W roku 1982 profesor David Buss rozpoczynał cykl badań naukowych dotyczących sposobu doboru partnerów przez mężczyzn i kobiet. Badania Davida Bussa wykazały rożnice w preferencjach jakimi kierują się mężczyźni i kobiety w procesie wyboru partnera.
Bez względu na różnice społeczne, kulturowe mężczyźni na ogół zachowują się podobnie w postrzeganiu kobiecej atrakcyjności i ich atrybutów. Mężczyźni w większym stopniu niż kobiety zwracają uwagę na atrakcyjność fizyczną. Pragną też mieć partnerkę młodszą od siebie, chociaż najbardziej pożądana różnica wieku jest tym mniejsza im wyżej rozwinięte jest dana społeczność.
Kryterium kobiecej atrakcyjności dla mężczyzn nie jest zbyt wyszukane i wysublimowane. Mężczyźni spoglądają na atrakcyjność kobiecą w sposób przejrzysty i nieskomplikowany. Badania naukowe dowodzą, że cechami nadającymi kobietom atrakcyjny wygląd jest proporcjonalna budowa ciała oraz gładka i czysta oraz zdrowa cera, ładne oczy, błyszczące włosy oraz pełne i wyraziste usta.
To są warunki podstawowe, by mężczyzna mógł uznać kobietę jako piękną i pożądaną. Nie są to atrybuty narzucone przez kulturę, lecz są wyrazem powszechnego u mężczyzn poszukiwania kobiet młodych i zdrowych, bowiem to młodość i witalność są wskaźnikami płodności, która gwarantują mężczyźnie zdrowe potomstwo.
Kolor ust a męska uwaga
Naukowcy z University of Manchester ustalili, że mężczyźni przyglądają się dłużej kobietom z umalowanymi ustami. Wyniki są jednoznaczne. Mężczyźni to typowi wzrokowcy. Usta nieumalowane zatrzymują ich wzrok na zaledwie 2,3 sekundy, natomiast gdy wargi są muśnięte czerwoną szminką czas ich uwagi wydłuża się nawet do 7,3 sekundy.
Efekt czerwonej szminki
Który kolor jest najlepszym wabikiem dla mężczyzn ?. Odpowiedź jest jednoznaczana - czerwony. Według badań opublikowanych w Journal of Personality and Social Psychology możemy mówić o tak zwanym "efekcie czerwonej szminki". Naukowcy twierdzą, że czerwona szminka sprawia, że kobieta natychmiast jest uznawana przez mężczyzn za bardziej atrakcyjną. Badania również wykazały, że mężczyźni w ogóle nie zdają sobie sprawy, że to właśnie dzięki intensywnie podkreślonym ustom.
Brytyjski naukowiec Desmond Moriss poszedł w swoich dociekaniach naukowych do wniosku, że kobiece usta nie bez powodu stanowią imitację ich warg sromowych. Tak ukształtowała je ewolucja. Przed tysiącami lat prakobiety miały wydatne pupy i sekretne miejsca, które niczym niezasłonięte miały przyciągać i wabić samców. Atrybuty te miały jednoznacznie wskazywać, że ich posiadaczki są zdrowe, witalne i płodne.
Z biegiem czasu rola nagich atrybutów zaczeła tracić na wartości. Obfitości te zostały schowane pod osłoną ubioru. Zamiast gołych pup kobiety zaczęły eksponować piersi. W drodze ewolucji kulturowej rolę kuszącej waginy zajęły ponętne i wyraziste usta. – Kuszące usta pozwalają kobietom przekazywać w obecnych czasach podstawowe komunikaty seksualne przy zakrytych genitaliach – przekonuje brytyjski uczony.
Kolor szminki a charakter
Psychologowie jednoznacznie wskazują, że kobiety, które gustują w czerwonych odcieniach pomadek są na ogół pewne siebie lub używają tych kolorów, bo chcą za takie uchodzić. Krwistą czerwień wybierają kobiety, kiedy chcą się czuć kuszącą, zalotnie oraz kokieteryjnie i uwodzicielsko. Pomadka w kolorze bladego różu to ulubiony odcień szczęśliwych i usatysfakcjonowanych kobiet. Blade usta z kolei są przesłanką, że kobieta nie czuje się atrakcyjnie i nie jest pewna siebie.
Efekt szminki jako antidotum na kryzys ekonomiczny
W czasach kryzysów ekonomicznych kobiety podświadomie sięgaja po tajną broń jaką jest szminka. Efekt szminki to zjawisko zaobserwowane przez Leonarda Laudera, szefa Estee Lauder Companies, który obserwując kryzys gospodarczy na jesieni 2000 roku w Stanach Zjednoczonych zauważył, iż pomimo pogarszających się warunków ekonomicznych poziom sprzedaży kosmetyków, a szczególnie szminek, zdezydowanie wzrasta. Podejrzewał on, że kobiety dokonując wyborów przy ograniczonych możliwościach finansowych zastępują dobra luksusowe o znacznej wartości (np. ekskluzywne torebki) dobrami równie luksusowymi ale zdecydowanie tańszymi. Być może zakup szminki to nieuświadomiona kobieca potrzeba przyciągnięcia potencjalnej uwagi mężczyzn którzy posiadają obfity dostęp do zasobow ekonomicznych.