W sytuacji, kiedy to firmy poszukują pracowników, bycie godnym zaufania pracodawcą to wielki atut. Godnym zaufania, czyli nie tylko rzetelnym, ale również racjonalnie patrzącym na rozwój firmy. Elementem tego racjonalizmu jest inwestowanie w pracowników. Warto przecież zatrudniać najlepszych. A żeby ci dobrzy stali się najlepszymi, muszą mieć ku temu odpowiednie warunki. Konkurs „Pracodawca Godny Zaufania” wyłania właśnie takie firmy. Ostatniego dnia stycznia kapituła wyłoniła laureatów.
Na razie lista wyłonionych jest tajemnicą. Poznamy ją podczas wręczenia nagród 28 lutego.
Pisałem już o konkursie, relacjonując jego kolejne edycje. Przypomnę tylko pokrótce, że Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska” wraz z Krajową Izbą Gospodarczą jest twórcą tej inicjatywy. A w kapitule nie brak znanych i cenionych instytucji. Tworzą ją, prócz organizatorów konkursu, Instytut Staszica, Instytut Biznesu, Instytut Libertatis, Stowarzyszenie Integracja i Współpraca (organizator Forum Gospodarczego w Toruniu), Centrum im. Adama Smitha, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Szkoła Głowna Handlowa, Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania w Warszawie oraz Związek Przedsiębiorców i Pracodawców i Warsaw Enterprise Institute.
W poprzednich latach organizatorzy wskazywali trzy branże, w ramach których oceniano działania największych firm. Ta formuła stała się nieaktualna, ponieważ działania z zakresu polityki pracowniczej stały się normą nie tylko wśród liderów rynku, lecz również w gronie mniejszych przedsiębiorstw. Dlatego postanowiono w tym roku oceniać najciekawsze inicjatywy w obrębie poszczególnych kategorii. Ocenie poddane zostały więc programy stażowe, wolontariat, motywacja, edukacja, zdrowie, bezpieczeństwo oraz firma przyjazna niepełnosprawnym. Mogę uchylić rąbka tajemnicy. Rywalizacja była zacięta, bo zgłoszone rozwiązania były w większości ciekawe i oryginalne.
O czym to świadczy? Ano o tym, że Polacy nauczyli się prowadzić biznes z głową. I (wiem, brzmi to bezdusznie i materialistycznie) wiedzą, że inwestuje się nie tylko w dobra trwałe, w wizerunek, ale też w pracowników. Z jednej strony proponując im atrakcyjne rozwiązania socjalne, z drugiej – roztaczając ciekawe perspektywy zdobycia dodatkowych kwalifikacji. W HR, podobnie jak w CSR, wydać pieniądze jest łatwo, zwłaszcza wtedy, gdy firma dobrze prosperuje. Ale wymyślić i wdrożyć dobry projekt to już prawdziwa sztuka.
„Pracodawca Godny Zaufania” to konkurs jedyny w swoim rodzaju, ale bez zastrzeżonych praw autorskich. W imieniu organizatorów oświadczam, że nie tylko pozwalamy, lecz wręcz zachęcamy, by naszą inicjatywę kopiować na poziomie lokalnym, regionalnym, branżowym… Bowiem idea, która przyświeca inicjatywie KIG i „Teraz Polska”, to zachęcenie do kreowania rozwiązań dobrych dla pracowników bez względu na wielkość firmy i branżę, w której działa.