Branża marketingowa charakteryzuje się dużą dynamiką zmian. Niezależnie od profilu firmy jej wielkości i branży, w której funkcjonuje, prowadzenie działań marketingowych praktycznie każdego roku wygląda inaczej. Jednak specjaliści do spraw marketingu znaleźli sposoby, dzięki którym mogą nadążyć za zmieniającymi się trendami.
Norbert Oruba - ekspert ds. marketingu, publicysta i blogger
Szkolenia
Firm szkoleniowych w ostatnich latach zaczęło przybywać. Jedne specjalizują się w węższym a inne w szerszym zakresie tematycznym, z którego edukują. Ceny szkoleń są bardzo zróżnicowane podobnie jak czas ich trwania. Dzięki temu każda firma może znaleźć odpowiednią ofertę dla siebie. Szukając firmy szkoleniowej warto zapoznać się z jej dotychczasowymi osiągnięciami, ale też przyjrzeć się samym pracownikom. Ważne, żeby przede wszystkim byli doświadczonymi praktykami a dopiero później teoretykami. Nierzadko pracownicy firm szkoleniowych noszą miano branżowych autorytetów. Niestety nie zawsze słusznie. Natomiast jeśli firma sprawia wrażenie rzetelnej, a pracujący w niej ludzie są poważani w branży marketingowej, to decyzja o zakupie szkolenia może okazać się przełomem w prowadzeniu biznesu. Jednak aby to nastąpiło, pracownicy przeszkolonej firmy muszą umiejętnie wykorzystać nabytą wiedzę, dokonać pewnych modyfikacji strategii marketingowej i skrupulatnie ją realizować.
Media
Polskie czasopisma i portale branżowe są na bardzo wysokim poziomie. Duża liczba artykułów zasługuje na miano tekstów poradnikowych, a nawet eksperckich. Ponadto media także starają się edukować czytelników na inne sposoby. Dobrym przykładem może być magazyn Marketing & Biznes. W bieżącym roku zespół redakcyjny organizuje pierwszą edycję Festiwalu Dobrego Contentu, który ma na celu uczyć, ale także jest szansą dla mniej znanych marketerów, którzy chcą zaprezentować swoją wiedzę szerszej publiczności. Ponadto autorzy najlepszych artykułów zostaną nagrodzeni. Wśród wielu nagród na szczególną uwagę zasługuje możliwość znalezienia się na okładce magazynu oraz nawiązania współpracy z wydawnictwem Słowa i Myśli. Efektem współpracy może być nawet wydanie własnego e-booka bądź książki.
Wydarzenia
Niemal w każdym mieście w kraju odbywają się wydarzenia mające na celu propagować marketing i public relations. Przykładem może być Digital Marketing Revolution, który miał miejsce w ubiegłym roku w dniach 19 – 20 maja. Na tak prestiżowej konferencji swoje prelekcje wygłosili eksperci ze Stanów Zjednoczonych, Europy oraz z Polski. Oprócz tak głośnych wydarzeń warto również zwrócić uwagę na działalność organizacji studenckich np. Koło Naukowe Public Relations w Social Media na UKSW w Warszawie prowadzone przez Karolinę Słojewską. Udział w takich spotkaniach może zaowocować nabyciem wartościowej wiedzy, ale także nawiązaniem nowych znajomości z ludźmi o podobnych zainteresowaniach, a nawet znalezieniem partnerów biznesowych.
Blogi
Blog doświadczonego marketera obdarzonego pasją to często prawdziwa skarbnica wiedzy. Niektórzy poruszają wąską tematykę tylko jednej gałęzi marketingu np. Magdalena Daniłoś większość swoich wpisów poświęca zagadnieniu Video Marketingu. Natomiast Szymon Słowik na swoim blogu porusza kwestie z zakresu SEO, Content Marketingu, Social Mediów, a nawet prowadzeniu biznesu w sieci. Zatem warto sporządzić własną listę blogujących marketerów i uważnie śledzić ich blogi a jeśli oferują taką możliwość, to zapisać się na newsletter. Zdobyte umiejętności mogą okazać się nieocenione. Ponadto specjaliści ds. marketingu bardzo chętnie dzielą się wiedzą. Zatem gdy w firmie pojawi się trudny do rozwiązania problem, kontakt do nich może okazać strzałem w dziesiątkę.
Oprócz pojedynczych marketerów blogują także firmy. Większość szanujących się przedsiębiorstw działających w branży marketingowej prowadzi swoje blogi firmowe. Doskonałym przykładem firmy prowadzącej blog jest Instytut Monitorowania Mediów – IMM, który od ponad 15 lat oferuje i nieustannie udoskonala narzędzie przeznaczone do śledzenia informacji i opinii o markach.
Literatura
Książki poświęcone szeroko rozumianym zagadnieniom marketingowym mają tyle samo zwolenników co przeciwników. Proces napisania i wydania książki jest czasochłonny, a zawarte w niej informacje mogą szybko stracić na aktualności. Osobiście jestem zwolennikiem książek. Wielokrotnie w mediach mówiłem, że posiadam własną biblioteczkę. Oczywiście każdy musi samodzielnie zdecydować czy warto uczyć się marketingu z książek. Jednak odnoszę wrażenie, że nośnik, na którym zawarta jest wiedza ma drugorzędne znaczenie. Liczy się to, czego człowiek się nauczy i jak wykorzysta to w swoim życiu zawodowym. Niezależnie od nośnika większość informacji kiedyś straci swoją aktualność. Nic nie trwa wiecznie.
Webinarium
Internetowe seminaria cieszą się coraz większą popularnością. Zazwyczaj organizują je wysokiej klasy specjaliści i bardzo często nie biorą za to żadnych opłat. Z moich obserwacji wynika, że udział w wykładach prowadzonych na żywo zazwyczaj bierze kilkaset osób. Niewątpliwą zaletą webinaru jest dwustronny model komunikacji. Zatem jeśli prowadzący wygospodaruje czas i zezwoli na zadawanie pytań, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że uczestnik otrzyma fachową poradę zupełnie za darmo.
Każda osoba, która chce zgłębić swoją wiedzę z zakresu marketingu, może skorzystać z wyżej wymienionych możliwości. To tylko kilka najpopularniejszych propozycji. Sposobów na zdobywanie wiedzy marketingowej jest cała masa. Począwszy od Otwartych Zasobów Edukacyjnych (OZE) aż do prelekcji wygłaszanych w Second Life. Jedne będą przynosiły lepsze a inne gorsze rezultaty. Jednak każde działanie odbiorcy treści, które będzie się charakteryzowało zaangażowaniem i szczerą chęcią nauki powinno przynieść pożądany efekt.