O autorze
Jestem instruktorem sportu ze specjalnością fitness. Ukończyłam studia magisterskie o specjalności edukacja zdrowotna i terapia pedagogiczna. Z przyjemnością uczestniczyłam też w szkoleniu: medyczny trener personalny oraz innych tematycznych (sportowych, prozdrowotnych) kursach i wydarzeniach, na których poszerzałam swoją wiedzę. W ten czy inny sposób pracuję z ludźmi od 2007 roku.

Uważam, że wszystko, co robimy, powinno wynikać z pasji. Wówczas daje nam to prawdziwą satysfakcję. Właśnie wtedy mamy ochotę, by robić to dobrze. Zauważyłam również, że osoby przejawiające różne formy aktywności ruchowej i wytrwale rozwijające swoje umiejętności, stają się częścią swego rodzaju kultury, która wpływa na ich życie. Dziedzina fitness gromadzi ludzi energicznych, konsekwentnych, ambitnych i lubiących muzykę. Takie osoby zostają na sali na lata. Z czasem mamy też ochotę wiedzieć więcej, a fitness jest naprawdę bardzo ciekawą dziedziną, którą rządzą określone zasady. Cały czas ulega również rozwojowi. To, co wiem, jest połączeniem wiedzy teoretycznej oraz doświadczenia praktycznego jako klientka oraz instruktor prowadzący zajęcia w zakresie aktywności ruchowej. Dużym szacunkiem darzę również słowa innych instruktorów, których cenię. Jeśli coś naprawdę kochamy, każdy ruch w kierunku rozwoju jest słuszny. Z tą myślą piszę i tutaj.

W razie pytań bądź sugestii, co do podejmowanych przeze mnie tematów, proszę o kontakt na adres e-mail: fitness.mpiestrzynska@gmail.com

Trening funkcjonalny

Trening funkcjonalny przynosi korzyści zarówno sportowcom, jak i początkującym czy osobom starszym
Trening funkcjonalny przynosi korzyści zarówno sportowcom, jak i początkującym czy osobom starszym https://www.flickr.com/photos/stoermchen/
Wpływ kondycji zdrowotnej na samopoczucie jest prawdą ogólnie znaną i przyjętą. „Nikt się nie dowie jako smakujesz aż się zepsujesz” (J. Kochanowski). Moda na dbanie o zdrowie jest pozytywnym zjawiskiem społecznym, które przyczynia się do poprawy jakości życia wielu ludzi – wielu z nas. Fitness rozumiany jako styl życia wpływa na tę sferę wielopłaszczyznowo. Z kolei wśród różnych rodzajów aktywności trening funkcjonalny to taki, którego rzeczywiste efekty zabieramy ze sobą do domu, do pracy czy na wakacje. Jest on ważny, gdyż daje zdrowie w codziennych sytuacjach. Aktywność polecana osobom praktycznym, które lubią sensowne działania.


Istota treningu

Trening funkcjonalny ma swoje korzenie w rehabilitacji. Natomiast jego adresatami mogą być wszyscy chętni. Ma on bowiem - poprzez imitowanie ruchów wykonywanych w życiu codziennym - uwolnić lub zapobiec potencjalnym bólom i wadom postawy, które mogłyby przeszkodzić w efektywnym wypełnianiu zadań o charakterze motorycznym. Poprawie ulega jakość ruchu. Celami są zarówno niwelowanie, jak i profilaktyka. Zestaw ćwiczeń powinien być dostosowany do potrzeb danej osoby. Zaletą jest więc indywidualny charakter. Trening taki nastawiony jest na korektę i kompensację konkretnych niedoskonałości oraz ukierunkowany na progres celujący w osiągnięcie prawidłowej postawy.

Dobór ćwiczeń

Podczas zajęć wykonywać będziemy ćwiczenia wielostawowe, wielopłaszczyznowe, a także proprioceptywne (dotyczą zmysłu orientacji ułożenia części własnego ciała). Oznacza to ruchy złożone, angażujące różne (liczne) partie ciała. Nastawione są również na zdobywanie swobody w sprawnym ich wykonywaniu oraz pomagają w utrzymywaniu właściwej równowagi i stabilizacji.

Pracuje możliwie dużo mięśni szkieletowych. Zaangażowane są wszystkie włókna mięśniowe. Tak, by korzyści odnosiło całe ciało - w tym mięśnie głębokie. Pozwala to na wzmocnienie, poprawę gęstości, napięcia oraz wyglądu wymienionych struktur. Dodatkowo uczestnicy mogą nauczyć się prawidłowego oddechu, nabierają lepszej koordynacji ruchowej a także minimalizują ryzyko wystąpienia kontuzji. Trening stara się równoważyć siły centralnego gorsetu mięśniowego działającego na kręgosłup.


Wykorzystywany jest tu sprzęt: hantle, piłki (fitball), Bosu, trampoliny, taśmy, piłki lekarskie, liny TRX, Flexi-Bar, Kettlebell, Ovoball, worki z piaskiem itp. Ćwiczenia są różnorodne, co zapobiega wystąpieniu znudzenia. Przeciwnie, ma wzbudzić ciekawość oraz potencjał ćwiczącego.

Doskonalenie aktu ruchowego

Trening funkcjonalny zalecany jest jego uczestnikom minimum 2 razy w tygodniu. Systematyka i regularność pozwolą nabrać wprawy oraz wpłyną na wytworzenie właściwych odruchów związanych z motoryką, wykonywaniem konkretnych czynności. Ostatecznie osoby regularnie odbywające trening funkcjonalny lepiej znoszą wielogodzinną, siedzącą pracę za biurkiem czy podróż za kierownicą auta. Łatwiej im podnosić, przekładać i przenosić ciężkie przedmioty, wieszać firanki, robić zakupy, sprzątać, pielić grządki czy wytrzymać seans w kinie (który w cale nie tak łatwo wysiedzieć, kiedy występują problemy z kręgosłupem) i wiele innych. Są to ćwiczenia, z których mogą skorzystać osoby starsze. Praktykują je również sportowcy. Każdy może ćwiczyć na swoim poziomie, ale w obszarze tej samej idei: poruszać się, by żyć.

Magda Piestrzyńska
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
dadHERO 0 0Prawie półtora miliona złotych na polską planszówkę. Skąd ten sukces gry "Beyond Humanity:Colonies"?
JANDA 0 0Kremy z kolagenem: nie bierz pierwszego lepszego. To skomplikowany składnik
WYWIAD 0 0Dlaczego faceci nie chcą seksu. Seksuolożka wylicza powody i radzi, jak to zmienić
0 0Słynna fabryka ogłasza zwolnienia grupowe. Miśnieńska porcelana walczy o przetrwanie
O TYM SIĘ MÓWI 0 0"Maska opadła". PiS szuka pieniędzy na swoje obietnice. Oto gdzie wszyscy za nie zapłacimy
0 0Zdrojewski "chlapnął" o jedno zdanie za dużo. PO odcięła się od jego słów