Koalicyjne tarcia między PO a PSL o strefy wpływów i zwykła biurokracja rozsadzają zagraniczną promocję polskiej gospodarki, konsulat w Szanghaju przyjmuje Polaków w 30 stopniowym upale, a Pan ambasador tańczy.

REKLAMA
W nawiązaniu do dwóch artykułów z ostatnich dni dotyczących działalności polskich placówek dyplomatycznych:
logo
Nigeria Internet

1) Wyborcza.biz poruszyła temat toczącej się od kilku lat dyskusji na temat wsparcia dla polskich przedsiębiorców, a raczej jego braku, ze strony tzw. Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji Ambasad i Konsulatów RP (WPHI)
Wydziały Promocji Handlu i Inwestycji Ambasad i Konsulatów RP (WPHI) zostały utworzone w celu wsparcia polskich firm, w szczególności małych i średnich przedsiębiorstw w procesie ich internacjonalizacji. Misją WPHI jest udzielanie pomocy polskim firmom, ale także udzielenie wsparcia firmom zagranicznym, zainteresowanych importem polskich towarów i usług, jak również inwestycjami w naszym kraju. Źródło: http://polska.trade.gov.pl/pl
Latarnik w jednym z komentarzy do artykułu podsumowuje: "( Latarnik ) Ogólna teza artykułu jest prawdziwa - promocja gospodarcza za granicą praktycznie nie istnieje, a konflikt między MSZ a MG jest chyba najważniejszą tego przyczyną.
Ale denerwuje mnie wrzucanie do artykułu banalnych, a czasami nieprawdziwych stwierdzeń. WPHI nie jest żadnym folwarkiem dla ludzi z PSL. Na placówki tam nikt nie chce jeździć! Właśnie ze względu na beznadziejną atmosferę pracy i brak sensownych narzędzi czy umocowań prawnych. W konsekwencji niewiele można zdziałać, rozbijając się cały czas o zachowawczych (żeby nie użyć mocniejszego słowa) przełożonych w kraju. (...)
Według mnie naszym ambasadorom należy organizować (tu chyba rola MSZ, ale może WPHI/MG?) regularne spotkania z przedsiębiorcami, żeby nie zapominali na czym polega działalność gospodarcza (na podejmowaniu ryzyka gospodarczego) i jaką mentalność mają przedsiębiorcy (chcą działać, a dla niektórych przeciwności na rynku to obietnica wyższego zysku)." Źródło: http://wyborcza.biz
WPHI ma ważną rolę do odegrania zwłaszcza w dzisiejszych, kryzysowych czasach, gdy polscy eksporterzy chcą sprzedawać swoje produkty coraz dalej, poza podupadającą Europę.

2) historia zakończenia polskiego roku szkolnego w Konsulacie w Szanghaju opisana na Chiny24.com:
logo
Ambasadro RP tańczy Internet