.in. Krystyna Czubówna i Daniel Olbrychski. Natomiast jutro zapraszam Was na premierę pierwszego polskiego bloga z recenzjami audiobooków i audiodeskrypcji: www.uszyszerokootwarte.natemat.pl
Każda recenzja to moja cotygodniowa rozmowa o nowym audiobooku z Łukaszem Żelechowskim - niewidomym zdobywcą Elbrusu, Kilimandżaro i Aconcagua.