CeBIT 2014
• Wspieranie rynku ICT przez Państwo Polskie
W celu promocji i rozwoju polskiej branży ICT Ministerstwo Gospodarki w 2012 roku uruchomiło w ramach branżowych programów promocji również program dla branży IT/ICT. Program realizowany będzie do 31 marca 2015 roku, a działania promocyjne organizowane są na terenie Polski, Niemiec, Norwegii, Szwecji, Hiszpanii, Brazylii, Japonii i Stanów Zjednoczonych. Celem programu promocji jest wykreowanie nowych, silnych polskich marek, które będą rozpoznawane na świecie i kojarzone z Polską.
Przedsiębiorcy zakwalifikowani do programu będą mają okazję przez trzy kolejne lata brać udział w targach branżowych „IT Innovations Expo” w szwedzkim Göteborgu, „Mobile World Congress” w Barcelonie, „Futurecom” w Sao Paolo w Brazylii i „Japan IT Week” w Tokio, czy w hanowerskich targach „CeBIT”.
Beneficjenci programu w trzech kolejnych latach biorą udział w dwudniowych seminariach dla przedsiębiorców z branży IT/ICT na temat prowadzenia działalności gospodarczej na rynkach zagranicznych. W ramach programu organizowane są misje gospodarcze do Stanów Zjednoczonych, Brazylii, Japonii, Niemiec, Norwegii i Hiszpanii w celu nawiązania relacji z potencjalnymi partnerami biznesowymi i zdobycia w ramach specjalnie zorganizowanego seminarium wiedzy na temat specyfiki rynku IT/ICT danego kraju.
Jednak działania Ministerstwa Gospodarki w obszarze ICT to nie tylko programy operacyjne. W 2013 roku udało nam się uzyskać tytuł Partnera Strategicznego targów CeBIT co pozwoliło na skuteczną promocję polskich firm branży ICT ale również Polski jako silnego i wiarygodnego partnera. Międzynarodowe targi CeBIT w unikalny sposób łączą konferencje, wystawy, wykłady światowych guru ICT, wydarzenia korporacyjne i rozmowy w kuluarach. Natomiast kraj partnerski ma niepowtarzalną możliwość zaprezentowania szerokiemu gronu odbiorców nie tylko osiągnięcia sektora teleinformatycznego, ale również kulturę danego kraju.
Targi CeBIT to największe targi teleinformatyczne na świecie a Niemcy są naszym największym partnerem gospodarczym. Nasz przemysł w tym ICT jest silnie związany z zapotrzebowaniem na podzespoły w wielu branżach.
Sektor ICT jest jednym z najbardziej innowacyjnych i ma obecnie bardzo duży wpływ na operacje i efektywność w innych sektorach gospodarki. Mobilność silnie wpływa na to jak się komunikujemy i jak robimy biznes. Handel elektroniczny dynamicznie się rozwija w Polsce notując dwucyfrowy wzrost rok do roku i zaczyna dominować w niektórych branżach. W skrócie - polski sektor ICT to 4% PKB, 6% eksportu, 3% miejsc pracy i 2÷3% populacji firm w Polsce. Zależy nam na tym aby podwoić nakłady na badania i rozwój do 2020 do poziomu 1,7% PKB równoważąc jednak nakłady prywatne i publiczne oraz zacieśniając współpracę nauki z biznesem.
• Plany na najbliższe lata
Rozwój wysokich technologii sektora ICT jest szansą na rozwój gospodarki, unowocześnienie przemysły, zwiększenie efektywności i produktywności oraz oferowanie naszych produktów i usług na całym świecie. Na szczególne zainteresowanie i wsparcie ekspansji polskiego sektor ICT zasługują kraje rozwijające się gdzie polskie produkty i usługi mogą konkurować ceną, jakością i nowoczesnością rozwiązań. Programy promocji wymagają dostosowania do zróżnicowania oraz szerokiej gamy produktów i usług ICT polskich firm tak, aby odpowiedzieć na realne zapotrzebowanie na wsparcie promocyjne ze strony przedsiębiorców.
W kolejnych latach Ministerstwo Gospodarki planuje rozszerzyć ekspansję polskich firm, m.in. poprzez aktywną promocję branży oraz zwiększenie udziału polskich firm w imprezach targowych takich jak Mobile World Congress w Barcelonie gdzie tworzy się polityka i technologia globalnego rynku mobilnego. Budowanie silnej marki opiera się na nawiązywaniu trwałych relacji biznesowych i gospodarczych. Jeżeli chcemy zbudować polską Nokię albo Skype to nie możemy się ograniczać do popytu na rynku lokalnym. W szczególności w sektorze ICT znaczenie mają szybko zmieniające się trendy globalne.
W ramach wsparcia dla polskich firm zainteresowanych rynkiem amerykańskim Wydział Promocji Handlu i Inwestycji przy Ambasadzie RP w Waszyngtonie D.C. (WPHI), we współpracy z akceleratorem US Market Access Center (US MAC), w styczniu 2013 r. uruchomił biuro w Dolinie Krzemowej.
Oferta biura akceleracyjnego WPHI w Dolinie Krzemowej to m.in:
• Udostępnienie powierzchni biurowej
• Usługi doradcze i szkoleniowe skierowane do firm
• Pomoc w nawiązywaniu kontaktów biznesowych
• Wsparcie polskich misji gospodarczych oraz branżowych programów promocji eksportu
• Prace analityczne
• Promocja polskiej gospodarki
Polski Most Krzemowy jest projektem realizowanym przez PARP, który ma na celu wsparcie polskich firm z branż nowych technologii w ekspansji na rynek Stanów Zjednoczonych Ameryki. Wsparcie szkoleniowe, mentoringowe i organizacyjne w ramach projektu udzielane jest przedsiębiorcom w formie pomocy de minimis. Projekt ma na celu wsparcie polskich firm z branż nowych technologii w ekspansji na rynek Stanów Zjednoczonych Ameryki i tym samym przyspieszenie ich rozwoju (akcelerację).
Duże możliwości finansowania na badania i rozwój również dla sektora ICT zostały zapisane w programie operacyjnym innowacyjny rozwój (POIR). W programie alokowano 8 mld euro w tym m.in. na zwiększenie potencjału przedsiębiorstw do prowadzenia dzielności innowacyjnej oraz wzrost umiędzynarodowienia dzielności przedsiębiorstw. Celem interwencji realizowanej w PO IR jest zwiększenie dostępności rynku kapitałowego dla MŚP, realizujących innowacyjne projekty o dużym potencjale rynkowym. Przewiduje się wsparcie inkubacji firm opartych na innowacyjnych pomysłach oraz podejmowanie działań stymulujących aktywność inwestorów prywatnych w obszarze B+R+I.
Dzięki interwencji ukierunkowanej na rozwój rynku kapitałowego możliwe będzie stymulowanie ekspansji innowacyjnych firm. Rozwój gospodarczy w Polsce w coraz większym stopniu odbywa się z wykorzystaniem technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT). Sektor ten odgrywa coraz większą rolę w strukturze PKB Polski oraz wpływa na profil eksportu. Spodziewany jest wzrost znaczenia tej branży w kolejnych latach, dlatego też zwiększenie wykorzystania ICT w przedsiębiorstwach oraz budowanie warunków dla rozwoju e-gospodarki w Polsce jest istotnym efektem realizacji PO IR.
Na duże uznanie zasługują osiągnięcia polskich programistów i ich sukcesy w wielu międzynarodowych konkursach programistycznych. Polska rozpoznawana jest, jako źródło wysokiej klasy specjalistów i kapitału ludzkiego o wysokim potencjale. Dlatego niezbędne jest wzmocnienie powiązań nauki z biznesem w celu przyspieszenia komercjalizacji pomysłów. Niż demograficzny oraz rosnące zapotrzebowanie na specjalistów ICT skłania nas również do spojrzenia z nowej perspektyw na system kształcenia i odpowiedź na zapotrzebowanie przemysłu. Kierunki zamawiane są jednym z elementów ukierunkowanej edukacji. Zawody związane z ICT są dobrze opłacane. Połączenie relatywnie niskich wynagrodzeń i rosnącej wydajności pracy przyciąga do Polski kolejne firm, które lokalizują u nas swoje centra usług wspólnych oraz ośrodki badawczo rozwojowe. Strefy ekonomiczne oraz dobra lokalizacja Polski przyciąga inwestorów, którzy lokują w Polsce swoje centra produkcyjne i dystrybucyjne na cała Europę oraz rynki wschodnie. Pokazuje to jak ważne są dla nas dalsze inwestycje w infrastrukturę, aby utrzymać naszą pozycję.