Według raportów firmy analitycznej Newzoo w zeszłym roku wartość globalnego rynku gier osiągnęła prawie 150 miliardów dolarów, natomiast w przypadku samego esportu kwota ta przekroczyła okrągły miliard. W związku z tym marki z różnych branż coraz chętniej korzystają ze współpracy ze światem gamingu i esportu.
Według analityków Newzoo w 2019 roku wartość globalnego rynku gier miała wynieść dokładnie 148,8 miliardów dolarów, co oznacza wzrost o 7 punktów procentowych względem wcześniejszych 12 miesięcy. Na ten ogromny biznes składa się wiele różnych tytułów, wśród których osoby w każdym wieku mogą znaleźć tryb rozgrywki dla siebie. Jedną z najpopularniejszych gier jest Fortnite, który na całym świecie zgromadził już prawie 250 milionów graczy. Jako jedna z pierwszych, potencjał drzemiący w tym tytule dostrzegła firma Nike. W wyniku współpracy z deweloperem pojawiła się możliwość nabycia wirtualnego egzemplarza butów Air Jordan 1.
Krok dalej poszli twórcy gry NBA 2K20. Fani wirtualnej rozgrywki za wykonywanie poszczególnych zadań w grze otrzymywali szansę zakupu limitowanej edycji butów Nike 2K LeBron 17. Dzięki tego rodzaju współpracy z twórcami gier marka mogła więc nie tylko zaprezentować swoje konkretne produkty, ale także utrwalić je w świadomości atrakcyjnej grupy docelowej. Ponadto zwiększono zaangażowanie potencjalnych konsumentów, którzy w przyszłości mogą dokonać zakupu. https://www.youtube.com/watch?v=IdmurblgyRI
Współpraca z influencerami i esportowcami
Według raportu “Influencer Marketing 2020” opublikowanego przez Influencer Intelligence we współpracy z Econsultancy, 61% konsumentów w wieku 18-34 lat sądzi, że influencerzy mieli wpływ na ich decyzje zakupowe. Co więcej, aż 79% specjalistów do spraw marketingu twierdzi, że udział takich twórców w działaniach marki pomógł im zwiększyć zaangażowanie klientów w ostatnich 12 miesiącach. W związku z tym coraz więcej firm z różnych segmentów decyduje się na zaangażowanie internetowych gwiazd do swoich kampanii marketingowych.
Działanie wspólnie z influencerami może zostać wykorzystane na wiele różnych sposobów. To dla wielu marek nie tylko możliwość dotarcia do nowych konsumentów, którzy są fanami esportu i gamingu, ale także dodatkowego uwiarygodnienia swojej usługi, czy też produktu. Polskim przykładem zaangażowania influencerów esportowych i gamingowych jest kampania związana z ubezpieczeniami dla graczy Gshield.gg. Do promocji włączeni zostali Piotr "Izak" Skowyrski, Damian "Nervarien" Ziaja oraz Patryk “Rojo” Rojewski, którzy jako doświadczeni gracze i streamerzy docierają do osób potencjalnie zainteresowanych ubezpieczeniem swojego wirtualnego wyposażenia, czy też sprzętu komputerowego, a dodatkowo zwiększają autentyczność produktu.
Współpraca z organizacjami esportowymi
Kolejnym sposobem na wejście marki w świat gamingu i esportu jest współpraca z organizacjami esportowymi. Może ona obejmować nie tylko ekspozycję logotypu na koszulkach meczowych, w których zawodnicy pojawiają się na turniejach, w wyniku czego marka jest dostrzegana przez dużą grupę fanów esportu. Zarówno logotyp, jak i oferta konkretnych produktów może znaleźć się w mediach społecznościowych organizacji, czy też poszczególnych zawodników. Wszystko jest kwestią kreatywności marki, bo działalność może obejmować także konkursy, produkcję angażującego contentu na potrzeby sponsora, czy też obecność na organizowanych przez niego wydarzeniach.
Przykładów nie brakuje również w Polsce. Sponsorem polskiego zespołu esportowego Izako Boars jest między innymi Sprite. Dzięki współpracy w ramach akcji #RFRSH zrealizowano na YouTube siedem odcinków z cyklu “ZOSTAĆ PRO”, który opowiada o kulisach funkcjonowania organizacji esportowych. Cała seria cieszyła się dużą popularnością. Świadczy o tym fakt, że wszystkie filmy wideo wygenerowały łącznie prawie 1,5 miliona wyświetleń na samej platformie YouTube. Kolejnym przykładem jest szeroka gama sponsorów x-kom AGO. We współpracy z polską organizacją esportową marka Łomża zorganizowała między innymi Łomża Zero Esport Tour, a posty związane z jej produktem pojawiały się w mediach społecznościowych “Jastrzębi”. Ponadto partnerami x-kom AGO są chociażby takie marki jak Orbit, czy też Puma.
Obecność na eventach esportowych i gamingowych
Jak wynika z raportu Spicy Mobile, obejmującego polskich graczy komputerowych po 15. roku, aż 42% jest w wieku 25-34 lat, natomiast 31% znajduje się w przedziale od 35. do 44. roku życia. To pokazuje, że grami komputerowymi i esportem interesują się ludzie w bardzo różnym wieku. To właśnie oni odwiedzają turnieje esportowe i eventy związane z gamingiem. Na tego typu wydarzenia przychodzi od kilku do nawet kilkuset tysięcy osób. Przykładem może być Intel Extreme Masters, podczas którego w 2019 roku do Spodka i Międzynarodowego Centrum Kongresowego w Katowicach przybyło ponad 174 tysiące odwiedzających.
Firmy mogą wykorzystać swoją obecność na wydarzeniach gamingowych i esportowych na wiele różnych sposobów. Rozdawanie praktycznych gadżetów z logotypem firmy oraz konkursy z atrakcyjnymi nagrodami to tylko dwa z wielu sposobów na to, jak na dłużej zapaść w pamięć swoim potencjalnym klientom. Najbardziej zainteresowani odwiedzający mogą na przykład przetestować sprzęt na najnowszych tytułach gier w esportowym otoczeniu.
Lokowania produktów podczas transmisji esportowych
Wyliczenia firmy Newzoo wskazują na to, że w ubiegłym roku liczba widzów esportu sięgnęła aż 454 milionów, z czego ponad połowa to osoby oglądające rozgrywki esportowe okazjonalnie. Najwięcej widzów przyciągają takie tytuły jak League of Legends, Counter-Strike: Global Offensive, czy też Dota 2. Turnieje w tych grach są obecnie transmitowane nie tylko w internecie, ale także w telewizji.
Jednym ze sposobów na efektywną współpracę w tym przypadku jest lokowanie produktu podczas transmisji esportowych z konkretnych rozgrywek. Jako przykład może posłużyć kampania KFC zrealizowana podczas polskiej transmisji ze StarLadder Major Berlin 2019, czyli najważniejszego na świecie turnieju CS:GO. W przerwach pomiędzy spotkaniami komentujący rozgrywki influencerzy - Piotr “Izak” Skowyrski oraz Paweł “Saju” Pawelczak między innymi zamawiali z KFC specjalnie przygotowany na tę okazję Kubełek Gamera 1337.
Współpraca z twórcami gier, organizacjami esportowymi, influencerami i profesjonalnymi esportowcami, a także obecność na eventach oraz obecność produktu na transmisjach to tylko pięć z wielu sposobów na współpracę różnych marek ze światem esportu i gamingu.
Ten i wiele innych tematów zostaną poruszone podczas konferencji IAB HowTo: Level up your business with Esports and Gaming, która odbędzie się 6 lutego w Centrum Konferencyjnym West Gate przy Alejach Jerozolimskich 92 w Warszawie. Gwarancją wysokiego poziomu merytorycznego wydarzenia jest starannie dobrane grono prelegentów. Wśród występujących podczas konferencji ekspertów znajdują się: Kamil Górecki z Fantasyexpo, Szymon Kubiak z devils.one, Adrian Kostrzębski z ESL, Tomek Przeździecki i Maciej Boroń z Mediacom, Jacek Jankowski z Wirtualna Polska Media, Paweł Kowalczyk z Ringier Axel Springer Polska, Łukasz Turkowski z Gameset, Krzysztof Rygiel i Karolina Kałużyńska z Monday, Arkadiusz Miegoń z Mexad Games, Natalia Skrzypek z Dentsu.
Konferencję adresujemy do przedstawicieli firm szukających nowych odbiorców, przede wszystkich marek niezwiązanych ze światem gamingu. Na wydarzenie zapraszamy marketerów szukających inspiracji i rozwoju, a także wszystkich odpowiedzialnych za organizację eventów i współpracę z influencerami. Świat gamingu i e-sportu to wciąż ogromne pole do marketingowego działania.