Youtuber, który w ciągu jednej nocy otwiera sieć restauracji liczącą 300 lokali. Gwiazda Instagrama, która sprzedaje swoją markę kosmetyków za 340 milionów dolarów. Niektórzy z czołowych twórców są teraz kimś więcej niż tylko influencerami trzymającymi produkty innych firm przed kamerą w ramach umów reklamowych. Stali się założycielami, przedsiębiorcami i właścicielami marek sygnowanych własnym imieniem, stąd coraz głośniej o tak zwanej "gospodarce twórców". Spójrzmy na najciekawsze owoce nowego pokolenia przedsiębiorców.
"Właśnie otworzyłem 300 restauracji w całym kraju" - napisał MrBeast na Twitterze 19 grudnia 2020 roku. "Po prostu wejdź na swoją ulubioną aplikację dostawczą i zamów MrBeast Burger!". 22-latek jest jednym z największych Youtuberów na świecie. To społeczność fanów umożliwiła mu otwarcie własnej sieci restauracji z 300 lokalizacjami "MrBeast Burger" praktycznie z dnia na dzień. To właśnie przez takie akcje jego kanał notuje najwyższy "watchtime" - wyjaśnia w wywiadzie menedżer chłopaka Reed Duchscher.
Przyzwyczailiśmy się do spektakularnych przedsięwzięć zza oceanu, ale i na krajowym podwórku dzieje się całkiem sporo.
Polscy Youtuberzy zainspirowani zagranicznym twórcą Loganem Paulem, tworzą swoje ekipy, domy i teamy złożone z przeróżnych twórców internetowych. Dzięki temu poprzez działanie w grupie potrafią przyciągać coraz szerszą publikę. Większa ilość członków pozytywnie wpływa na wspomniany wcześniej watchtime, ponieważ nastolatkowie przywiązują się do konkretnego charakteru ekipowicza, zwiększając tym samym zaangażowanie widzów.
Jak tworzenie zwartych grup nagrywających challenge i vlogi ma się do biznesu? Topowi polscy influencerzy przyciągają widownię liczące ponad 4 mln subskrybentów oraz generują miliony wyświetleń miesięcznie! Młodzi twórcy przetwarzają następnie swoje zasięgi na gotówkę. Jedni współpracując reklamowo z największymi korporacjami, drudzy podejmują się „challengu’ założenia własnego przedsiębiorstwa. Jako przykład przytoczmy dwójkę najbardziej rozpoznawalnych ekip polskiego Youtuba. Ekipę Karola „Friza” Wiśniewskiego, który planuje zadebiutować na giełdzie w postaci spółki akcyjnej EKIPA, której biznes swoimi mackami obejmuje zarówno tworzenie odzieży, gier video jak i usług doradczych. Podobne działania podjął Stuart Burton znany jako „Stuu”. Tworzy on obecnie kolejną odsłonę Teamu X, gdzie grupa influencerów podejmuje się karkołomnego wyzwania - nagrywania materiałów codziennie. Dywersyfikacja nie jest jednak obca Stuu, działa on też w branży meblarskiej, gdzie współtworzy markę Alphadesk, która zajmuje się produkcją biurek dla profesjonalnych graczy i informatyków.
Świat Youtuberów i ich biznesów coraz bardziej się rozrasta, a nadążanie za nim jest dla wielu ludzi równorzędne z codziennym śledzeniem wyników sportowych czy giełdowych. Miejmy jednak nadzieję, że „gospodarka twórców” oprócz korzyści materialnych dla ich założycieli będzie także tworzyć wartość dodaną dla gospodarki, dzięki czemu usłyszymy jeszcze wiele pozytywów o naszych polskich influencerach!