Od początku ubiegłego roku premier David Cameron zapowiadał, że będzie "przykręcał śrubę imigrantom, w tym Polakom". Zareagowaliśmy natychmiast – ja skierowałem w tej sprawie pytania do Komisji Europejskiej i uzyskałem odpowiedź, która dawała wszelkie możliwości polskiemu rządowi do kontynuowania procedur prawnych przed instytucjami europejskimi. Nie zrobiono nic.
Dzisiejsze pogróżki Donalda Tuska, że będzie wetował zmianę europejskiego prawa są śmieszne. Cameron chce tworzyć fakty dokonane w Wielkiej Brytanii, które mają ograniczyć imigrantom dostęp do brytyjskiego welfare. My tymczasem powinniśmy zadbać o to, by działania tego typu zostały zaskarżone jako niezgodne z traktatami europejskimi.
Poniżej umieszczam treść moich pytań do Komisji i odpowiedź komisarz Viviane Reding. Całość dedykuję premierowi Tuskowi przed dzisiejszą rozmową z Davidem Cameronem.
Pytanie wymagające odpowiedzi pisemnej do Komisji art. 117 Regulaminu
Marek Siwiec (S&D)
Przedmiot: Przepisy UE dotyczące swobody przemieszczania się
W dniu 25 marca 2013 r. premier Wielkiej Brytanii David Cameron oświadczył w przemówieniu dotyczącym imigracji, że zamierza zmienić status imigrantów w Wielkiej Brytanii, którzy korzystają z przepisów UE dotyczących swobody przemieszczania się, oraz że ograniczy ich dostęp do dodatków mieszkaniowych i krajowego systemu opieki zdrowotnej. W szczególności zapowiedział, że:
- osoby przybywające z państwa członkowskiego UE, które nie zdołają znaleźć pracy, utracą prawo do zasiłku dla osób poszukujących pracy po sześciu miesiącach;
- w odniesieniu do mieszkań socjalnych pierwszeństwo będą mieli obywatele Wielkiej Brytanii, a imigrantom mieszkania takie będą przysługiwały dopiero po 2 latach pobytu;
- zostaną podjęte działania ograniczające dostęp do służby zdrowia, co mogłoby oznaczać, że osobom spoza UE udzielano by opieki medycznej dopiero po udowodnieniu, że posiadają ubezpieczenie.
Art. 45 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej gwarantuje swobodę przepływu pracowników wewnątrz Unii i zniesienie wszelkiej dyskryminacji ze względu na przynależność państwową w zakresie zatrudnienia, wynagrodzenia i innych warunków pracy.
Czy w związku z tym Komisja uważa, że zapowiedzi te naruszają podstawową zasadę traktatową UE dotyczącą prawa obywateli UE do swobodnego przemieszczania się? Czy według Komisji przytoczone powyżej oświadczenia są sprzeczne z dyrektywą 2004/38/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie prawa obywateli Unii i członków ich rodzin do swobodnego przemieszczania się i pobytu na terytorium państw członkowskich, zmieniającą rozporządzenie (EWG) nr 1612/68 i uchylającą dyrektywy 64/221/EWG, 68/360/EWG, 72/194/EWG, 73/148/EWG, 75/34/EWG, 75/35/EWG, 90/364/EWG, 90/365/EWG i 93/96/EWG, a także z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 635/2006 z dnia 25 kwietnia 2006 r. uchylającym rozporządzenie (EWG) nr 1251/70 dotyczące prawa pracowników do pozostania na terytorium państwa członkowskiego po ustaniu zatrudnienia w tym państwie?
23 maja 2013 r. P-004500/2013
Odpowiedź udzielona przez komisarz Viviane Reding w imieniu Komisji
Prawo do swobodnego przemieszczania się jest jednym z najbardziej cenionych praw przez obywateli UE. Komisja jest w pełni zaangażowana w ochronę tego prawa oraz zagwarantowanie, by obywatele UE mogli skutecznie z niego korzystać na terytorium całej Unii.
W tym kontekście zgodność z prawem UE wszelkich środków przedstawionych przez brytyjski rząd w celu realizacji tych planów może być – i będzie – dokładnie badana, z chwilą zgłoszenia projektu owych środków.
Mając na uwadze wzmocnienie ochrony praw pracowników w UE poprzez zapewnienie lepszego informowania i wsparcia w zakresie egzekwowania praw UE, Komisja przyjęła w dniu 26 kwietnia 2013 r. wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków ułatwiających korzystanie z praw przyznanych pracownikom w kontekście swobodnego przepływu pracowników (COM(2013)236).