1. Weekend - Ona Tańczy Dla Mnie (98,7 mln)
To najchętniej oglądany polski teledysk wszech czasów. Fraza „Ona tu jest i tańczy dla mnie” będzie nas wszystkich prześladować do końca życia… Czekamy na pierwsze sto milionów!
Można się zdziwić nową odsłoną legendarnego zespołu Piersi bez Pawła Kukiza, ale faktem jest, że Polacy uwielbiają muzykę biesiadną. W zestawieniu jest także utwór „Brać” Donatana, Cleo i grupy Enej, również w biesiadnej stylistyce, z tekstem wprost odnoszącym się do tego, czym Polacy na tle innych narodów się wyróżniają. Ta tematyka i stylistyka trafiła do młodego pokolenia. Polsko, czyli przaśnie – biesiada, wódka, a muzyka towarzysząca jako współczesny polski folklor (pewnie miastowi wolą wino zamiast wódki...).
Raper Grubson był nominowany do Fryderyków za płytę „Holizm”, był także na 1 miejscu oficjalnej polskiej listy sprzedaży albumów OLIS z poprzednim albumem i to wszystko bez obecności w mainstreamie. Pewnie większość nawet nie słyszała tego utworu.
Kolejny szlagier, wokół którego powstała cała ideologia polskości - „nasze kobiety” kontra europejskie kobiety z brodą albo bez brody, ale w burkach. Myślę, że Donatan trafił w moment, w którym zmieniał się paradygmat tożsamościowy, który teraz określa polskość w kontrze do odmiennej kulturowo Europy z uchodźcami. Uważam, że profesor Maria Janion ze swoją „Niesamowita słowiańszczyzną” stanowi świetne uzupełnienie tej refleksji, jaką wyzwolił Donatan swoimi płytami adresowanymi do młodych ludzi. Dodać warto, że Cleo na Facebooku lajkuje milion trzysta tysięcy fanów, Dodę tylko czterysta pięćdziesiąt tysięcy…
Ten zespół to fenomen. Rodzinna firma z hitami, o jakich pomarzyć może każdy uczestnik przeciętnego talent show. Każdy ich teledysk to ogromny hit, ich drugi najpopularniejszy utwór na YT to „Miód malina” (miejsce 16), za chwilę dobije pewnie do 50 milionów odsłon. Znacie w ogóle zespół Mig?
Mielno czy Władysławowo – ta piosenka wyskakiwała z każdej budy z kebabem rok temu. Agata Młynarska miała rację, że to stolice wakacyjnej tandety, ale w starciu z masowym odbiorcą skocznych, wesołych i trochę „pikantnych” (bo wiadomo, że Ruda jest obiektem seksualnym) piosenek prezenterka nie ma szans, więc wylał się na nią hejt. Wyrażając swoją opinię o Polakach na wakacjach, naraziła się "Januszom i Grażynom" (nie chcę obrażać nikogo, to już znana wszystkim "figura retoryczna", dlatego się nią posługuję), którym wmawia się kompleksy "wielkopańskich" Europejczykówi. A oni nie chcą już mieć kompleksów - po roku ciężkiej pracy, drożyzny w sklepach, ratach kredytu do spłaty i oszczędzania, chcą fajnie wypocząć nad polskim morzem. I domagają się „Rudej” w budach z kebabem. Słuszne!
Kolejny raper ze swoim pierwszym radiowym hitem, ale 99% czytelników Natemat nawet nie wie, jak wygląda. Autor platynowej płyty za poprzedni album „Piątek 13-go” wydanej w 2014, a jego ostatni album zadebiutował na liście przebojów Olis dopiero 14 miejscu, co znów pokazuje, że odbiorcy takiej muzyki nie kupują płyt.
Akcent to klasyk disco polo. Zespół, który zaorał chyba wszystkie polskie wesela – te prawdziwe (młodzi się zwykle tłumaczą z disco polo, że robią to „dla rodziny”). Nawet pionierzy gatunku dobrze odnajdują się na YouTube.
Następna „Ruda”, moim zdaniem to lepszy utwór od „Ruda Tańczy Jak Szalona”, bo nagrany dla beki, będący pastiszem disco polo, co widać także w pseudonimach artystycznych wykonawców. Pastisz czy nie, nóżka sama się kiwa. Plus odwieczne seksistowskie pytanie, czy Ruda jest naprawdę ruda… Ale Polacy naprawdę lubią ten utwór.
Raper, o którym nawet Wikipedia wie mało, ale – jak widać po liczbie odtworzeń – prosty i szczery przekaz ma dla odbiorców ma ogromne znaczenie. Tematyka piosenki nawet trochę podobna do przesłania w hicie Grubsona, choć tu pojawiają się wątki społeczne i polityczne (Polska jako zły kraj do życia). K2 ma rację, a „memento mori” w połączeniu z „carpe diem” przypomina milionom fanów o czymś ważnym.
12. Łobuzy - Ona Czuje We Mnie Piniądz (47,5 mln)
13. Donatan & Cleo & Enej - Brać (44,8 mln)
14. Sarsa - Naucz Mnie (44,7 mln)
15. Piękni i Młodzi - Niewiara (31,4 mln + 13 mln = 44,4 mln)
16. Mig - Miód Malina (44,1 mln)
17. Bednarek - Cisza (43,9 mln)
18. Piękni i Młodzi - Ona Jest Taka Cudowna (40,6 mln)
19. After Party - Tylko Ona Jedyna (40,3 mln)
20. Masters - Żono Moja (39,8 mln)
Disco polo przemieszane z hip hopem, który jest drugim najczęściej odtwarzanym gatunkiem muzycznym w tym serwisie. Co więcej – hip hop również nie jest obecny w mainstreamie, może za wyjątkiem jego mało ambitnej odmiany nazywanej 'hip hop polo", do której nie przyznają się poważni raperzy. W mainstreamie królują Margaret, Sylwia Grzeszczak, Natalia Nykiel, Jula czy Dawid Podsiadło, a więc artyści rozpoznawalni z okładek, reklam, radia, zapraszani co chwilę do programów telewizyjnych i goszczący regularnie na portalach plotkarskich. Edyta Górniak czy Doda – ulubienice tabloidów – mogą pomarzyć o takich wynikach „oglądalności”.
Powielają głównie te piosenki, które są puszczane w radiu i w telewizjach muzycznych. Przy czym należy pamiętać, że płyty kupują ludzie, którzy mają na to pieniądze oraz którzy nie będą nielegalnie pobierać albumów, bo uważają, ze jest to okradanie artysty. Dlatego w Polsce na 1 miejscu sprzedaży płyt ląduje np. Piasek, bo ma fanki, które kupią album. Ale artyści już nie potrzebują wydawać tradycyjnych albumów, muzykę mogą sprzedawać w sieci, zarabiają i tak na koncertach.
Dorosłych zapraszam na mój fanpejdż poświęcony młodzieżowej popkulturze: Zakaz wstępu! - o nastoletnim świecie, do którego dorośli nie mają wstępu.