O autorze
Wizjoner, menedżer, przedsiębiorca oddany pasji i skupiony na sektorze wierzytelności.

Z wykształcenia dziennikarz, zawodowo menedżer windykacji z praktycznym doświadczeniem od 2003 roku. Pracował na stanowiskach menedżerskich w największych wrocławskich, komercyjnych bankach, a także tworzył, restrukturyzował i optymalizował call centra w wiodących firmach windykacyjnych. Jako dziennikarz i publicysta pracował dla największych koncernów wydawniczych w Polsce i prowadził portale internetowe.

Zarządza trzema spółkami o profilu windykacyjnym:
VEX,
VEX Corp
oraz Sardaukar Harvest.

Jest ekspertem i trenerem technik motywacji, windykacji, perswazji, wywierania wpływu, psychologii i manipulacji.

Prelegent, wykładowca, a także filantrop.

W czerwcu 2014 wydany został pierwszy tom jego debiutanckiej książki o windykacji wg. modelu Marcinkiewicza pt. Zawodowy Windykator.

Prywatnie jest pasjonatem gier, muzyki elektronicznej i Gwiezdnych Wojen.

Kontakt w sprawach prelekcji, wykładów, promocji możliwy poprzez LinkedIn lub Facebook: Markus Marcinkiewicz - windykacja i finanse

lub poprzez email:
markus@zawodowy-windykator.pl

lub telefonicznie: 71-306-78-10

Niepłacenie rachunków, jako sposób na oszczędzanie Polaków

Rys. 10 raportu obrazujący wyniki badania: Nieterminowe opłacanie faktur
Rys. 10 raportu obrazujący wyniki badania: Nieterminowe opłacanie faktur Raport Płatności faktur w Polsce dla Billbird S.A.
George Cloutier w swojej książce "Zysk nie jest ważny, jest najważniejszy" wysuwa hipotezę, aby nigdy nie płacić dostawcom usług w terminie. Przekonuje, że jeśli chce się przetrwać to trzeba grać na zwłokę. Twierdzi, że dostawcy mogą się awanturować, ale wolą poczekać na spłatę, niż jej wcale nie dostać. Polacy intuicyjnie sami doszli do tych prawd i już od pięciu lat można zaobserwować mniej odpowiedzialne podejście konsumentów do obowiązku zapłaty rachunków.


Badania z lat 2012 i 2013 przeprowadzone przez wywiadownie Dun & Bradstreet oraz Millward Brown SMG/KRC potwierdzają, że świadome i celowe zaleganie z płatnościami stało się sposobem Polaków na oszczędzanie. To, co dla windykatorów wiadome jest od lat, dziś zostało udokumentowane raportami z przeprowadzonych badań rzetelności konsumentów.


Międzynarodowy raport badania zatorów płatniczych w Europie, który w 2012 roku przeprowadzony został przez wywiadownię Dun & Bradstreet wykazuje dwa kluczowe wnioski:

1. W Polsce mniej niż 35% zobowiązań jest płaconych w terminie
2. Najdłużej na spłatę zobowiązania czeka się w Hiszpanii, Polsce oraz Portugalii.


Ponadto przeprowadzone badanie wykazało jak zmieniała się dyscyplina fiskalna polskich dłużników na przestrzeni lat 2008-2011. Okazuje się, że w 2008 roku aż 47% zobowiązań płaconych było terminowo, a tylko 40,1% powyżej 30 dni.

Na przestrzeni kolejnych lat wskaźniki uległy pogorszeniu i tak w 2011 terminowo płaconych było już tylko 34,5% zobowiązań, zaś powyżej 30 dni aż 49,8%. Liczby wyraźnie pokazują trend w moralności płatniczej dłużników.

Dane z roku 2013 nie poprawiają tej sytuacji. Wywiadownia Millward Brown SMG/KRC na zlecenie BillBird S.A. przeprowadziła w dniach 21-28 stycznia 2013 roku badanie typu Omnibus na polskich konsumentach.

Niepłacenie w terminie jako sposób na domowe oszczędności
Badanie to wykazało, że tendencja do niepłacenia rachunków w terminie wynosi w styczniu 2013 roku aż 38%. Ankietowani wskazali swoje priorytety w płatnościach terminowych i tak najmniejsze wskaźnik opóźnienia w płatnościach wskazano za rachunki:

10% - telewizja kablowa/cyfrowa
11% - telefon stacjonarny
14% - internet
21% - gaz
23% - czynsz/wynajem
23% - telefon komórkowy
37% - prąd

Badani wskazali też tendencję do rezygnacji z telefonu stacjonarnego, internetu oraz telewizji kablowej/cyfrowej jako powód szukania oszczędności w domowych budżetach.

Aż 29% oświadczyło, że już zrezygnowało z takiego lub takich luksuów jak telefon stacjonarny, telewizja kablowa/cyfrowa, internet lub telefon komórkowy.

71% nie zrezygnowało w ostatnich miesiącach z żadnych usług.

Dane pokazują, że konsumenci zaczynają oszczędzać.
Doświadczenie windykatora pozwala zdiagnozować sposób zachowania się takich konsumentów. Jedni rezygnując z usług w sposób uczciwy rozliczając się z usługodawcą, pozostali korzystają ich tak długo jak się da, czyli póki sygnał nie zostanie zablokowany, albo całkowicie odcięty, a następnie odmawiają zapłaty powołując się na niskie zarobki i dybiący na nich kryzys. Tylko do 63% zalegających z 2 kolejnymi rachunkami decyduje się na uregulowanie zadłużenia przed 90 dniem opóźnienia, pozostali kategorycznie odmawiają jakiejkolwiek zapłaty.


Podjęcie decyzji, nawet mimo fatalnej sytuacji finansowej usługobiorcy, aby naciągnąć usługodawcę i korzystać z jego oferty dopóki sygnał nie zostanie zablokowany, a umowa wypowiedziana (zazwyczaj z dodatkową grzywną finansową) nie jest mądrym rozwiązaniem i zawsze działa na szkodę dłużnika. Niezapłacenie 2 rachunków sprawi, że łatwiej będzie niepłacić innych, a to niebezpiecznie pierwszy krok do wpadnięcia w pułapkę kredytową, czy jak kto woli spiralę kredytową.
Trwa ładowanie komentarzy...
0 0Od dziś zupełnie nowe naTemat.pl 4.0. To największa zmiana w historii serwisu
0 0Grupa naTemat nigdy nie była tak popularna jak teraz. Dziękujemy!
0 0Ostatni przystanek twojego pupila: witamy w krematorium dla zwierząt
0 0Radziecki sprzęt i brak śpiworów. Żołnierz opisuje, co zobaczył w wojsku: "Nie wiedziałem, że jest aż tak źle"
0 0Hejterzy śmieją się z jego roli w filmie Tarantino. Jednak to Rafał Zawierucha "wygrał życie"