O autorze
Działamy od 2002 roku przy Federacji na rzecz Kobiet i Planowania Rodziny w Warszawie. Jesteśmy grupą młodych wolontariuszek i wolontariuszy, którym zależy na upowszechnianiu rzetelnej, zgodnej z międzynarodowymi standardami edukacji seksualnej w polskich szkołach. Odpowiednio przeszkoleni edukatorzy i edukatorki prowadzą zajęcia w klasach 7-8 s.p. i liceach oraz udzielają porad przez telefon zaufania, forum internetowe i media społecznościowe. Grupa organizuje także cykliczne akcje uliczne, np. walentynkową „Zarażaj miłością, nie zakażaj HIV” oraz sporządza raporty i rekomendacje, które kieruje m.in. do Ministerstwa Edukacji Narodowej. Więcej informacji na stronie www.ponton.org.pl.

Nastolatki zagubione w świecie pornografii

Rysunek jest częścią kampanii "Seksualizacja - Nie zmieniaj się na siłę".  Więcej o kampanii dowiesz się tutaj: http://ponton-edu-seksualizacja.tumblr.com/
Rysunek jest częścią kampanii "Seksualizacja - Nie zmieniaj się na siłę". Więcej o kampanii dowiesz się tutaj: http://ponton-edu-seksualizacja.tumblr.com/
“Chcę lepszej edukacji seksualnej zarówno dla chłopców i dziewczyn oraz informacji o pornografii i o tym, jaki ma ona wpływ na szkodliwe zachowania seksualne” – to słowa 15-letniej Lucy, jednej z 600 uczestniczek badania przeprowadzonego w tym roku w Australii.


Osiem na dziesięć ankietowanych nastolatek uważa za nieakceptowalne, aby chłopak prosił o przesłanie nagich zdjęć; jednocześnie zaznaczają, że odczuwają presję, aby się takim prośbom poddawać. Z kolei sześć na dziesięć czuje się źle z powodu ilości zdjęć i filmów zawierających treści erotyczne, którymi są atakowane w Internecie.


Młode kobiety czują się niezrozumiane i nie potrafią udźwignąć ciężaru nakładanych na nie oczekiwań przez nierealistyczne wymagania chłopców. Australijska dziennikarka Melinda Tankard Reist poruszyła tę kwestię z kilkoma dziewczynkami, prowadząc z nimi mini-wywiady.
Wstrząsające były zwłaszcza słowa ośmiolatki, która spytana o to, po czym można poznać, że chłopiec ją lubi, odpowiedziała: „Jeśli nadal chce z tobą rozmawiać po tym, jak mu obciągniesz”. Chłopcy raczą dziewczyny takimi tekstami jak „Jeśli zrobisz mi loda, dam Ci buziaka”. Nastolatki obawiają się, że zranią uczucia chłopców (sic!), odmawiając wysłania im nagich zdjęć. 15-latka opowiada o swoim pierwszym razie: „Myślę, że moje ciało wyglądało ok. Jemu się [seks] chyba podobał”. Na jeszcze więcej wypowiedzi w podobnym tonie można trafić na forach internetowych: „Myślałam, że trzeba to robić, żeby podniecić chłopaka. Wydawało mi się, że to, co oglądam, to prawdziwe życie”.



CHŁOPCY W POTRZASKU NIEREALISTYCZNYCH WYOBRAŻEŃ

Z perspektywy chłopców sprawa wcale nie wygląda lepiej. Nastolatkowie sami zauważają, że mają problemy z nawiązaniem relacji seksualnej z realnymi dziewczynami: „Naprawdę miałem problem, żeby poczuć jakiś związek z dziewczyną podczas seksu”; „Faceci przestawiają je jak lalki, a one spełniają ich zachcianki. Przecież [aktorki porno] wyglądają, jakby były zadowolone, albo przynajmniej udają lepiej niż dziewczyny w realu”; „Pierwszy raz, kiedy uprawiałem seks, myślałem, że wszystkie laski chcą tego w taki sposób, bo oglądałem tylko filmy. I wszystkiego tego próbowałem. To kończyło się źle”.


Przytoczone badania mogą wydawać się szokujące, lecz to nie pierwsze tego typu doniesienia. W brytyjskim badaniu przeprowadzonym w 2009 r., ośmiu na dziesięciu ankietowanych nastolatków stwierdziło, że pornografia ma znaczący wpływ na to, jak wygląda ich życie seksualne. Wyniki raportu opublikowanego przez angielskiego komisarza ds. dziecka w 2013 r. wyglądają podobnie – dzieci natrafiają na materiały erotyczne już w wieku 10 lat. Chłopcy znacznie częściej niż dziewczynki sięgają po nie ponownie po przypadkowym zobaczeniu ich w Internecie i odbierają je znacznie bardziej bezkrytycznie niż dziewczynki, co prowadzi to do nierealistycznego spojrzenia na seks i relacje intymne. Co ciekawe, także chłopcy czują presję - presję bycia postrzeganymi jako „fajni” , a chwalenie się tym, jakie filmy porno i ile się ich ogląda, podawali jako istotny element budowania wizerunku.

EDUKACJA SEKSUALNA JEST NIEZBĘDNA.

Jednym z większych problemów, które powyższe badania uświadamiają jest to, że dzieci i nastolatkowie zwracają się w kierunku pornografii w celach edukacyjnych. Uważają, że nie mają skąd czerpać informacji na temat życia seksualnego i jego norm, nie wiedzą nawet, gdzie pytać (podobne rezultaty dały analogiczne badaniach na nastolatkach w Szwecji). Nie zapominajmy, że są to wyniki badań z krajów, w których edukacja seksualna jest zdecydowanie bardziej rozwinięta niż w Polsce.

Temat nierealistycznych (i rosnących) oczekiwań wobec seksu ciągle się powtarza, więc kiedy nastolatkowie zabierają się do rzeczy i, jak mówi terapeuta i seksuolog Robert Weiss, jest „trochę śmierdząco, trochę wilgotno i trochę niewygodnie, to efekt jest taki – wolę pooglądać filmy”.

Prowadzi to przede wszystkim do wniosku, że wprowadzona na odpowiednim etapie, rzetelna edukacja seksualna jest potrzebna bardziej niż kiedykolwiek. W natłoku informacyjnym trudno dziwić się poczuciu zagubienia towarzyszącemu młodzieży i poszukiwaniu przez nich wiedzy w nieodpowiednich miejscach. Zmniejszenie zainteresowania seksem w relacji, przedmiotowe traktowanie kobiet, spychanie swoich potrzeb na drugi plan przez dziewczyny – to potencjalne zagrożenia źle poprowadzonej edukacji seksualnej lub jej braku.

Weiss zaznacza, że edukacja seksualna ma jednak swoje ograniczenia, a społeczeństwo potrzebuje zmiany w spojrzeniu rodziców na życie intymne swoich dzieci; to dorośli powinni tłumaczyć, co jest prawdziwym życiem, a co czyjąś fantazją. „Żyjemy w kulturze, w której nikt nie chce myśleć o swoim synku lub córeczce zachowującym się w ten sposób [oglądającym pornografię]. Dni, kiedy mogliśmy powiedzieć ‘nie trafi na moje dziecko’ się skończyły. Każde dziecko trafi na pornografię, musimy się z tym pogodzić i iść dalej”. Odbywających się w domu rozmów, które kształtują stosunek do cielesności i intymności, nie da się przecenić.


Aleksandra Strykier-Danecka - Grupa Edukatorów Seksualnych PONTON


Bibliografia

http://www.mdx.ac.uk/__data/assets/pdf_file/0026/48545/BasicallyporniseverywhereReport.pdf
Raport komisarza ds. dziecka w Anglii. http://www.childrenscommissioner.gov.uk/sites/default/files/publications/Basically_porn_is_everywhere_cyp_version.pdf
Adolescents’ Exposure to Sexually Explicit Online Material and Recreational Attitudes Toward Sex (J.Peter, P. Valkenburg, University of Amsterdam)
The Use of Sexually Explicit Internet Material and Its Antecedents: A Longitudinal Comparison of Adolescents and Adults (J. Peter, P. Valkenburg)
“Growing up in pornland” Melinda Tankard Reist
“Porn’s influence is real. Sex education is the answer”. Rhiannon Lucy Cosslett
“Porn turning kids into ‘sexual predators’?” Liz Burke
“Hooked on porn, turned off sex” Lee Williams
“Can teenagers be sexually addicted?” Robert Weiss

Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
O TYM SIĘ MÓWI 0 0Już nie opozycja, a współrządzący! Senacka większość anty-PiS potwierdzona
PILNE 0 0Koszmarny sen PiS w Senacie trwa. Wicemarszałkiem wybrano Michała Kamińskiego
MOTO 0 0Skoda Kodiaq, Karoq, Kamiq. Nazwy podobne, ale auta różne. Najlepiej wyjaśnia to… Krystyna Czubówna
0 0O pracy w tym miejscu marzą tysiące. Właśnie ruszyła rekrutacja dla Polaków
Fundacja Citi Handlowy 0 0Organizacje pozarządowe otrzymały wsparcie. Pomoc ma trafić do m.in. migrantów
ASZdziennikMotorola 0 07 pomysłów na wieczór, które są tak fajne, że aż szkoda ich nie wrzucić na Insta
0 0Możesz się pozbyć boomboxa. Ten niezniszczalny głośnik stanie się sercem każdej imprezy
0 0Przebranie Tosi na szkolny konkurs na ustach wielu Polaków. Zareagowała sama Tokarczuk
FELIETON LIBERSKIEGO 0 0Co po Tusku? Jeśli opozycja nie wyłoni jednego kandydata, przegra po raz kolejny
0 0"Koniec opozycji totalnej". Kaczyński niespodziewanie wszedł na sejmową mównicę
0 0101 lat polskiej muzyki w 7 minut. Film uczniów z Dąbrowy Górniczej trzeba zobaczyć!
dad:HERO 0 0"Trzeba mieć do kogo wracać..." płk Kruczyński z GROM o tym, jak być komandosem i ojcem