Być może nie do końca zdajemy sobie z tego sprawę, ale zarówno media dziecięce jak i popkultura mają ogromny wpływ na postawę i zachowania związane z płcią. Na wszelkie komunikaty najbardziej podatne są szczególnie małe dzieci. Media potrafią się z nimi świetnie komunikować, przy okazji kształtując specyficzne dla płci cechy i postawy.
Chłopcy i dziewczęta na całym świecie uczą się ról związanych ze swoją płcią. Wiedzę czerpią nie tylko od rodziców czy mediów, ale również poprzez zabawę. Przez zdecydowaną większość czasu w dzieciństwie dzieci bawią się zabawkami, które wspierają wchodzenie w odpowiednie role płciowe. Takie zjawiska oczywiście zostały już dostrzeżone i wywołały dyskusję o wychowywaniu. Zatem, czy tożsamość płciowa jest wyuczona czy biologiczna?
Badacze na Uniwersytecie w Kent w Wielkiej Brytanii, pod przewodnictwem psychologa Laurena Spinnera, przebadali tę kwestię dzięki pewnemu eksperymentowi. Jego wyniki zostały opublikowane w czasopiśmie Sex Roles. Próbowali odpowiedzieć na pytanie: „jakimi zabawkami ma bawić się każda płeć i jak to wpływa na dzieci?” Starali się również odkryć, w jaki sposób poprzez zabawę dziecko może wykształcić umiejętności mogące przydać się w czasach szkolnych i w dorosłym życiu.
W tym celu dr Lauren Spinner i koledzy zgromadzili 80 dzieci w wieku od czterech do siedmiu lat, prezentując im zdjęcia z gazet dla dzieci. W nich ukazane były dzieci bawiące się zabawką przeznaczoną tradycyjnie dla danej płci jak i przeciwnej. Na jednym zdjęciu dziewczynka bawiła się kucykiem, a chłopiec z samochodem, a na drugim zabawki były zamienione.
W każdym scenariuszu badacze czytali dzieciom krótkie zdania, np. „Hej, jestem Thomas i codziennie lubię bawić się samochodami, bo to moje ulubione zabawki.” a innym razem: „cześć, jestem Sara, moją ulubioną zabawką jest mały kucyk, ale mam też wiele innych rzeczy, z którymi bawię się każdego dnia”. Następnie każde dziecko mogło wybrać przedmiot do zabawy. Były to na przykład myśliwiec odrzutowy, lalka dla dzieci, zestaw kuchni dziecięcej lub narzędzi.
Dzieci oglądające zdjęcia z sylwetkami swoich rówieśników z zabawkami przeznaczonymi dla przeciwnej płci były bardziej otwarte na taki pomysł. Chętniej też odpowiadały pozytywnie na pytanie, czy sami też chciałyby się pobawić razem z Thomasem i jego kucykiem lub z Sarą i jej samochodem. Preferencje dzieci natomiast nie zmieniły się – w przeważającej większości dzieci wolały zabawki typowo przeznaczone dla każdej płci.
Badania sugerują zatem, że przy większej ekspozycji (dzięki mediom, rodzicom lub rówieśnikom) dzieci na środowisko przełamujące stereotypy, te będą bardziej otwarte na zabawy i gry przeznaczone tradycyjnie płci przeciwnej.
Warto pamiętać, że w wieku dwóch lub trzech lat dziecko wyodrębnia swoją płeć. W wieku czterech lub pięciu lat jest już świadome różnic pomiędzy płcią i jest skłonne do zachowywania wszelkich zwyczajów z nią związanych. Później, w wieku siedmiu lat następuje rozluźnienie, ale i tak dzieci wolą bawić się „swoimi” zabawkami.
Czy powinniśmy więc dzieciom pozwolić wybierać zabawki przeznaczone dla odmiennej płci czy kierować ich uwagę na gry i zabawki związane ze swoją własną? Dr Spinner i jego naukowcy twierdzą, że dzieci mają szansę przezwyciężyć swoje obawy związane z zabawą z dziećmi o przeciwnej płci, jeśli tylko uda im się skupić na podobieństwach między zabawkami, zamiast koncentrować się na płci dziecka.
Naukowcy radzą również, by zachęcać dzieci do zabawy przedmiotami przeznaczonymi dla obu płci, ponieważ pozwoli to rozwinąć w nich szereg różnych umiejętności. Na przykład gry i zabawki dla chłopców rozwijają umiejętności manualne i orientacji w przestrzeni, a te przeznaczone dla dziewcząt umożliwiają budowanie umiejętności komunikacyjnych i społecznych.
Rodzice zachęcający swoje dzieci do większej otwartości w kwestii wyboru zabawek, pomagają im budować większy zakres umiejętności, podczas gdy ci bardziej konserwatywni co do tego, niechcący mogą ograniczać swoich potomków.