Świadomość o charakterze percepcyjnym jest pojęciem chętniej akceptowalnym przez nawet bardzo sceptycznych badaczy, oczywiście przy założeniu, że zwierzęta przejawiają niekiedy zdolność tego typu (Lloyd, 1989; Shettleworth, 1998), w przeciwieństwie do drugiego rodzaju świadomości związanej z identyfikowaniem siebie jako jednostki i percepowaniem swych wewnętrznych stanów - świadomości introspekcyjnej. Ten rodzaj świadomości często jest uważany za zdolność, która cechuje wyłącznie nasz gatunek. Problem polega jednak na tym, że jeśli uznamy, że przynajmniej niektóre gatunki posiadają świadomość percepcyjną, to konsekwencją tego jest postawienie pytania jaki zakres przedmiotów i zdarzeń mogą one świadomie postrzegać? Tym samym zupełnie niepostrzeżenie możemy stanąć na cienkiej granicy między świadomością percepcyjną a introspekcyjną. Jeśli świadomość percepcyjna obejmuje nie tylko działania organizmu, ale i ciało, to dochodzimy do pytań, które Griffin (2003) definiuje jako stany pośrednie.
Mimo upływu czasu i wielu badań z wykorzystaniem „testu lustra”, tylko nieliczne zwierzęta można uważać za członków ekskluzywnego klubu rozpoznających swe odbicie w zwierciadle. Są to: szympansy, orangutany (Hauser, Miller, Liu i Gupta, 2001), delfiny (Marten i Psarakos, 1995), papugi żako (Pepperberg, Garcia, Jackson i Marconi, 1995) czy sroki.
Warto zaznaczyć, że w przypadku badań z delfinami butlonosymi (Tursiops truncatus) używano zmodyfikowanej wersji testu, wyświetlając na podwodnym ekranie albo obraz „na żywo”, albo nagrany wcześniej film. Oglądające się na ekranach telewizorów delfiny otwierały pyski i ustawiały się w specyficznych pozach, rytmicznie się kiwając oraz przyglądając się znacznikom podczas gdy ich zachowanie w sytuacji retransmisji było zgoła odmienne – typowe dla społecznych gestów interakcji z drugim osobnikiem (Herman, Abichandani, Elhajj, Herman, Sanchez i Pack, 1999).
