Jeśli masz ochotę użyć tego zwrotu w odniesieniu do swojego lub nieswojego miasta istnieje duże prawdopodobieństwo, że buduje ono skutecznie swoją markę.
Jeśli masz ochotę użyć tego zwrotu w odniesieniu do swojego lub nieswojego miasta istnieje duże prawdopodobieństwo, że buduje ono skutecznie swoją markę. iamsterdam.com
Reklama.
Budowanie marki miejsca to niełatwy, ale dający ogromną satysfakcję proces. Aktywnym uczestnikiem tego procesu są nie tylko urzędnicy, ale - i najpewniej przede wszystkim - mieszkańcy miasta.
Oddolne, społeczne inicjatywy korzystające np. z miejskich budżetów obywatelskich są tańsze w realizacji i przeważnie znacznie bardziej angażują mieszkańców niż te tworzone przez instytucje. Na markę swojego miasta wpływasz np. tworząc i rozwijając w nim firmę, świadomie korzystając z komunikacji miejskiej czy oferty kulturalnej, studiując w nim, zdobywając sukcesy i opowiadając o nim ciekawe, pozytywne historie "na zewnątrz".
Poniżej przygotowałem podróż dla "czytających" (słyszałem ostatnio, że czytelnicy natemat są najbardziej "czytającymi", oczytanymi użytkownikami Internetu w Polsce). Przydatne, ciekawe cytaty z polecanych książek. Bez nudnych teorii.
logo
Logo Poznania na ulicach miasta gazeta
Mój subiektywny ranking najlepszych marek miast w Polsce:
1. Poznań
2. Gdynia
3. Wrocław
4. Rzeszów
5. Warszawa
Wkrótce odrębny tekst poświęcę uzasadnieniu pozycji w rankingu.W badaniu Diagnoza Społeczna wygrywa Gdynia.
______________________________________________________
BLOGER POLECA KSIĄŻKI:TEMATYKA: CITY BRANDING, MARKETING MIEJSC, MARKETING TERYTORIALNY, MARKETING NARODOWY
______________________________________________________
Budżet partycypacyjny, Wojciech Kębłowski
Czasem lepiej poczekać niż wprowadzać w życie projekty udające budżet obywatelski. Źle wprowadzony budżet obywatelski może być źródłem większej liczby problemów niż pozytywnych zmian. [...] Budżet partycypacyjny powinien mieć silny charakter edukacyjny. Nie chodzi tu tylko o pomaganie mieszkańcom w przygotowaniu propozycji inwestycyjnych, ale o stworzenie przestrzeni, w ramach której mieszkańcy i urzędnicy nie tylko mogą współdecydować, ale też uczą się od siebie nawzajem, jak funkcjonuje miasto i jakie są jego potrzeby. Uczestnicy powinni w ramach budżetu partycypacyjnego zdobywać umiejętności i wiedzę dotyczącą zarządzania miastem, tak by stawali się za nie współodpowiedzialni. [...] Budżet partycypacyjny musi odbywać się cyklicznie, przez co najmniej kilka lat. Nie jest to inicjatywa jednorazowa.
logo
Budżet partycypacyjny, Wojciech Kębłowski Instytut Obywatelski

Marketing narracyjny, Eryk Mistewicz
Najgorsze są miasta bez opowieści. Miasta nijakie. Miasta, w których żyją ludzie, ale chętnie się z nich wyprowadzają, jeśli tylko nadarza się okazja. [...] We Francji, w której także pracuję, jest normą: promowanie się nie tylko w celach turystycznych czy inwestycyjnych, ale także w celu budowania tożsamości ich mieszkańców, tak aby byli najlepszymi ambasadorami swych małych ojczyzn.
logo
Marketing narracyjny, Eryk Mistewicz Wydawnictwo Helion
Marka narodowa, Marta Hereźniak
W brandingu narodowym marki firm i produktów traktuje się jako jedne z najistotniejszych "ambasadorów" kraju za granicą. S.Anholt twierdzi nawet, że produkty i marki pochodzące z danego kraju są w dobie rozwoju społeczeństwa wyrażającego się przez konsumpcję najważniejszymi nośnikami wizerunku kraju, a dorastające obecnie pokolenia będą identyfikowały kraje głównie poprzez pryzmat marek z niego pochodzących.
logo
Marka narodowa, Marta Hereźniak Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne
Strategia promocji jednostek samorządu terytorialnego, Magdalena Florek, Anna Augustyn
Projekt Konsorcjum Marki Poznań wyrasta z przekonania,że miasto jest tym, czym są jego marki i ludzie, którzy je tworzą. Potencjał miasta, jego charakter i tożsamość budują najlepsze poznańskie marki, które funkcjonują na terenie Metropolii Poznań. Na potencjał miasta składają się zarówno marki, pod którymi kryją się najbardziej rzetelne, poznańskie firmy, wyjątkowe wydarzenia i projekty społeczne, kulturalno-artystyczne i sportowe, jak i ludzie, dla których Poznań stanowił przestrzeń do rozwoju.
logo
Best Place - Europejski Instytut Marketingu Miejsc Strategia promocji jednostek terytorialnych - zasady i procedury, Magdalena Florek, Anna Augustyn
Wyzwania zrównoważonego rozwoju w Polsce, Jakub Kronenberg, Tomasz Bergier
Formy ograniczenia ruchu samochodów na terenie miast. [...] działania mające na celu wdrożenie zasad zrównoważonej mobilności powinny polegać z jednej strony na projektowaniu atrakcyjnej alternatywy ze strony przyjaznych miastu form transportu, a z drugiej - na stopniowym zmniejszaniu atrakcyjności tych przemieszczeń, które cechują najwyższe koszty zewnętrzne. Określa się to mianem działań przyciągających i odpychających. [...] Rozwiązaniem, które zyskało ogromny rozgłos było wprowadzenie w 2003 r. opłat za wjazd samochodem do centrum Londynu. [...] Działaniem systemowym jest natomiast zmniejszenie liczby samochodów, poprzez zwiększenie liczby ich pasażerów. Systemy zwane car sharing i car pooling sprowadzają się do wzajemnego podwożenia samochodami. [...] Kolejnym rozwiązaniem jest wprowadzenie stref ruchu uspokojonego, w których wprowadza się fizyczne bariery spowalniające ruch.
logo
Wyzwania zrównoważonego rozwoju w Polsce, Jakub Kronenberg, Tomasz Bergier Fundacja Sendzimira
Inny świat, Robert Stępowski
Dni miasta, dożynki, pikniki gminne - nie są wydarzeniami promocyjnymi i nigdy, ani nie zainteresują poważnych, ogólnopolskich mediów, ani turystów z Warszawy, Krakowa, Trójmiasta czy Wrocławia, którzy każdego dnia, w którymś z klubów znajdą koncert jednej z tych gwiazd, która przyjeżdża do Was raz w roku. Takich wydarzeń jak u ciebie, w naszym kraju jest dokładnie tyle co samorządów. [...] Takie wydarzenie musi być oparte na świetnym pomyśle, który w letnim okresie ogórkowym można naprawdę dobrze ograć i "sprzedać" dziennikarzom. Pomoc agencji PR, dysponującej dobrą bazą dziennikarzy i z doświadczeniem obsługi tego typu niestandardowych wydarzeń, będzie tu na pewno nieoceniona.
logo
Inny Świat, Robert Stępowski Wydawnictwo Roster
Miasto w działaniu, Przemysław Filar, Paweł Kubicki
Jednym z największych sukcesów polskich miast ostatnich lat jest dynamiczny rozwój obywatelskich, oddolnych ruchów miejskich. [...] Zrównoważony rozwój miast, gdzie każdy może poczuć się jego współtwórcą, to najlepsze rozwiązanie dla tworzenia silnych tożsamości i budowania ducha wspólnotowego. [...] O dobrze funkcjonujących demokracjach pisze się, że wyrastają z poziomu grassroots, czyli od samych korzeni społeczeństwa obywatelskiego. [...] Poważnym problemem dla demokracji miejskiej są zjawiska klientelizmu i tzw. grantozy.
logo
Miasto w Działaniu, Przemysław Filar, Paweł Kubicki Instytut Obywatelski
Nowi mieszczanie w nowej Polsce, Paweł Kubicki
Życie miasta to jego kultura dziejąca się w codziennych interakcjach odgrywanych w miejskich przestrzeniach publicznych. Jednak aby mogła ona być tworzona i przekazywana, muszą istnieć aktorzy społeczni, którzy będą ją wytwarzać, oraz przestrzeń - scena, na której kultura będzie tworzona i regularnie odgrywana. Innymi słowy, żywe miasto potrzebuje mieszczan z krwi i kości oraz przestrzeni publicznej.
logo
Nowi mieszczanie w nowej Polsce, Paweł Kubicki Instytut Obywatelski
Mieszkańcom polecam Roberta Stępowskiego, urzędnikom Martę Hereźniak i publikacje Instytutu Obywatelskiego (choć tak właściwie wszystkim polecam wszystkie powyższe tytuły).
Grzegorz Grzybek