Siła polskiej gospodarki tkwi w regionach. W ostatnich latach coraz więcej naszych firm nie tylko wzmacnia swoją pozycję na krajowym rynku, ale z powodzeniem podbija rynki zagraniczne. Miarą sukcesu polskiego rynku są właśnie kariery rodzimych przedsiębiorstw, które przez lata, cierpliwie i konsekwentnie, krok po kroku budowały swoją pozycję. Fundacja „Teraz Polska” ten sukces zauważa i docenia.
W maju br., podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego po raz pierwszy w swojej historii nagrodziła polskie firmy niezależnie od swojego flagowego konkursu „Teraz Polska”. Wyróżniono m.in. Fakro, Ursus, Selenę, Newag, Maspex i Polpharmę. Otrzymały one tytuł „Promotor Polskiej Gospodarki”. Wszystkie one bowiem swoimi sukcesami przyczyniają się do budowania Marki Polska w kraju i na świecie. Jednocześnie tytułem „Promotor Polski” uhonorowano osobistości, które są świetnymi ambasadorami Marki Polska. W Katowicach otrzymali je: wybitny kardiochirurg prof. Marian Zembala, organizator katowickiego kongresu Wojciech Kuśpik oraz muzyk Marcin Wyrostek.
Już wtedy zapowiedziałem, że to początek większej akcji, a podobne wyróżnienia będą przyznawane także w innych regionach. I oto słowa dotrzymaliśmy. W ostatni czwartek, 28 września, tytuły „Promotora Polskiej Gospodarki” i „Promotora Polski” wręczono podczas Wschodniego Kongresu Gospodarczego w Białymstoku. Nad organizowanym przez nas wydarzeniem patronat objęła Telewizja Polska, za co serdecznie dziękuję.
A oto lista laureatów. Tytuł „Promotor Polski” uzyskali:
• Grażyna Dworakowska - dyrektor Białostockiego Ośrodka Kultury. Organizatorka Festiwalu „Wschód Kultury/Inny Wymiar”, prezentującego bogactwo wielokulturowości Podlasia, a w szczególności Białegostoku. Promuje ideę dialogu i tolerancji w mieście zróżnicowanym kulturowo;
• Witold Karczewski – prezes Izby Przemysłowo-Handlowej w Białymstoku, wiceprezes Krajowej Izby Gospodarczej. Zajmuje się integracją lokalnego biznesu, promowaniem przedsiębiorczości, doradztwem prawnym i podatkowym, mediacjami gospodarczymi;
• Krzysztof Pruszyński - twórca marki Blachy Pruszyński, największego krajowego wytwórcy stalowych pokryć dachów i elewacji, znanej zarówno w krajach Europy Wschodniej, jak i Zachodniej. Obecnie rozwija sprzedaż do tak odległych regionów jak Ameryka Południowa czy Afryka;
• Andrzej Szumowski - prezes Stowarzyszenia Polska Wódka. Od blisko 25 lat związany z promocją Polski oraz polskiej marki. Wielki propagator polskiej wódki, od lat przekonujący, że polską wódką powinniśmy się chwalić i być z niej dumni. Dyrektor i „główny architekt” powstającego Muzeum Polskiej Wódki.
Cztery podlaskie firmy zdobyły tytuł „Promotor Polskiej Gospodarki”. Są to:
• ChM Sp. z o.o. - znany i ceniony na całym świecie producent specjalistycznych implantów i narzędzi dla ortopedii i traumatologii;
• Spółdzielnia Mleczarska MLEKOVITA - największy producent i eksporter nabiału w Europie Środkowo-Wschodniej, firma o ustalonej renomie na świecie i najcenniejsza marka w polskiej branży mleczarskiej;
• Suempol Sp. z o.o. - jeden z największych producentów łososia wędzonego w Polsce i Europie;
• MAD Bicycles – start-up produkujący rowery z duszą, „szyte na miarę, po które ustawiają się kolejki chętnych z całego świata, m.in. z Holandii, Niemiec, USA, RPA, Chile i Indonezji.
Nie ma wątpliwości, że wszystkie te firmy są renomowanymi, sprawdzonymi markami, a co najważniejsze – są markami wiarygodnymi. A ich wiarygodność wprost buduje zaufanie do polskiego rynku i Marki Polska. I jest oczywiście wielką szansą, by na tym zaufaniu kapitał zbudowały inne polskie firmy, które chcą i potrafią inwestować w rozwój.